תרופות סבתא

מאפיינים של חרדה

האם אתם נוטים לדאגה כרונית *על כל דבר*? פרנואיד? דואגים כל הזמן, סובלים מכך ורוצים לטפל בבעיה בלי תרופות? אחת השיטות היא להתחקות אחר דפוסי המחשבה שלכם.

למרבה המזל מרבית האנשים החרדתיים הם אנשים אינטליגנטים ומודעים לכשלים של עצמם. בואו להתוודע באופן חד וצלול אל הדרך שבהדפוסי חשיבתכם מובילים אתכם אל דאגנות כרונית.

סובלים מחרדה ופרנואידיות? הטילו ספק במחשבות שליליות

אם לחרדה שלכם יש דפוס כרוני קבוע, רוב הסיכויים שאתם מתבוננים על העולם כ'מסוכן' יותר ממה שהוא באמת. למשל אתם קופצים מיד לתרחישים הכי גרועים האפשריים או מעריכים ביתר את הסיכויים שתרחישים עתידיים יתגלגלו על הצד הגרוע ביותר (אמינים בחוקי מרפי). בנוסף, בהפרעת חרדה כללית אתם מתייחסים לכל מחשבה שלילית כאל כעובדה קיימת. כאילוהאירוע הנורא מכל כבר קרה.

מה הקשר בין חרדה כללית ו'מסוגלות עצמית'?

חרדה כללית מעידה בדרך כללעל רמת מסוגלות עצמית נמוכה: אתם מניחים שאתם תתפרקו על כל סימן ראשון של בעיה שהחיים יציבו לכם. גישה זו לא רציונלית והיא מהווה סוג של עיוות קוגניטיבי אבל למרותשהתפיסות הללו לא מבוססות על המציאות- מאד קשה לוותר עליהן: הן חלק מדפוס מחשבה שהתקבע במוח ואצל אנשים חרדתיים, הפך לאוטומט ולרוב אתם לא מודעים אליו.

חרדה כללית: איך שוברים סיפור פנימי שגוי?

כדי לשבור הרגל חשיבה שגוי כזה, להפסיק לדאוג- ולעצור את הדאגות הכרוניות שמאפיינות הפרעת חרדה מוכללת - אתם חייבים לחווט/ לתכנת את המח מחדש, והתהליך הזה דורש אימון מתמיד. להלן כמה דרכים:

זהו את המחשבות המפחידות בצורה הכי צבעונית

דמיינו את התרחישים באופן הכי מפחיד שאפשר אבל במקום להתייחס אליהם כאל עובדה גמורה נסו להתייחס אליהם כאל השערות שאתם בודקים. תרגיל מחשבתיפשוט כזה מעניק לאדם חרדתיפרספקטיבה הרבה יותר מאוזנת על הבעיה והשלכותיה.

פרקו את הדאגה הכרונית ע"י הצבת שאלות

כדי לשבור את הרגלי החשיבה שליליים מומלץ לאדם חרדתי לשאול כמה שאלות:

  • מהן העובדות? שוב ושוב: מהן ההוכחות בשטח שמחשבה זו אמיתית?
  • אלו נתונים מראים שהיא לא אמיתית?
  • האם יש דרך יותר פוזיטיבית או יותר ריאלית להתבונן על הסיטואציה?
  • מהי ההסתברות שהמחשבה השלילית תתרחש?
  • אם ההסתברות נמוכה אלו עוד תרחישים אפשריים קיימים בסבירות גבוהה יותר?
  • האם מחשבה זו עוזרת לי? כיצד הדאגה שהיא מסבה לי משרתת אותי?
  • האם היא פוגעת בי?
  • מה הייתי אומר לחבר שהיה נועץ איתי על הדאגה הזו?

