תרופות סבתא

תופעות לוואי של דיאטה קטוגנית

הדיאטה הקטוגנית- דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומנים הפכה פופולרית בקרב שמנים ושוחרי בריאות. האמנם כצעקתה?  האם היא באמת תזונה בריאה? מהן תופעות הלוואי הקשות של דיאטה קטוגנית וממה צריך להיזהר?

מהי דיאטה קטוגנית?

דיאטה קטוגנית הינה שיטת תזונה שמעודדת את הגוף להשעין את צריכת האנרגיה שלו על שומנים וקטונים (שומנים שעוברים מטבוליזציה ע"י הכבד) במקום על סוכר.

דיאטה קטוגנית- למי היא מתאימה?

יתרונות מעבר לתזונה הקטוגנית התגלו אמפירית עבור המחלות הבאות:

  • · אפילפסיה
  • · מחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון ואלצהיימר
  • · השמנה
  • · סוכרת מסוג 2
  • · כולסטרול גבוה

יתרונות התזונה הקטוגנית

  • · שיפור במצב הרוח
  • · שיפור השינה
  • · ריכוז מנטלי
  • · יציבות ברמות הסוכר בדם
  • · ירידה במצב הדלקתיות הכללית בגוף

מרגע שהסתגלת לדיאטה הקטוגנית, כניסה ויציאה זמנית מקיטוזיס תספק יתרונות ארוכי טווח של אנטי דלקתיות ולחימה בסרטן. רבים מדווחים כי שהייה בקטוזיס ממושך עוזרת לשמירה על המשקל החדש.

הידעת? מי שינק, השתמש בשריפת שומנים כמקור לאנרגיה באופן טבעי. מאז, רובנו איבדנו את המיומנות לשרוף קטונים, שזה חבל, משום שמוחותינו היו מרוצים הרבה יותר עם פחות סוכר. יש לשים לב שמצב של קטוזיס שונה ממצב של חומציות יתר של קטונים בדם, שהיא מצב מסכן חיים עבור חולי סכרת נעורים.

מה אוכלים בדיאטה קטוגנית?

הפחמימות נשמרות מאד נמוכות, החלבון באופן בינוני וצריכת השומנים גדלה, מעודדת את הגוף להיזכר איך להסתמך על שומנים כמקור להפקת אנרגיה ועל הקטונים להפקת אנרגיה משומני הגוף. אפילו אם אתה מאד רזה, יש לך הרבה שומנים מאוחסנים בגוף להפקת אנרגיה קטונית מאשר מקורות הפחמימות שנשמרים בגוף.

דיאטה קטוגנית:מהו תהליך ההסתגלות לקיטוזיס?

שלב המעבר לקיטוזיס מתאפיין בשינוי הפקת האנרגיה המטבולית. בשלב זה הגבלת הפחמימות תיהיה גדולה יותר ובמקומה צריכת השומנים תעלה (כחלק מעוגת הקלוריות הקבועה). יש מי שעבורם התהליך לא נעים כ"כ ואילו עבור אחרים הוא יהיה פשוט. המעבר לקיטוזיס יכול לקחת כ3 ימים. השגת מצב מלא של הסתגלות לדיאטה יקח בד"כ 4-6 שבועות.

איך אני יודע אם אני בקטוזיס?

בבדיקת דם מצב הקטונים בקיטוזיס יהיה 0.5-5.0 (ניתן לבדוק עם סטיקים מיוחדים שתרכוש בבית המרקחת המקומי). בדיקת קטונים בשתן עשויה לתת תוצאות לא עקביות.

לאחר זמן תוכל כבר לחוש שאתה בקיטוזיס: שמח, אנרגטי, לא רעב למרות שלא אכלת שעות!

זהירות! בעלי רקע רפואי, או עם נטייה לגאוט, אבנים בכליות, אתלטים רציניים יתיעצו עם גורם רפואי לפני ההתנסות בדיאטה זו.

שלבי מעבר לתזונה הקטוגנית

שלב א

חלבונים

עד 30 גרם חלבון לארוחה. צריכת החלבון נשארת בינונית, מאחר שהגוף יודע להמיר חלבון לפחמימה יותר בקלות מאשר הוא זוכר כיצד להמיר שומן לאנרגיה, אז אנו לא רוצים לגרום לזה לקרות בלות רבה מדי על ידי הרבה חלבונים.

יחד עם זאת, צריכת חלבון בכל ארוחה עוזרת לשובע, לשמירה על מסת שריר ולמניעת אכילת יתר ממזונות משמינים.

במה יש 30 גרם חלבון?

· 2-4 ביצים חופש אורגניות טריות

· 1 כוס גבינת קוטג'

· 0.75 חבילת טונה

החלבון יגיע ממקור באיכות גבוהה. תוספת שומן לצד החלבון תאיץ את ההסתגלות לקיטוסיס. למרות שמוצרי חלב הם מקור טוב לחלבון, הם עשירים מדי בפחמימות בד"כ. לפיכך התמקד בחמאה, ב-גיהי (חמאה הודית), או ביוגורט עתיר שומן יווני.

