תרופות סבתא

תזונת 80-10-10 (30 בננות ביום)

הספר: תזונת 80-10-10   (30 בננות ביום) 

המחבר: ד"ר דאגלאס גרהם

עריכה מדעית: ירדן בר

פוקוס, 2013, 276 עמ'

ייחודיות הדיאטה: בלי עוד הגבלה קלורית – של פחמימות!

תזונת "30 בננות ליום" היא תזונה המבוססת על מזון חי צמחי ודל מאד בשומן. בתזונה זו תאכלו מגוון עשיר של פירות וירקות טריים, עם מעט אגוזים זרעים ואבוקדו (שומן חי). היחס 80/10/10 מתייחס ליחס בין פחמימות, חלבונים ושומנים (יחס קלורי ולא משקלי).

מה לאכול? 80% ומעלה פחמימות: מפירות שלמים עונתיים

פירות, פירות, ואם יש עוד מקום- עוד פירות. כמו כן, ירקות ירוקים בלי הגבלה ומעט שומנים בריאים.

כלומר:

  • · 90-97% מפירות מתוקים ולא מתוקים
  • · 2-6% מעלים ירוקים צעירים וסלרי
  • · 0-8% מכל היתר (ירקות ירוקים כמו כרוב וברוקולי, פירות שומניים, אגוזים וזרעים).

מפעיל את בלוטות הרוק שלכם? עצם זה שזה עושה לנו תאבון, ובפרט פירות טרופיים כמו מנגו, או בננה, מעידים כי נועדנו למזון זה, כי בטבעו האדם "פרוטריאני".

מדוע פירות הם המזון המושלם, ולא מזון מבושל?

גרהם הולך על הגרסא הטבעית ביותר. לדבריו, הטבע כבר הכין לנו את המזון המושלם. כל עיבוד שלו מכל סוג: חימום, ייבוש או אפילו סחיטה למיץ תפחית מהשלם ולא תאפשר את מיצוי פוטנציאל המזון.

פוחדים מהסוכר בדם? פירות וסכרת?

גרהם טוען כי הפחד מסכרת, קנדידה, השמנה ואפילו סרטן שמיוחסים לרוב לעודף סוכר בדם נובעים אכן מעודף סוגרים בדם, אבל (!!) האשם לטענתו אינו בסוכרים הנכנסים (כי הם חיוניים לפעילות מיטבית של הגוף לדבריו) כי אם בשומנים הרבים בדם. עודף סוכרים לא יתרחש בדם כאשר התזונה תהיה אף דלה בשומן, ועל כן גם עבור סוכר מפירות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, אין לחשוש מעודף סוכר בדם, משום שהוא יצא ממנו בקלות.

כמו כן, יש להסתכל לא על האינדקס הגליקמי, כי אם על העומס הגליקמי (ע"י הכפלת האינדקס הגליקמי בכמות הפחמימות הזמינות למנה וחלוקת התוצאה ב100). מכאן טוען שלכל הפירות למעט אבטיח עומס ואינדקס גליקמי בטווח הנמוך והבינוני. הספר מפרט עודף ואינדקס גליקמי של פירות וירקות, כמו גם ערכי פחמימות/חלבונים/שומנים עבור עושר הטבע מפירות וירקות צבעוניים.

שומנים: לא יותר מ10%. האשם אינו בסוכר, כי אם בשומנים!

השומנים בדם הם שמותירים את רמות הסוכר בדם גבוהות, ולא הסוכר עצמו. כלומר, הדואט שבינהם. שימו לב שהשניים לא חיים יחד בשלום. בין אם תבחרו תזונה עתירת שומנים (בריאים) או עתירת פחמימות (בריאות) תיהיו חייבים להפחית בבן זוגם (פחמימות/שומנים בהתאמה), ולא השניים יתגרשו ויותירו בגופכם סימני שאלה וסמיילים עצובים.

על תזונה עתירת שומנים תוכלו לקרוא בעמוד "תזונת פליאו" או גרסאותיה הצמחוניות/טבעוניות. תזונות אלו דוגלות לרוב בכך שהמזון השומני דרוש לפעילות מיטבית מוחית כמו גם חיוני לפעילות סדירה ותקינה של מערכות הגוף. בנוסף יש את הטענה שהשומן יוצר "התקרקעות" מסוימת של בן האדם, לעומת תזונה עשירת סוכרים שגורמת הרבה פעמים לתחושות "אופוריה" רבות, וריחוף נפשי.

ספורט

בריא= ספורטיבי. אחוזי שומן בריאים הם אחוזי שומן נמוכים מהמקובל ברפואה הקונבנציונלית, כך ע"פ גרהם. ספורט הוא מרכיב חיוני לבריאות שלמה.

כמה קלוריות: משקל הגוף*22

גרהם באמת מסביר בספרו את כל המתמטיקה בחישובים הקלוריים. זה יוצא, עבור העצלנים שבינינו שעבור משקל 50, נצרוך 1100 רק עבור שמירת המשקל הבסיסית. לכך יש להוסיף את רמות הפעילות היומיות, וחישובי הספורט היומיים (מומלץ כ20% מסך הקלוריות היומיות).

על ד"ר דאגלס גרהם

ד"ר דאגלאס גרהם הוא אתלט מנעוריו ומאמן ספורטאי צמרת מכל העולם. גרהם הוא ממייסדי תנועת המזון הצמחי החי, סופר ומרצה מבוקש בתחום הבריאות. עוד על משנתו באתר הבית שלו:foodNsport.com, או באתר המוקדש לתזונה: "30 בננות ליום".

בונוס בספר: גרהם נותן לנו שבוע לדוגמא של תפריט מושלם עבור כל עונה.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • "שאיפה עזה לריפוי, היא מחצית הדרך לבריאות טובה"

    סנקה