הטיות קוגניטיביות שמובילות לחרדה כללית ולדאגה כרונית

אנשים חרדתיים חושבים ב"או או" -תבנית חשיבה של 'הכל או לא כלום'

זוהי התבוננות על הסיטואציה בשחור לבן בלי לראות גווני אפור ("הבוס אמר לי שהדו"ח לא משביע את רצונו ועיקם את האף- משמע הוא שונא אותי")

הכללה

לאדם חרדתי יש נטיה להסיק מסקנות , לעשות הכללה מאירוע שלילי בודד, ולצפות שיתקיים לעולמי עד ("בראיון העבודה דחו אותי.. לעולם לא אמצא עבודה").

צורת חשיבה שלסינונים מנטליים היא בחירה

האדם החרדתי מתמקד בכל האירועים השלילים שקרו ומפתח עיוורון לאירועים החיוביים שקרו בדרך. זוהיהתבוננות צרה רק על מה שהשתבש במקום על כל הדברים שכן עבדו לך.

הקטנת בערכן של הצלחות אישיות וארועים חיוביים

הסברים מדוע אירועים חיוביים לא נחשבים אופיינית לאנשים עם חרדה כללית. למשל "הייתי מצוין במצגת העסקית/ בהרצאה אבל זה רק בגלל שהיה לי מזל: נפלתי על קהל מפרגן. (לא חלילה כי אני פרזנטור מצוין, כי התכוננתי היטב, כי אני איש מקצוע)

מסקנות בלי עובדות

האדם החרדתי מסיק מסקנותבלי להסתמך על עובדות בפועל ומתנהג כמו קורא מחשבות / מדיום למשל: "אני חש שהבוס הזה שונא אותי, אני מרגיש שהוא הולך לעשות לי משהו רע".

'דרמה קווין', נטייה לקטסטרופיזציה

כל מחשבה שלילית קטנה מתנפחת לדרמה אצל אדם חרדתי. הוא למעשה יוצר טלנובלה שלמה עם עץתרחישים קטסטרופלי שרץ במהירת האור: "אשתי לא שוכבת איתי כבר 3 חודשים. זהו היא רוצה לפרק את החבילה... בטוח יש לה מאהב... עכשיו כבר לא אראה יותר את הילדים... אני אמות ערירי וגלמוד...".

רציונליזציה לרגשות וניסיון ל'אנוס את המפה'

האדם החרדתימאמין שרגשותיו משקפים את המציאותאחד לאחד: "אני מרגיש אנרגיה שלילית מהבוס שלי, עובדה שהוא לא מזמין אותי יותר לישיבות החשובות. משהו רע קורה שם מתחת לפני הקרקע".

הכל סביב עצמי ("אני ואפסי עוד")

לקיחת אחריות ואשמה על דברים שהם מחוץ לשליטתך הוא דפוס טיפוסי לאנשים עם חרדה כללית. "זו אשמתי שאמא שלי בדיכאון. לא הייתי צריך לעזוב את הבית, אני אשם שהיא סובלת מתסמונת הקן המתרוקן".

חשיבה ב"צריך" או ב"אסור לי"

אנשים חרדתיים ננעלים על חשיבה בנוסח 'אסור לי / מותר לי'' או על 'אני חייב' במקום על "אני רוצה". כאשר הם שוברים אחד מן הכללים - הם מכים על חטא והחרדה עוד יותר מתעצמת.

חרדה כללית: החדשות הטובות?

יש דרך ללמוד לנהל את המחשבות והרגשות ואפשר להחליף את הסיפור הפנימי. אחת הדרכים הבדוקות היא לתרגל את התודעה באמצעות קשיבות (מיינדפולנס) - דרך שחווטת את המח מחדש לקבל את הדברים כפי שהם כמה שיותר קרוב למציאות. באתר תמצאו מאמר על מיינדפולנס ועל הקשר של שיטה זו להפחתת חרדה.

יוגה לחרדה

שיטה נוספת המומלצת היא לשלב גוף נפש לצורך שינוי וחריטת הדפוס גם בגוף. אנחנו מאד ממליצים על תרגול יוגה, שמאפשר הפסקה מהאוטומט ההרסני כל כך. רקכאשר תשלבו שינוי גופני ורוחני בחייכם תוכלו לצלוח את הברזל הזה ושמו "הרגל".






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם