תרופות סבתא

ויטמין B6, פירידוקסין

ניזונים מתזונה עתירת חלבונים? יכול להיות שחסר לכם אחד הויטמינים החשובים ביותר לבריאות טובה: ויטמין בי 6. הידוע גם בשמו "פירידוקסין". מדוע חשיבותו רבה לסוכרתיים? לנשים בהריון, לנשים עם נשירת שיער. ויטמין  B6 חיוני להרבה מאד פונקציות של הגוף ומחסור שלו קשור עם מחלות כרוניות ניווניות כמו סוכרת ואפילו פרקינסון ודיכאון. מה אתם חייבים לדעת על ויטמין בי 6 ומהם מקורות המזון של ויטמין בי 6?

מהו ויטמין B6 ?

ויטמין בי 6 הוא שם גנרי לתרכובת של פירידוקסין ופירידוקסאמין. ויטמין בי 6 בודד כחומר סינטטי כבר ב1938, אך רק ב1954 עמדו על חשיבותו המרובה, לאחר שגילו כי תינוקות סבלו מאפילפסיה בעקבות מחסור בו (קיבלו מזון סינטטי שבתהליך עיקורו בין שאר חומרים גם הוא הושמד). היום יודעים כי מחסור שלו קשור גם עם היווצרות מחלות כמו פרקינסון אלצהיימר ומחלות עצבים אחרות.

ויטמין בי 6: מה צריך לדעת עליו?

הויטמין הוא תרכובת ודרוש לגוף במיוחד בתזונה עשירת חלבונים, לצורך חילוף חומרים. הוא נמנה על ויטמינים ממשפחת ויטמין B, וכמו האחרים גם הוא :מסיס במים ומופרש החוצה תוך 8 שעות, ולכן יש לקבלו באופן קבוע. הויטמין עמיד בחום, אך רגיש לאור ולתהליכי עיבוד מזון.

למי ויטמין B6 חשוב במיוחד?

  • נשים בהריון או נשים מניקות
  • אנשים עם נטיה לבצקת
  • חולי סוכרת
  • חולי פרקינסון בשלבים הראשונים (כאשר הם עדיין לא לוקחים תרופות )
  • מי שסובל מחרדה ודיכאון
  • ספורטאים עם שרירים תפוסים

ויטמין B6 לסוכרת:סוכרתיים שימו לב!

תצפיות שטח מראות כי הסובלים מרמות נמוכות של ויטמין בי 6 סובלים גם מבעיות סוכר (סכרת או היפוגליקמיה). לכן, יש להשמר ממזונות שעיבודם משמיד את הויטמין; קרי מזונות קלויים, משומרים, מתועשים, אלכוהול או מזונות אחר איחסון ממושך. יתר על כן, באמצעות ויטמין בי 6 אפשר להקטין את צריכת האינסולין עבור סוכרתיים שחייבים לאזן את רמות הסוכר שלהם עם הזרקות אינסולין!

כיצד תדעו אם חסר לכם ויטמין B6 ?

אם יש לכם אחד או יותר מבעיות הבריאות הבאות: אנמיה, נמלול ברגליים, סחרחורות, בחילות, בצקות, שתן ירקרק, בעיות שומניות וכולסטרול גבוה, דלקות עור ופצעים, סבוריאה, נשירת שיער, וכמובן גם להפרעות עצביות: דיכאון, בלבול, עוויתות, פרכוסים כמו אפילפסיה.

סגולות רפואיות של פירידוקסין ( ויטמין B6 )

הויטמין חיוני למטבוליזם של חומצות אמינו רבות (חלבונים), ולמטבוליזם של שומנים (חומצות שומן).


חשוב לקליטת ויטמין בי 12, ליצירת חומצת הקיבה (חומצה כלורית HCL), ליצירת כדוריות דם אדומות. עוזר בהתכווצויות רגליים, בשמירת ומניעת בעיות עור כמו אקנה, עוזר בבעיות אלרגיה ודלקות (שלפוחית השתן, פרקים, כאבי רגליים).

ויטמין B6 במזון: מהם מקורות המזון הטובים ביותר לויטמין בי 6

שמרי בירה, נבט חיטה, סובין חיטה, מולסה, חמניות, אספסת, אגוזי מלח, שעורה, אבוקדו, מירב הירקות (עלים ירוקים), ירקות כמו תפוחי אדמה (תפוח אדמה בינוני (0.7 מיליגרם); בננה בגודל בינוני (0.7 מיליגרם), אבוקדו, גזר, קטניות (אפונה ושעועית), ותרד, פירות יבשים, סובין חיטה (וגם ביצים, חלב, חלקי פנים אורגניים).

הייתי מגדיר את הויטמין בי 6 כפיינשמקר (רגיש מאד) ולכן יש לקבלו דרך מזון טרי מן הצומח. למה הכוונה?מאחר שהויטמין רגיש יחסית ועלול להיהרס בחשיפה לאור כמו גם בבישול, הקפאה והפשרה, למרות שהוא מצוי יותר במזונות מן החי, מכיוון שעברו עיבודים רבים הוא אינו זמין בהם: חלב למשל מאבד עד 70% מהוויטמין שלו מיובש לאבקת חלב. דוגמא אחרת היא תהליך טחינת החיטה לקמח לבן. למרות שוויטמין b6 מצוי בשפע במעטפת גרעיני חיטה למשל, תהליך טחינת החיטה מפחית אותו. ועל כן הכי טוב לצרוך אותו דרך ירקות ופרות טריים.

אילו ויטמינים חברים צמודים לויטמין בי 6? ולמה הוא חשוב לאוהבי חלבונים?

עבור דיאטות עתירות חלבונים, יש צורך בכמויות גדולות יותר של B6. הויטמין פועל באופן האופטימלי כאשר הצריכה היא עם כמות זהה של ויטמינים B1, B2, C ומגנזיום.

תופעות לוואי של פירידוקסין ( ויטמין B6 )

עקרונית ויטמין בי 6 מסיס במים, יוצא בשתן ולכן אין חשש להרעלה. יחד עם זאת, כמויות גדולות מאד יביאו להפרעות עצביות כגון סיוטים והפרעות שינה. לא מומלץ לקחת מעל 500 מ"ג (כ10 כדורים, כמות שאין סיבה לה אף בטעות...).

התוויות נגד לנטילת ויטמין בי 6

לחולי פרקינסון שנוטלים דופמין - אסור לקחת ויטמין בי 6 כיון שאז עלולה להיווצר הרעלה. ככלל מומלץ מאד להיזהר עם המינונים של ויטמין בי 6 ולהקפיד עליו
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • להציב את כח הרצון של אדם חולה נגד מחלתו היא האמנות העליונה של הרפואה

    הנרי וורד ביצ'ר