דיאטה קטוגנית:שומנים

מרכיב עיקרי בתזונה, ונצרוף אותם יותר מאשר רוב האנשים רגילים:

  • · חמאה, גיהי, קרם ושמן קוקוס ניתן להוסיף לכל דבר!
  • · אבוקדו
  • · אגוזי מקדמיה וקשיו עשירים בשומן- נצרוך מהם במידה (בשל הפחמימות שבהם)

דיאטה קטוגנית: פחמימות

פחמימות עדיין יכולות להוות נפח גדול מהארוחות, אבל בלי המגוון. הגבלת הפחמימות אף עלולה ליצור עצירות, ולשם מניעתה עליך לגלול את המזונות הבאים:

  • o ירקות, ובעיקרם עלים ירוקים, טריים, מבושלים או מאודי
  • o כרוב כבוש לצריכה על בסיס קבוע -חיידקים טובים למעיים
  • o שום ובצל -עשירים בסולפור שעוזר למצב בקטריות תקין במעיים
  • o כמויות קטנות של מזונות עם סוכר נמוך כמו צנוניות, סלרי, כרובית, כרוב ניצנים...
  • o בזמן שלב ההסתגלות המנע מירקות שורש או עמילניים
  • o המנע מדגנים ומחלבונים

דיאטה קטוגנית השלב הבא

עקוב אחרי ההנחיות של שלב א', ובנוסף: אפשר יותר ירקות עמילניים: 0.5 בטטה, כוס אורז לבן, עגבניות וגזר. אומנם המזון עצמו לא יהיה קטוגני (=דל פחמימות ועשיר שומנים) אבל המעיים שלך יהיו שמחות יותר. ע"מ להשאר בקיטוזיס, עליך להוסיף שומנים "קטוגנים":

· 1-3 כפיות שמן קוקוס, 3 פעמים ביום

· 1-3שמן MCT, 3 פעמים ביום (עשוי משמן קוקוס, רק ללא החומצה הלאוראית ולפיכך כולו עשוי חומצות שומן באורך בינוני הקללות לפירוק ולפיכך תומכות בדיאטה הקטוגנית. השמן חסר טעם)

תוספי תזונה בדיאטה קטוגנית:

מלח! תזונה דלת פחמימות ענייה אף במלחים, ולכן חשוב להוסיף אותם.

אשלגן - אשלגן בד"כ מותיר את הגוף עם מלחים. אתה יכול למצוא בקלות תוסף זול של 99 מ"ג אשלגן בחנות הטבע שלך. לצריכה 3-5 פעמים ביום.

מגנזיום - מתאים לכולם, בפרט אם אתה נוטה לעצירות. מגנזיום 2-3 פעמים ביום הוא יעיל.

שמן כבד כבוש- אנטי דלקתי

ויטמין c – מאחר ומעט הפחמימות עלולות לגרום לסטרס מסוים של בלוטות האדרנל, ויטמין C יזין אותן.

פרוביוטיקה- שוב יעיל לטיפול בעצירות

עמילן תפו"א מעובד בלי גלוטן – טוב לפעילות מעיים והורדת רגישות אינסולין עבור קדם סוכרתיים. 1-2 כפיות 1-3 פעמים ביום.

תופעות לוואי של דיאטה קטוגנית

עצירות.

פותרים בד"כ ע"י עלים ירוקים, כרוב כבוש (חיידקים טובים למעיים), שום ובצל (עשירים בסולפור שעוזר למעיים)

היפוגליקמיה

בעיקר לאנשים אקטיבים מבחינה ספורטיבית

עודף כולסטרול

מאחר שהדיאטה עתירת שומנים, יש מי שמתקשה בתהליך המטבוליזציה של השומנים ואז שיעורי הליפידים (כולסטרול וטריגליצרידים) עולים. לשם כך הם יעזרו בתוספת מינרלים עד שהליפידים ירדו. אם הליפידים לא ירדו, הם יצטרכו להפסיק בתזונה הקטוגנית.

אוסטיאופורוזיס

הדיאטה הקטוגנית ידועה ביצירת אוסטיאופורוזיס. ולפיכך נדרשת תוספת ויטמינים ותוסף סידן לתקן את חמרת הבעיה.

אבנים בכליות

מי שמתלונן על כאב גב חמור, בעיות בהטלת השתן, יש לבדוק את העניין. הדיאטה הקטוגנית בד"כ מגבילה את צריכת הנוזלים.

דלקת הלבלב

עבור אנשים מסוימים, הלבלב מתקשה להתמודד עם עליית השומנים. במקרה זה הלבלב הופך דלקתי. הקאות קשורות לזה בד"כ. במקרה זה יש לאבחן ואם אכן מתגלה דלקת הלבלב יש להפסיק את הדיאטה במיידית ולא לשוב אליה יותר, מאחר שדלקת הלבלב עשויה להיות מצב גורלי.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • "שאיפה עזה לריפוי, היא מחצית הדרך לבריאות טובה"

    סנקה