תרופות סבתא

האם להתעמל בימים של הצטננות (זיהום בדרכי נשימה עליונות) או לנוח?

יוסי, בן 49, מתעמל אינטנסיבי בחדר כושר עושה הרבה אירובי ותרגילי כח. לאחרונה התקררתי וחטפתי זיהום שהיה מלווה גם בחום. שאלתי היא האם להתעמל בימים כאלו (אפילו בעצימות נמוכה) ומתי לחזור לשגרת הספורט המלאה שלי. האם להתעמל בימים של הצטננות (זיהום בדרכי נשימה עליונות) או לנוח?

תשובה:

פעילות גופנית היא חלק אינטגרלי מבניית מערכת חיסונית יציבה. מספר מחקרים הראו כי פעילות יומית מתונה מונעת לא רק מחלות כרוניות קשות כמו סוכרת, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה ואוסטאופורוזיס אלא גם מחלות חורף אקוטיות כמו שפעת והצטננות (נגיף ה common cold ). יחד עם זאת התעמלות בעצימות גבוהה מדי ובתדירות כזו שלא מאפשרת לגוף לנוח ולהשתקם יכולה לגרום לדיכוי מערכת החיסון ולעליה במחלות כמו בצטננות חורף או שפעת.

התעמלות בעצימות גבוהה לאורך זמן מעלה את הורמון המתח קורטיזול

מחקרים הראו כי אתלטים שמגיעים בפעילות הגופנית שלהם לקצה, מתאמצים מעבר לגבול מסוים בלי לנוח, מתישים את הגוף ואז חלות בו שתי תופעות: רמת התאים הלבנים בדם (תאי מערכת החיסון שאחראיים בין השאר על סילוק פולשים זרים מהגוף כמו נגיפים) צומחת. במקביל התעמלות ממושכת בעצימות גבוהה ללא מנוחה מספקת בין האימונים – מכניסה את הגוף לעקה (מתח) שבעקבותיה מופרש ביתר הורמון המתח קורטיזול שהוא למעשה סטירואיד. כאשר הורמון הקורטיזול נמצא אצלנו בדם ביתר- מערכת החיסון מדוכאת, מה שמהווה כר מחיה אידאלי לקינון מחלות חורף כמו שפעת והתקררות נגיפית רגילה. מחקרים הראו כי הוספת מתח של ספורט נמרץ וממושך לגוף שממילא כבר נמצא במלחמה מול נגיף – מעכב את פעילות מערכת החיסון למשך כ 9 שעות ועלול להאריך את משך המחלה.

פעילות גופנית בזמן הצטננות- שאלת מיליון הדולר: איפה נמצא האמצע (שביל הזהב)?

המסקנה מכל זה היא שיש להתעמל על בסיס קבוע, אפשר גם בעצימות גבוהה אבל תוך הקשבה לגוף ועצירה מושכלת כאשר הוא מאותת לנו לנוח. ברפואה הסינית אגב שמים דגש מיוחד על הנושא של התשת הגוף כמקור לכניסה של בעיות בריאות וקינון מחלות ועל כן בתקופת החורף ההמלצה של מומחים ברפואה הסינית תהיה "להאט את הקצב" ולהוריד הילוך בדומה למה שקורה בעולם החי בטבע ש"הולך קצת לישון". כיון שאנו חיים בכל זאת בעולם מערבי וערכי הספורט המקודשים בעולם הזה הם מהירות, כח, תחרותיות ומראה מצודד (שווה מדי פעם לעצור ולהטיל ספק בערכים הללו) – הרי שעבור אנשים שמכורים לספורט - כדאי להמשיך להתעמל במתינות שכן גם להתעמלות מתונה כמו הליכות יש השפעה על עירור מערכת החיסון והאצתה.

האם הסימפטומים של ההצטננות מופיעים "מעל הצוואר" או מ"תחת לצוואר"?

התעמלות מתונה בזמן הצטננות יכולה להתאים כאשר אתם סובלים מהסימפטומים הבאים

  • התעטשות
  • עקצוצים בגרון
  • נזלת קלה
  • דמעות בעיניים (עיניים דומעות)

עם אלו סימפטומים של הצטננות או שפעת יש לעצור הכל ולא להתעמל?

  • חום
  • סחרחורת
  • נטיה לאבד שיווי משקל
  • גודש בחזה
  • שיעול יבש טורדני בתדירות גבוהה
  • קוצר נשימה
  • שרירים תפוסים

מלה נוספת על התעמלות בזמן שפעת או הצטננות חורף

חלק מן התרופות שנמכרות בבתי המרקחת כנגד וירוסים של חורף מעלים את קצב הלב ואת הדופק (מצב שנקרא ברפואה: טכיקרדיה). במקרה כזה שווה לשקול את האפשרות לעצור ולא להתעמל בכלל כדי לא להוסיף שמן למדורה ולאמץ את הלב יתר על המדה.

מתי לחזור ולהתעמל אחרי שפעת או הצטננות? – לפי רמת הדופק בזמן מנוחה

אתלטים וספורטאים מודעים לרמת הדופק שלהם בזמן מנוחה. רופאי ספורט ממליצים לפיכך לבחון את רמת הדופק בימים שאחרי המחלה ועל פיה לקבוע האם לחזור להתעמל בעצימות גבוהה. אם רמת הדופק לאחר המחלה עלתה עד 10 יחידות מעל הרגיל – ניתן לחזור ולהתעמל. אם הדופק עלה מעבר לכך- מוטב להמתין.

חוזרים להתעמל אחרי שפעת או וירוס? – שימו לב לקוי ההנחיה הבאים:

  • אל תחזרו לספורט ממקום של "לפצות על הזמן האבוד שבו לא התעמלתי". המשמעות היא לקצר את משך הפעילות הגופנית ולהגביל אותה בזמן האימון בימים שאחרי השפעת
  • שתו הרבה מים במהלך האימון. התייבשות (גם כתומאה מהזעה ואי שתיה מספקת) מייבשת את ריריות דרכי הנשימה ומקלה על הוירוס לתפוס שם אחיזה
  • היזהרו מבגדים רטובים ולחים מזיעה לאחר האימון. אלו מקררים את הגוף ומקלים על שאריות הוירוסים שנותרו – לשרוד.
  • הקשיבו לגוף. אם אתם מרגישים קוצר נשימה או קושי מיוחדים (בשונה מהאימונים הרגילים) – עצרו ונוחו מעט. הימים שאחרי השפעת הם לא הימים המתאימים לדחוק את גבולות קצה היכולת שלכם.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • בריאותו של אדם נמדדת לפי השאלה כמה הוא לוקח שתים בבת אחת: מדרגות או גלולות ?

    ג'ואן וולש