תרופות סבתא

למה תסמיני מתח נפשי בעצם טובים לבריאות של הלב?

במשך שנים אמרו לנו שמתח נפשי הוא האויב מספר אחד של הבריאות. מתח נפשי לאורך זמן ובמצטבר  נקשר עם מחלות רציניות ואפילו קטלניות כמו מחלת לב, סרטן, סוכרת, נשירת שיער, הלבנת שיער, קמטים בטרם עת, מחלות עור כמו אורטיקריה ושורה נוספת של מחלות אוטואימוניות. עכשיו מגיעה בשורה עם רוח חדשה מאוניברסיטת סטנפורד: מתח נפשי (בתנאים מסוימים) דווקא מועיל לבריאות. מהם התסמינים הבולטים של מתח נפשי ומתי הוא אפילו יכול להועיל לבריאותכם?

תסמינים של מתח נפשי

תסמינים של מתח נפשי נעים על מנעד רחב והם מזכירים תסמינים קלאטסיים של חרדה החל מעצבנות פנימית, זיעה קרה בכפות הידיים, דופק לב מואץ, קוצר נשימה, בלאק-אאוט, קשיי עיכול, קשיי הירדמות והפרעות שינה. החיים המודרנים , הקידמה והטכנולוגיה במיוחד מזמנים לנו גורמים למתח נפשי מצטבר ומתמשך – וכאשר אנו נקלעים לתקופה לחוצה בחיים: תקופות של שינוי, אובדן עבודה, קשיים כספיים, מחלה, מצוקה של אנשים יקרים לנו וכדומה – הגוף מגיב עם תגובה המתח ויורה צרורות של אדרנלין מבלוטת יותרת הכליה. תסמינים ארוכי הטווח של מתח נפשי מצטבר מתבטאים אכן לעיתים בעייפות כרונית, אובדן אנרגיה ולעיתים אכם גם במחלות או הפרעות גופניות החל מנשירת שיער וכלה בשיבוש של המטבוליזם ויצירת מחלות קשות כמו סוכרת.

לא המתח הנפשי הורג אתכם אלא מה שאתם חושבים עליו

עכשיו מגיע מחקר חדש והופך את הקערה על פיה. לדברי החוקרים – לא המתח הנפשי הורג אותנו אלא מה שאנחנו חושבים עליו. אם אנו תופסים מתח נפשי כתגובה נורמלית ביולוגית של הגוף ורואים את המתח הנפשי כבן-ברית במקום כאויב- התסמינים הקטלניים של מתח נפשי לא מופיעים. לעומת זאת כאשר אנו תופסים את המתח הנפשי בחיים כ"אויב עוין"- אכן חלה נבואה שמגשימה את עצמה והגוף מתח מחלות על רקע של מתח נפשי. כך למשל הבחינו החוקרים כי אצל אנשים שרואים את תגובת המתח הנפשי שגורם שלילי שמזיק לבריאות – חלה היצרות משמעותית בכלי הדם (מה שעלול להסתיים במחלת לב). לעומת זאת אצל אנשים שרואים את תגובת המתח הנפשי של הגוף כישות ביולוגית שבאה לסייע לאדם ולחדד אותו – כלי הדם לא התכווצו ונותרו במצבם הנורמלי.

להתייחס את המתח הנפשי בחיים בקבלה שלמה

המסקנות של המחקר הזה מרחיקות לכת ומזכירות במשהו את התפיסה הבודיהיסטית שמטיפה לאדם לקבל את הדברים ללא התנגדות וללא שיפוטיות אלא לראותם כפי שהם באמת (מדיטציה של תודעת מראה – בלי שיפוט). היה זה שנטידווה שהפציר בכתביו להתייחס אל והמצוקות שהחיים מביאים עלינו בקבלה טוטאלית כשהוא קבע: "כאשר אנחנו מתנגדים לאירועים בלתי נעימים בחיים, לשינויים, לאדם קשה בסביבה, לאובדן – הרי זה כמו לדרוש "שלא יהיו עננים בשמיים!" – ברגע שאדם מצליח לאמן את התודעה שלו לקבל את הדברים כפי שהם, לקבל את המצוקות והטרדות של החיים בשוויון נפש ובשלווה בלי להילחם בהם ולהתיש את עצמו – הרי שתגובת המתח הנפשי האירוע המלחיץ מייצר- לא באמת מזיקה לגוף אלא אפילו מחזקת אותו

מתח נפשי משחרר את הורמון החיבוקים (אוקסיטוצין)

עוד ממצא מרתק שהתברר הוא כי כאשר האדרנל מפריש אדרנלין, בלוטת הפיטואיטרי במח מפריש את אחד ההורמונים שגורמים לנו שמחה ושביעות רצון: אוקסיטוצין. אוקסיטוצין הוא הורמון החמלה, החיבוקים, האמפטיה – ההורמון שגורם לנו להרגיש אחווה וחיבור לאנשים אחרים או לטבע מסביבנו.

הורמון האוקסיטוצין מגן על הלב מפני מחלות

מסתבר לשאוקסיטוצין יש קולטנים ברקמת הלב וכאשר הוא מגיע לשם הוא גורם להתחדשות תאי הלב והופך אותם עמידים וחסונים. הטבע בחכמתו דאג כי הורמון האוקסיטוצין יופרש בכמויות נאות יחד עם האדרנלין כדי שבעת מצוקה נפשית ניפתח אל אנשים אחרים בסביבה, נחפש תמיכה, נתיידד ונחוש אמפטיה והזדהות. התוצאה היא שהלב מתחזק והופך עמיד חומל ואמיץ יותר.

תשכחו מפרוזק ולמדו את הגוף והנפש להיות עמידים יותר ללחץ נפשי

בפעם הבאה שאתם חשים מתח נפשי- ברכו על כך, קבלו אותו וזכרו שיש לו פונקציות מועילות לגוף וללב. יותר מכך עסקו בנתינה לזולת. זוהי התרופה הטובה ביותר נגד חרד ומתח נפשי- כיון שהיא גורמת לכם לשחרר כמויות גכדולות של אוקסיטוצין.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • הליכה נמרצת של 8 ק"מ ביום תעשה לאדם מדוכא וחרד את כל מה שטובי הפסיכיאטרים והתרופות- לא יעשו

    פול וויט, רופא וקרדיולוג אמריקני