תרופות סבתא

מה ניתן לעשות כדי למקסם את היתרונות של התזונה הטבעונית?

למרות היותה תורת תזונה שנויה במחלוקת יותר ויותר אנשים פונים לטבעונות, בין השאר בגלל הרצאתו המפורסמת של גארי יורופסקי. המקטרגים על השיטה יגידו כי היא לא מספקת לאדם את כל הרכיבים התזונתיים שהוא זקוק להם. אחרים יגידו כי חומצה אוקסלית שמצויה בשפע בירות עלים ירוקים עלולה להוביל לאבנים בכליות, לתת פעילות של בלוטת התריס ולגאוט. מה ניתן לעשות כדי למקסם את היתרונות של התזונה הטבעונית? איך לאכול ירקות מסוימים בצורה המיטבית ואיך לאחסן אותם כך שיתנו לנו את הערכים התזונתיים שלהם באופן אופטימלי?

ברוקולי בתזונה הטבעונית

ברוקולי מכיל אינדול 3 קרבינול חומר שמסלק אסטרוגנים רעילים מהגוף וידעו ביכולותו למנוע סרטן אבל הערכים התזונתיים המופלאים של הירק הזה נכחדים כמעט כולם מן הזמן שהירק נקטף ועד שהוא מגיע לפה שלכם. לפיכך מומלץ לאכול את כולות כולל הגבעול ולא רק את הפרחים ובעיקר סמוך לקטיפתו. אם קניתם סל של ירקות ובתוכם ברוקולי כדאי לאכול את הברוקולי ראשון לפני כולם.

תפוחי אדמה בתזונה טבעונית

הרכיבים התזונתיים הטובים של הירק הזה נמצאים בקליפה- פחות בבשר הירק. לכן מומלץ לאכול אותו בשלמותו ורצוי אורגני ללא חומרי הדברה וריסוס. ככל התפוח האדמה צעיר יותר כך הוא מכיל יותר רכיבים תזונתיים וכך הוא פחות מעלה את רמות הסוכר אצל חולי סוכרת. הזנים הסגולים / שחורים טובים יותר לבריאות מאשר הזמן החום הרגיל

סלק מאודה עדיף על סלק חי בתזונה הטבעונית

סלק הוא ירק שורש מתוק שלא מעלה את הסוכר במהירות (יש לו אינדקס גליקמי נמוך יחסית)- אבל מומלץ לאכול אותו מאודה או מבושל למשך 5 דקות בלבד ולא לאכול אותו חי- כיון שאז הערכים התזונתיים שלו הרבה יותר גבוהים.

גזר בתזונה הטבעונית

גם גזר הוא אחד הירקות שצורתם המבושלת עדיפה על הצורה החיה הגולמית. גזר מבושל מפיק יותר בטא קרוטן מאשר גזר חי ולכן מומלץ לבשל אותו קלות לפני האכילה. רצוןי לבחור גזרים שמגיעים בצרור ולא ארוזים בשקית

עגבניות בתזונה הטבעונית

ככל שהעגבניה קטנה יותר ואדומה יותר כך ערכיה התזונתיים עולים. אל תחפשו בהכרח את העגבניות הגדולות והעסיסיות ולא בהכרח את אלו המגיעות עם הגבעול שלהן. העגבניה מצטיינת בתכולה גבוהה של ליקופן שנחוץ לבריאות הערמונית של הגבר. ככך שהעגבניה יותר מבושלת כך זמינות הליקופן לגוף האדם עולה

כרוב וכרובית בתזונה הטבעונית

אנשים שסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס צריכים להיזהר עם צריכה מוגזמת של ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב כרובית, צנונית, כרוב ניצנים ועוד. בכל הנוגע לבחירת צבעו של הכרוב כדאי לדעת:כרוב אדום מכיל פי 6 אנטיאוקסידנטים יחסית לכרוב הלבן. ולכן מומלץ לחפש אותו למרות מחירו הגבוה יותר. אותו דבר נכון גם לגבי כרוביות. הכרובית הלבנה היא רק גירסא אחת, זן אחד במשפחת המצליבים ישנם זנים צבעוניים של כרובית שמבחינה תזונתית עדיפים לנו

קייל בתזונה הטבעונית

גם קייל הוא ירק ממשפחת המצליבים שנחשב בריא במיוחד אבל הוא עשיר מאד בחומצה אוקסלית מה שעלול להוביל ביתר לחולשת שרירים, גאוט, אבנים בכליות ותת פעילות של בלוטת התריס. לפיכך כדאי לאדות קלות את כרוב הקייל לפני אכילתו כדי להוציא ממנו את החומצה האוקסלית

אבוקדו בתזונה הטבעונית

אבוקדו הוא אחד הפירות הבריאים יורת לאדם שנוקט בתזונה הטבעונית (ללא מוצרים מן החי לרבות דגים) כיון שהוא מכיל חומצת שומן אומגה 3 . הבעיה היא שלאחר שאנו חותכים את האבוקדו ל2 המחצית הנותרת חשופה להתחמצנות ולהשחרה כתוצאה מחשיפה לאויר לחום ולאור. אחד הפטנטים לשימור הערכים התזונתיים של אבוקדו הוא שימור המחצית שלו בתוך קופסא עם בצל חתוך. הבצל משחרר חומצה סולפורית- שמונעת את התחמצנות הפרי. כך ניתן לשמר המקרר את המחצית השניה של האבוקדו עם כמה שיותר ערכים תזונתיים למשך 5 ימים ואף יותר.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • לא ניתן לחזור על אותה טעות פעמיים משום שבפעם השניה-  זו לא כבר לא טעות אלא בחירה !

    אנונימי