תרופות סבתא

מתח נפשי ומחלות: אלו מחלות מתפרצות בהשראת מתח נפשי כרוני?

מתח נפשי מייצר שורה ארוכה של מחלות. עד כאן שום דבר לא חדש. היום ישנה חוקרת בשם קנדיס פרת' שמצאה גם את המנגנון הביוכימי שמקשר בין מתח נפשי מתמשך ומחלות. לא מדובר רק בשיבוש ההורמונלי (עודפים מוגזמים של הורמוני קורטיזול ואדרנלין בדם) אלא גם בהיווצרות פפטידים כתוצאה ממתח נפשי שמשבשים את פעולת הקולטנים על ממברנות התאים. אלו מחלות עלולות להיווצר ממתח נפשי מתמשך?

מתח נפשי ומחלות

ברמת מערכת כלי הדם והלב מתח נפשי עלול להעלות את לחץ הדם, לכווץ את כלי הדם ולגרום בסופו של יום לבעיות בתקינות פעולת הלב ואף למחלות לב. מתח נפשי אף קשורה עם היווצרות סוכרת והיום מתועדים אלפי מקרים של אנשים שחוו אפילו טראומה קלה כמו מעבר דירה, גירושים (אפילו גירושים שנעשו ללא מלחמה), או תאונת דרכים קלה וקיבלו אחרי המהלך הזה התפרצות של סוכרת נעורים או סוכרת מבוגרים.

מתח נפשי ומחלות אוטואימוניות

מתח נפשי מתמשך יכול להוביל לשורה ארוכה של התפרצות מחלות אוטואימוניות. הזכרנו סוכרת נעורים בהקשר הזה אבל גם מחלות כמו קרוהן, טרשת נפוצה, אורטיקריה, אקזמה, פסוריאזיס ועוד.

מתח נפשי ובעיות במערכת העיכול

קראו את ספרה של קית קמפבל IRRITABLE BRAIN SYNDROME (תסמונת המח הרגיז) ותפנימו את הקשר אחד לאחד בין מח עצבני גדוש במתח נפשי ובין מעי רגיז שתסמיניו כוללים קשת רחבה של סימפטומים החל מדימום, שלשולים וכמובן מגיפת המילניום: עצירות. שחרור של פסולת תקועה היא חד משמעית פונקציה של נפש רגועה ולו לפרק זמן מסוים. לא משנה כמה סיבים תאכלו וגם מגנזיום תעמיסו על המערכת – לנפש יש משחק פעיל ביכולת לשחרר גם מעיים עמוסות בפסולת.

מתח נפשי מחולל בעיות בספיגת המזון, חוסרים תזונתיים והתפרצות מחלות

כולנו יודעים היום שאספקת תזונה נכונה לבדה לא מספיקה כדי לייצר בריאות. הרכיב השני שהוא חלק אינטגרלי לנושא הזה הוא הטמעת החומרים התזונתיים או ספיגה טובה של המינרלים והויטמינים וחומרי המזון במעי. אנשים שסובלים ממתח נפשי כרוני מתקשים לספוג כהלכה את המזון על רכיביו החשובים ואז נותר מעגל רשע: מתח נפשי יגרום למשל לבעיות ברמת המגנזיום בגוף, וחוסר מגנזיום ייצור חרדה דיכאון ומתח נפשי.

מתח נפשי: מחלות נוספות שנגרמות ממתח נפשי כרוני

  • מתח נפשי משפיע לרעה על ארתריטיס (דלקת מפרקים) ועל כאבי גב (קראו את עבודותיו של ד"ר סרנו בנושא)
  • אקנה: התפרצויות של פצעי בגרות מושפעות לרעה ממתח מתמשך
  • אסטמה: התקפים אסטמטיים או קוצר נשימה מחריפים עם מתח נפשי
  • השמנת יתר והפרעות אכילה: אנשים שסובלים ממתח נפשי כרוני אוכלים ביתר כדי לטשטש את הכאב הנפשי (המזון משמש כסם מאלחש)
  • הפרעות קשב וריכוז, בעיות קוגניטיביות: קושי לזכור ולהתרכז מושפע לרעה ממתח נפשי. כשהקורטיזול נוסק צפונה- הפעילות הקוגניטיבית משתבשת כיון שחלה ירידה יחסית בפעילות של המערכת הפרה-סימפטטית
  • מתח נפשי עלול לייצר בעיות פוריות, שיבושים במחזור החודשי וקושי להיכנס להריון.
  • כאבי ראש ומיגרנות
  • שרירים תפוסים באופן כרוני
  • כתף קפואה
  • תסמונת ריינו (אנשים שכל הזמן קר להם בקצוות הגוף בכפות הידיים והרגליים)
  • מצב של התייבשות יחסית בתאי הגוף: יובש בפה, יובש בריריות, יובש בעיניים

מהי התזונה היעילה לטיפול במתח נפשי מתמשך?




מרגישים לחוצים? סובלים מרמות גבוהות של מתח נפשי כרוני? פעילות גופנית הינה כלי יעיל להורדת מתח נפשי ושיפור מצב רוח , אבל פעילות גופנית היא רק מרכיב אחד במשוואה הזו. לא הרבה יודעים שגם תזונה ממלאת תפקיד חשוב באופן שבו הגוף מגיב ללחץ. מזונות מסוימים טובים יותר מהאחרים ביכולתם לסייע לגוף להדוף מתח נפשי. מהם המזונות האלו שמסייעים להדוף מתח נפשי ולהשרות עליכם שלווה ונינוחות

  • קקאו
  • אגוזי מלך
  • דגי סלמון
  • שום
  • תאנים (טריות או מיובשות)
  • שיבולת שועל
  • זרעי דלעת
  • עליי מנגולד וירקות בעלי עלים ירוקים
  • אצות
  • מים: שתיה מרובה של מים נקיים ללא כלוריד וללא פלואור (לא מים מזוקקים)






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם