תרופות סבתא

רוצים להוריד הילוך במרוץ העברים ולהרגיש יותר אושר ? תרגלו מיינדפולנס (קשיבות)

תחשבו על זה: מתי בפעם האחרונה דאגתם לתודעה שלכם ולמחשבות שמתרוצצות בה? נתתם לה תשומת לב, אנרגיה  והקשבה כפי שאתם נותנים למשל לטיפוח הגוף, השיער או בית המגורים שלכם? – עם יד על הלב רובנו אפילו לא מודעים אליה וחיים על טייס אוטומטי. התוצאה היא מתח נפשי גבוה חיים תחת הצל של חרדה כרונית ותסמונת החרדה הכללית ובקיצור: חיים די אומללים. 

למה מדיטציית קשיבות היא תרופה טבעית נפלאה נגד מתח נפשי ולמה היא מייצרת אושר?

מציק לכם שהתריסים בבית כחולים ולא חומים? הדלאי למה שואל מדוע כל כך אכפת לאנשים לצבוע את התריס או המעקה מכחול לחום – ולמה הם משקיעים כל כך הרבה מאמצי מחשבה אנרגיה זמן וטכסף – במשהו כל כך פעוט זמני וחולף. הוא נותן לנו כאן חומר למחשבה ולהתבוננות- מרביתנו עסוקים במרוץ העכברים המטורף הזה למרות שכולנו יודעים שהוא חסר טעם כיון שאנחנו גומרים באדמה בסופו של יום. נשאלת השאלה למה אנחנו דואגים כל כך הרבה ומזיעים על עניינים פעוטים? למה אנחנו מתקטננים לעיתים על זוטות (בקבלה זה נקרא: להיות בפאזה של "מוחין דקטנות") ? והתשובה היא כנראה – כדי להסיח את דעתנו מן הבעיות הקיומיות הגדולות של החיים

הסחת דעת יכולה להיות על ידי התמכרות לחומרים, דאגה תמידית ומחשבות אובססיביות

כל הפטנטים הללו של התמכרות, סימום עצמי, פרוזק, וורקהוליזם או מחשבות אובססיביות מסיחות את דעתנו מן החרדה הקיומית הגדולה של החיים- אבל התוצאה ממש הרסנית. אנו מבלים את חיינו בהעברת מחשבות עקרות שחוזרות על עצמן בסיבובים ולא באמת מקדמות אותנו. אנחנו יודעים את זה ובכל זאת ממשיכים לדאוג מתוך הרגל והתוצאה היא רמות גבוהות של מתח נפשי, פגעה משמעותית בתחושת הרווחה האישית והאושר האישי. למעשה המח כל הזמן טרוד במחשבות והתוצאה היא שהוא נשחק, לא נח מספיק והחיים הופכים רווי מתח נפשי.

התרופה הטבעית הטובה ביותר למתח נפשי היא מדיטצית קשיבות

מדיטציה של קשיבות היא לא בהכרח קטורת, ישיבה ברגליים מסוכלות או בריחה מהמחשבות. להיפך היא יכולה להיעשות גם כשאתם שוטפים כלים או שוטפים את הבית- תוך כדי ההתנהלוטת הטבעית של החיים. אתם ממש לא צריכים מנטרות אום, בגדים לבנים ולא מניירות של פלצנים רוחניקים (שלעיתים הם האנשים האכזריים ביותר בתבל רק בכסות של בגדים לבנים). מדיטציה של קשיבות אינה רק תרופה טבעיחת טיפולית למתח נפשי ומחשבות אובבססיביות אלא גם תרופת מנע- והיופםי שלה הוא שהיא חינמית ונגישה לכל אחד. היא פשוטה אמנם אבל לא קלה לביצוע !

מהי מדיטציית קשיבות?

נתחיל ממה היא לא מדיטצית קשיבות (מיינדפולנס): במדיטצית קשיבות אתם לא בורחים ממשבות , מרגשות קשים שמציפים אתכם ולא נצמדים לרגשות חיוביים או מחשבות חיוביות. במדיטצית קשיבות אתם לוקחים צעד אחד אחורה כדי להתבונן על המחשבות שלכם כפי שהן באות והולכות על המסך הזה של הקופסה בין שתי האזניים שלכם כאשר אתםן מנתייחסים אליהן בניטרליות וללא שיפוט. אם למשל צף רגש קשה או אתם נזכרים בטראומה מן העבר- אתם לא בורחים מו הרגש הזה או מתכחשים אליו אלא מתבוננים עליו ועל מה שהוא מחוללת בתוככם – הגוף. זה לא אומר שאתם מקבלים למשל התנהגות לא נאותה ולא הגונה של אנשים אחרים כלפיכם – אבל אתם כםן מקבלים את מה שאתם מרגישים – גם רגשות ומחשבות שליליות ומתבוננים על התגובה הגופנית והרגשית שלכם כלפי החוויה.

במדיטצית קשיבות אתם מייצרים לעצמכם מרחק מן המחשבה ובהירות

הרעיון הוא לא להזדהות עם המשבות שבאות וחולפות אלא לתפוס מהן מרחק ולהתבונן עליהם. מדיטצתיה כזו יכולה להיות מאד מאומצת כיון שמדובר בתרגול חדש שהמח שלנו לא מכיר. מסיבה זו זה רק נראה קל ופשוט אבל בפועל זה מאמץ: תרגול שיוצר אצל מי שמתחיל בכך חוויות לא בהכרח נעימות כו תסכול, שיעמום, עצבנות וחוסר שקט (בשלבים הראשונים). יחד עם זאת זהו ת5גול מאד חשוב לתודעה כיון שהוא נותן לה אפשרות להתאפס ולא לעבוד נון-סטופ על חרדות ומחשבות סרק. מחקרים הוכיחו שמוחם של מודטים – אנשים שמתרגלים מדיטצית קשיבות גדול יורת, הזכרון שהם משתפר, הם חרדים פחות ולחץ הדם שלהם יורד. שלא לדבר על כך שירידה ברמות המתח הנפשי משפיעה על מניעת מחלות קשות כמו סוכרת, מחלות לב, פרקינסון, אלצהיימר וסרטן
























אולי יעניין אותך גם