תרופות סבתא

מחסור בשינה: סימפטומים. אלו מחלות נגרמות על ידי מחסור בשעות שינה?

בתרבות המערבית שלנו מחסור בשעות שינה היא בעיה רצינית. מרבית האנשים מקבלים פחות מ -7 שעות שינה בלילה כאשר הגוף זקוק ל 7-9 שעות שינה לפחות. הסיבה לכך היא בין השאר הפרעות שינה ונדודי שינה מסיבות שונות כמו גם התרבות המטורפת הזו שאתה צריך להיות נגיש ובמצב דרוך כל הזמן. אז כולם יודעים שזה חשוב לבריאות הטובה לישון מספיק - אבל לא כולם מודעים לקשת הסימפטומים הרחבה של מחסור בשעות שינה. מהם הסימפטומים הפחות מוכרים של מחסור בשינה?

מחסור בשינה גורם לנרגנות

עצבנות ותנודתיות רגשית הם לחם חוק אצל אנשים ללא שינה מספקת. אתם תהיו עצבנים רוטנים מתלוננים ומרוגזים על כל דבר קטן אחרי לילה ללא שינה מספקת, קל וחומר כשזה נמשך לאורך זמן

הפרעות שינה ומחסור בשעות שינה גורמים לכאבי ראש




מדענים עדיין לא יודעים בדיוק מהו המנגנון שלפיו חוסר שינה גורם לכאבי ראש אבל הקשר הזה ידוע כבר מאות שנים: מיגרנות מוצתות אחרי לילות עם שינה לא מספקת ויותר מכך- מחצית מן האנשים עם דום נשימה בשינה מתעוררים בבוקר עם כאבי ראש קשים


מחסור בשינה גורם להפרעות קשב וריכוז וכן לקשיי למידה

הנה נתון שמעיד על הקשר בין שינה טובה ויכולת למידה משובשת. בבתי ספר תיכון מתחילים את הלימודים בשעה 9 במקום שעות האפס הישגי הלימודים במטמטיקה עלו באופן משמעותי. אבל הנתון הזה כולל גם מבוגרים: זיכרון לטווח קצר הוא מרכיב חיוני ללמידה טובה, ומניעת שינה, שינה לקויה או מחסור בשינה מקשה על יכולת הזכרון ואף גורם לשיבושים בזיכרון.

מחסור בשינה גורם לעלייה במשקל ולהשמנת יתר


אנשים עם מחסור בשינה סובלים מחוסר איזון הורמונלי שגורם לתיאבון מוגבר, תשוקה בלתי נשלטת למזונות עתירות קלוריות , וקושי לעמוד בפני פיתויים עתירי קלוריות. לכן, כאשר אתם מתלבטים אם להתעמל בלילה כדי לשרוף קלוריות או ללכת לישון ולקבל את שעות השינה המספקות שהגוף זקוק להן – בחרו בחלופה השניה. נכון שאנו נוטים לשרוף יותר קלוריות בזמן ערות אבל למחרת אתם צפויים לבלוס להכניס לגוף קלוריות מיותרות

מחסור בשינה גורם לשיבושים בראייה

חסך בשעות שינה עלול לשבש את הראיה הפיזית וגם את הראיה הצלולה ברמת הנפש (א-וידיה לפי היוגים הוא המקור לסבל בעולם). ברמה הפיזית אנשים עם מחסור בשיה עלולים ללקות ביום למחר בראייה כפולה, וברמת הנפש הם עלולים לחוות הזיות וללקות בפחדים ובפרנויות

מחסור בשינה גורם למחלות לב

אנשים שנותרו ערים 88 שעות ברציפות הראו סימנים מדאיגים: לחץ הדם שלהם עלה וקצב הלב הפך גבוה מן הרגיל. בדם של אלו נצפה חלבון שמהווה סמן מקדים למחלת לב

מחסור בשינה גורם להצטננות וירוסים ותחלואה במערכת הנשימה

אם אתם נוטים לחטוף וירוסים, שפעות והתקררויות בתדירות גבוהה כמעט תמיד יושבת ברקע הפרעת שינה או מחסור בשעות שינה. מחקר מצא כי אנשים שקיבלו -7 שעות שינה בשבועיים שלפני הופעות הוירוס נטו לחלות ולפתח תסמינים בסיכון של פי 3 לעומת קבוצת ביקורת שקיבלה 8 שעוטת שינה או יותר. הסיבה לכך היא פגיעה במערכת החיסונית. מסיבה זו גם זיהומים קיימים נוטים להסתבך יותר ולצאת משליטה כאשר האדם לא ישן מספיק

מחסור בשינה גורם לבעיות במערכת העיכול: מעי רגיז וקוליטיס


ליקויי שינה הופכים את הסימפטומים של אנשים הסובלים מבעיות במעיים כמו קוליטיס קרוהן או מעי רגיז לחריפים יותר. יותר מכך אובדן שינה קבוע – מגביר סיכון לפתח מחלות מעי דלקתיות אשר משפיעות גם הן לרעה על המערכת החיסונית. אגב, אנשים עם מחלת קרוהן חווים יותר התקפים חריפים של הדלקת במעי כשהם לא מקבלים מספיק שעות שינה.


מחסור בשינה עלול לגרום לסוכרת

מחסור שינה יוצר שיבושים במטבוליזם של הגלוקוז , מגביר את הסיכון לעמידות לאינסולין ( מצב של טרום סוכרת ) וסוכרת מבוגרים. אם אתם בפוזיציה הזו שנו יותר. הרבה מאד מחקרים מראים קשר חזק –ואף קשר של סיבה ותוצאה - בין אובדן שינה, שיבושי שינה או מחסור בשינה ובין הסיכון לפתח סוכרת.

סימפטומים נוספים של מחסור בשעות שינה

  • דיכאון וחרדה: אנשים עם מחסור בשינה נוטים לפתח דכדכת קלה עד דיכאון קליני ולהיות אומללים ופחות מאושרים יחסית לאנשים עם שעות שינה מספקות
  • איטיות, זמן תגובה ארוך ונטיה לתאונות דרכים
  • קושי להחלים מפפצעים והתארכות זמן ההחלמה (רלוונטי מאד לחולי סוכרת)
  • ייצור יתר של שתן- מחסור בשעות שינה מוביל לנוקטוריה (השתנה לילית תכופה) או הרטבה אצל ילדים
  • קשיי ריכוז: ירידה ביכולת ההתמקדות וההקשבה
  • דיבור משובש וקשיי התבטאות (חולי פרקינסון שימו לב לנתון הזה אם יכולת הדיבור שלכם נפגעה)
  • ירידה בחשק המיני: שינה מגבירה את רמות הטסטוסטרון (הורמון ה"חשקוקים") אצל נשים וגברים ובהיעדר שינה מספקת יש ירידה בליבידו או בעיות בתפקוד במטה.
  • מחסור בשינה גורם בפוטנציה להתפתחות סרטן בין השאר בגלל שיבוש המערכת החיסונית

























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • "טפל היטב בגופך. זהו המקום היחידי שבו אתה מוכרח לגור"

    ג'ים רוהן