תרופות סבתא

למה יש עצירות כשדווקא אוכלים הרבה סיבים תזונתיים?

אני בן 50, רזה, אוכל תזונה בריאה נקיה,המון ירקות סלטים ופירות, שותה מים לוקח סיבי פסיליום, ולמרות זאת סובל מעצירות (יציאה בתדירות של אחת ליומיים). אני ממש אובססיבי לנושא הזה של פעילות מעיים סדירה וסובל מאד באותה יממה כשאני "תקוע". לא ברור לי למה למרות הפסיליום והסיבים התזונתיים – אני עדיין סובל מפעילות מעיים איטית. מה עושים?

זהירות: סיבים תזונתיים ביתר: למה יש לי עצירות למרות שאני אוכל כמו שצריך?

תשובת מערכת האתר

באופן אופטימלי, כמות פעולות המעיים היומית צריכה להיות כמספר הארוחות שאנחנו אוכלים. זהו המצב האידאלי שמונע פסולת תקועה במעיים אבל מעטים האנשים שזוכים "לאושר הגדול הזה". הרפואה מגדירה עצירות כיציאת מעיים בתדירות של אחת ל48-72 שעות – אבל הגדרה זו לקויה. אדם צריך לפנות את מעכיו לפחות פעם אחת ביום ורצוי בשעות הבוקר. נשיאת פסולת מיותרת במעי גורמת לצרות צרורות: כאבי ראש, הרעלה, טחורים, פיסורה, עייפות גדולה ואובדן אנרגיה.

סיבים יכולים להפוך למלט נוקשה בדפנות המעיים ולגרום לעצירות

אתה כנראה עושה את אחת הטעויות הגדולות שהשתרשו במסגרת המיתוסים של התזונה הטבעית: אוכל יותר מדי סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים יכולים להתגבש להתמצק במעיים ולהפוך לסוג של בטון. אדם רזה ובריא מחזיק במעיים בממוצע כ3 קילוגרם של פסולת תקועה ויבשה. רוב האנשים שאוכלים ג'אנק פוד מחזיקים משהו כמו 5- 10 קילו של פסולת תקועה שאותה הם סוחבים במעיים. האנקדוטה הידועה היא על אלביס פרסלי שסבל מעצירות קשה בגלל כ30 קילו של פסולת עצורה במעיים.

להוסיף מגנזיום לתזונה כדי למנוע עצירות

כדי שהמעיים יפעלו כדבעי הם צריכים לחות ולא יובש. שתיית מים ונוזלים יכולים לסכך במדת מה את דפנות המעיים אבל לא תמיד זה מספיק.מה שנדרש לגוף זה המינרל מגנזיום ואנו ממליצים לקבל אותו מן המזון ולאו דווקא מתוסף תזונה. אנשים עם נטיה ללחץ דם נמוך צריכים להיזהר במיוחד עם נטילת המינרל הזה.

המתח הנפשי הוא הגורם מספר אחד לעצירות

משאלתך ניכר כי אתה אובססיבי על הנושא הזה של התפנות סדירה וניקוי המעיים. נכון אמנם שמדובר בפעילות פיזיולוגית הכרחית לשמירה על בריאות אופטימלית אבל האובססיה שלך על הנושא כנראה מייצרת אצלך רמות גבוהות של הורמון המתח הנפשי קורטיזול וכאשר הורמוני המתח נמצאים בפעולה – המערכת הפרה סימפטטית שאחראית על מערכת חיסון חזקה, רביה, עיגול פינוי והפרשות מהגוף. במקום לנבור בהיבטים הפיזיים של מה אני אוכל ומה אני לא אוכל,- כדאי לך לחפש את הפתרון גם המישור הנפשי-מנטלי-רוחני. לעיתים קרובות תגלה כי רגיעה וכניסה למוד של הורדת הילוך, "היכנעות" וקבלה של מה שיש כרגע- מייצרת זרימה חדשה בנפש, רגיעה, ושקט שמובילים ממילא לפעולת מעיים טבעית.

גורמים נוספים לעצירות

מעבר למזון, שתיה, קבלת תוספי תזונה וסיכוך המעיים ישנם גורמים אחרים קריטיים בפינוי הפסולת או בקצב פינוי הצואה מן המעיים והמרכזי שבהם הוא שינה. מרביתנו בעולם המערבי המתועש לא ישנים מספיק ולא ישנים מספיק מוקדם. כדאי שתבדוק את ההיבט הזה בחייך. לעיתים די בהוספת שעת שינה אחת כדי לייצר בגוף רגיעה כזו גדולה ותחושת רעננות שמובילות בין השאר לחיזוק המערכת הפרה סימפטטית ולהגברת ההפרשות וניקוי הרעלים מהגוף.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • קלות התנועה צריכה להיות באותה רמה של קלות המחשבה על התנועה

    משה פלדנקרייז