תרופות סבתא

האם יש תוספי תזונה אפקטיביים לתת פעילות בלוטת התריס?

אני בת 62 סובלת שנים רבות מתת פעילות של בלוטת התריס, יש לי גם תסמינים רבים מאלו שמניתם באתרכם. מה יכול להקל על המצב?

בלוטת התריס היא בלוטה חיונית הממוקמת בצוואר ושולטת על "מהירות" או "איטיות" התהליכים הביוכימיים והפיזיולוגיים בגוף שלך. יש המשווים את הבלוטה לדוושת הגז במכונית. כשלוחצים עליה באיטיות המנוע מצטמק ועוצר בחריקה. כשלוחצים עליה מהר מדי- המנוע עלול להישרף. תפקיד הבלוטה לווסת את קצב הפעילות בגוף . בתת פעילות הבלוטה הטיפול המסורתי הוא הורמונים חלופיים. במקרים רבים אפשר להקל על המצב עם שינויים תזונתיים ותוספי תזונה שנמצאו מתאימים לתת פעילות בלוטת התריס

תת פעילות בלוטת התריס

בלוטת התריס מורכבת משתי אונות גדולות בבסיס הצוואר. היא מייצרת הורמונים המווסתים את קצב התגובות הכימיות בכל הגוף - תהליכים שנקראים באופן הכולל 'חילוף החומרים'. תסמינים של מחלת בלוטת התריס בעצם משקפים האם תהליכים ביוכימיים אלו איטיים או מהירים מדי. כאשר הורמון בלוטת התריס מופק בכמות מעטה מדי המצב נקרא 'תת פעילות בלוטת התריס' והסימפטום העיקרי באופן לא מפתיע, הוא תחושה של לאות כובד איטיות הן נפשית והן פיזית.

תת פעילות בלוטת התריס שכיחה פי 4 אצל נשים לעומת גברים

במיוחד אצל נשים מעל גיל 50. ותסמיני מפתח של היפותירואידיזם הם:

  • • עייפות, עייפות, תנועות איטיות יותר
  • • אובדן זיכרון, דיכאון
  • • עצירות ועלייה במשקל
  • • אי סבילות לקור
  • • עור ושיער יבשים
  • • הופעת זפק
  • • עיניים נפוחות
  • • מחזור חודשים מאד כבד (דימום מסיבי)

מה גורם לבלוטת התריס להגיע למצב של תת פעילות ?

הסוגים הנפוצים ביותר של מחלת בלוטת התריס נגרמים על ידי הפרעות אוטואימוניות קלות כאשר בלוטת התריס היא הקורבן של ההתקפה. מחלת השימוטו היא דוגמא לתופעה זו. לעיתים תת פעילות בלוטת התריס היא תורשתית. אם יש לך תת פעילות בלוטת התריס, הרופא שלך רושם לרוב הורמון סינתתי של בלוטת התריס סינטטי T4 שהגוף ממיר להורמון הפעיל T3.-לעתים קרובות אצל מבוגרים חסר אנזים מפתח לפעילות ההמרה הנ"ל.

תוספי תזונה להיפותירואידיזם

למרות שתוספי מזון לא בהכרח מחליפים את הטיפול ההורמונלי חלקם חזקים מספיק כדי להשפיע על כמות התרופוה ומקלים בפוטנציה על אנשים עם תת פעילות בלוטת התריס קלה.

איך תוספי מזון יכולים לעזור?

  • ויטמין C וריבופלבין עם ניאצין (B3), ופירידוקסין (B6) חיוניים לתפקוד בלוטת התריס כי הם מווסתים את המערכת החיסונית ומשפרים את תפקוד בלוטת התריס
  • טירוזין חומצת אמינו מסוימת מהווה הוא מרכיב עיקרי בהורמון בלוטת התריס.
  • ויטמינים E ו-A וכן אבץ יכולים ביחד לעודד את הייצור של הורמון בלוטת התריס. אנשים הנוטלים אבץ ליותר מחודש צריכים להקפיד על מזונות עתירי נחושת כי אבץ מאט את ספיגת נחושת.
  • פורסקולין או Forskolin, שמופק מן הצמח שנקרא forskohlii Coleus, מגרה את השחרור של הורמון בלוטת התריס.

קוי תזונה לתת פעילות בלוטת התריס

  • הימנעו מכמויות עודפות של ירקות ממשפחת המצליבים כי הם יכולים לדכא את תפקוד בלוטת התריס. דוגמאות לכך הן ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב, כרובית, כרוב ירוקים, וכרוב.
  • צרכו שפע של מזונות המכילים יוד כגון דגי מים מלוחים ואצת קלפ. יש להשתמש במלח המכיל יוד
  • הפסיקו מייד לעשן: חוקרים שוויצריים מצאו כי עישון עלול להחמיר תת פעילות בלוטת התריס.
  • התעמלות על בסיס קבוע: פעילות גופנית מגרה את בלוטת התריס להפריש יותר הורמונים והופכת את הגוף לרגיש יותר לפעילות ההורמונאלית
  • הימנעו מדיאטה חריפה להרזיה. הגבלת צריכת מזון מורידה את קצב חילוף החומרים.

אזהרה לגבי נטילת תוספי תזונה לתת פעילות בלוטת התריס

היזהרו עם נטילת תוספי מזון במיוחד אם יש ברקע מצבים רפואיים אחרים או אם אתם נוטלים תרופות אחרות כדי למנוע תגובות בין תרופתיות






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם