תרופות סבתא

הפרעות שינה וחסך בשינה: סימפטומים תופעות ונזקי בריאות

הפרעות שינה וחסך בשינה: תופעות ונזקי בריאות: חסך בשינה אצל מבוגרים והפרעות שינה אצל מבוגרים הם מופעים שכיחים מאד בחברה המערבית. עד המצאת הנורה של אדיסון בני אדם ישנו במוצע 10 שעות ביממה שינה רצופה ושלמה. בעשורים האחרונים עם הקדמה והמודרנה האדם מופגז באינסוף גירויים ומוצא את עצמו ישן בבמוצע 6.7 שעות. התוצאות של החסך בשינה הרסניות לבריאות. מהם סימפטומים של הפרעות שינה הגורמות לחסך שינה במבוגרים?

חסך בשינה גורם לתחלואה

הפרעות שינה וחסך שינה כרוני מעלה משמעותית את הסיכון לפתח מחלות כמו

  • מחלת לב
  • שבץ מוחי
  • סוכרת
  • אריתמיה – שיבושים בקצב הלב
  • סוכרת
  • לחץ דם גבוה

חסך שינה כרוני גורם להשמנת יתר

אין זה מקרה ששיעורי ההשמנה בעולם המערבי גבוהים ובמגמת עליה. ועכשיו רשמו לפניכם: לא משנה כמה תרעיבו את עצמכם , תספרו קלוריות ותתעמלות- חסך בשינה יקשה עליכם לרדת במשקל וזאת בשל המנגנון ההורמונאלי. חסך שינה גורם להפרשת ההורמון גרלין ההורמון שמעלה את התיאבון ואת יצר הגרגרנות. ומדכאנ את שחרור ההורמון לפטין שנחשב להורמון ההרזיה

הפרעות שינה וחסך שינה במבוגרים גורם לנזקים הבאים הנוספים

  • החלשת מערכת החיסון
  • אובדן זיכרון והעלאת הסיכון לאלצהיימר
  • קושי להתמודד עם לחץ חרדה וסורס וכן תגובתיות יתר
  • מחליש את כח הריכוז ואת כח הקשב
  • מזיק לעור ומייצר קמטים
  • דיכאון ותחושת עצבות
  • עייפות כרונית וחולשת שרירים
  • שומן בטני בגלל עליית הקורטיזון
  • מעלה את רמת הדלקת בגוף כולו ואת הסיכון לסרטן בעיקר סרטן השד

חסך שינה והפרעות שינה במבוגרים מחבלים בשיפוט נבון לגבי צרכי הגוף

הגרוע מכל הוא שמחסור בשינה או שינה לקויה דופק את המח ואת היכולת שלו להעריך מצבים נכוחה. למשל הוא יכול לגרום לכם לחשוב שאתם יכולים להסתפק רק ב5 שעות שינה ולהיות "בסדר". הפילוסוף והמחנך גידו קישנמורטי נהג לומר על כך

זה שהצלחת להסתגל להרגל רע שכולם מסביב קוראים לו "נורמלי" עדיין לא אומר שאתה במצב בריאותי אופטמלי"

חסך שינה מעלה משמעותית את רמת הקורטיזול דופק כנראה את הפרה-פרונטל קורטקס ומורידאת פעילותו כך נדפקים גם האמפטיה החמךה ויכולת להעריך נכון את המצב לאשורו. לא מפתיע שהרבה תאונות דרכים מתרחשות אצל אנשים עם חסך כרוני בשינה. זה שעברנו בתוך כ120 שנה מ10 שעות שינה ל 6 שעת שינה ביממה - אומר שעדיין לא באמת גוף האדם הסתגל למצב החדש. אנו זקוקים לפחות ל8-9 שעות שינה ויש אנשים שזקוקים אף ליותר כאשר הדגש הוא על שינה רצופה ואיכותית שעורבת את כל מחזורי השינה והחלימה






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • במאה ה19 איבד האדם את יראתו מאלהים והתחיל לטפח את הפחד מחיידקים

    אנונימי