תרופות סבתא

פרוקטוז בפירות: בריא או מזיק לבריאות?

האם פרוקטוז שנמצא בשפע בפירות בריא או לא? אני מבולבל מאד לגבי הערך הבריאותי של  פרוקטוז  (סוכר פירות) כיון שנטען עליו כי הוא הגרוע שבכל הסוכרים. ביו השאר נאמר על פרוקטוז כי הוא גורם לתהליך גליקציה של חלבונים ובסופו של יום למחלות לב ולמחלות עצבים כמו אלצהיימר ואובדן זיכרון. האם לברוח ולהימנע מאכילת פירות בשל כך? האם פרוקטוז מזיק לבריאות כמו כמו סוכרוז הנמצא בסוכר ובממתקים?

האם שמעתם על דיאטת 80 10 10 ?

בספרו של דאגלס גרהם (הוצאת פוקוס) "דיאטת ה80-10-10" יש המלצה גורפת לבסס את התזונה על פירות. הרבה פירות. בין השאר הוא טוען שם כי נועדו כבני אדם לאכול פירות כחלק הארי של התזונה היומית - וכי טעמם של הפירות והמראה המצודד שלהם – הם בין השאר ההוכחה לכך.

אז איפה נמצאת האמת בשאר לערך הבריאותי של פירות והפרוקטוז שבהם?

פרוקטוז הוא מונוסכריד שנמצא היום במוצרי מזון מתועשים במערב. מחקרים בבני אדם ובבעלי חיים מצביעים על כך שצריכת פרוקטוז מזיקה מאד לבריאות הכללית של האדם בין השאר כיון שהיא מובילה להשפעות מזיקות על הלב וכלי דם. בנוסף לכך לפרוקטוז יש השפעות שליליות ברמת המטבוליזם. הוא מעלה את ההתנגדות לאינסולין (מה שמתבטא בין השאר בשומן בטני, סוכרת והשמנת יתר) וכן ברמות טריגליצרידים גבוהות בדם. עד כאן באשר לפרוקטוז מתועש מסירופ תירס למשל.

הפרוקטוז שבפירות: האם בריא או מזיק לבריאות?

כאשר פרוקטוז מגיע בכמויות קטנות יותר כמו שקורה בפירות מסוימים כמו למשל תפוחים, פטל, פאפיה, חמוציות ופירות יער אחרים הוא דווקא בעל השפעות חיוביות על בריאות אדם. בשורה התחתונה, צריכת פרוקטוז וההשפעה שלו על הבריאות היא פונקציה של שני דברים

  1. הצורה שבה הפרוקטוז מגיע (מפרי טבעי או בצורה המתועשת שלו כמו סירופ תירס)
  2. הכמויות של הפרוקטוז בתזונה

פרוקטוז בתזונה: מה המסקנה?

  • הימנעו משתיה מוגזמת של מיצי פירות בבת אחת, ואם כבר שותים מיץ פירות טבעי וודאו שיש בו את הסיבים של הפרי
  • הימנעו לחלוטין ממוצרים שמכילים סירופ תירס שעתיר בפרוקטוז.
  • אכלו פירות מגוונים במהלך היום כחטיף טבעי – אבל אל תגזימו מדי בכמויות.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • על ידי תרופות תוכל אולי להאריך את חייך, אבל המוות ישיג גם את הרופא

    וויליאם שייקספיר