תרופות סבתא

הרזיה בחורף: מזונות ותבלינים שעוזרים להרזיה גם בחורף

הרזיה בחורף נראית לכאורה משימה בלתי אפשרית: קר לנו ואנחנו מחפשים כל דרך להתחמם- גם על ידי דחיסת מזון. ההנחה הרווחת היא שמותר לנו לשבור את דיאטת ההרזיה בחורף שהרי מדובר ב"ימים קשים של התמודדות עם איתני הטבע". עם זאת למרות שעונת החורף מביאה איתה גשם שלג וקור - הרי שחום הגוף שלנו נשאר קבוע פחות או יותר וזלילת יתר בחורף אינה אלא תירוץ. נה ניתן לעשות כדי לחמם את הגוף בחורף באופן טבעי ומבלי להתעלל בגוף עם קלוריות ריקות שיושבות לנו אחר כך בצמיגי המתניים בירכיים ובפנים? איך ניתן להצליח בהרזייה בעונת החורף ולא להרגיש מקופחים?

גורמים להשמנה בחורף

כאמור חום הגוף יודע לווסת את עצמו ואנו בעולם המערבי יושבים בחדרים ממוזגים ומוסקים לכן הקור החיצוני אינו באמת הגורם המשמעותי להשמנת חורף. הסיבות המרכזיות להשמנת חורף מונחות בשני פקטורים בסיסיים

ישיבה מרובה בבית סגור, נגישות למקרר ולמזון, בהיה מרובה בטלויזיה כאשר כמעט מתלווה לכך נשנוש מיותר גם כשאנו לא באמת רעבים.

התקצרות שעות האור וירידה בסרוטונין. הדיכדוך הטבעי שמביאה איתה התקצרות שעות השמש מורידה את הסרוטונין בגוף ואנו פונים לאוכל גם כמקור לנחמה רגשית (אכילה רגשית) וגם כמקור לאספקת סרוטונין. סרוטונין מופק מטריפטופן שנמצא בין השאר בגבינות מוצרי חלב לחמים פסטות ומאפים אחרים.

עצירות חורף: הרבה אנשים נוטים לסבול מעצירות קלה עד קשה דווקא בחודשי החורף (ראו על כך מאמר באתר) – הסיבה לכך היא איטיות של כל המערכת בהתאמה לקצב האיטי של הטבע שבחוץ (כן. אנחנו מסונכרנים ומושפעים ממנו . ולא מהווים ישות נפרדת כמו שנדמה לנו). מזון תקוע במעיים יוצר תסיסה, הוא לא בריא למערכת, יותר מתח נפשי ואנו גם מעלים במשקל. במצבי עצירות כאלו אנשים נוטים לדחוס יותר מזון פנימה כדי להוציא את מה שתקוע. בפועל – זה רק מחריף את התקיעות.

הרזיה בחורף: מהם המאכלים המחממים בחורף? איזו תזונה תשמור על המשקל גם בחודשי החורף?

דווקא החורף הוא אחת העונות הטובות יותר לפצוח בדיאטת הרזיה. אין בחורף פירות מתוקים כפי שיש בעונת הקיץ, אין גלידות ופיתויים מתוקים אחרים (פירות החורף כמו גוייאבא תות שדה קיווי ופירות הדר – למעט תפוזים- הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך) ולעומת זאת יש לנו משיכה למרקים שהם אחד המזונות המוצלחים יותר לדיאטת הרזיה ולהשריית תחושת שובע.

מזונות מחחמים בחורף

על פי הרפואה הסינית והרפואה ההודית – איורוודה- לכל מזון יש את האנרגיה שלו קרה או חמה. בין המזונות המחממים בחורף ניתן למנות:

  • פלפל חריף אדום
  • זנגביל וכורכום (נמנים על אותה משפחה בוטנית)
  • קינמון
  • כמון
  • אורז חום
  • שמן קוקוס (מעלה את קצב חילוף החומרים)
  • שיבולת שועל
  • תה ירוק
  • דבש (שימו לב לא להגזים כי הוא מכיל יותר קלוריות מסוכר)
  • מזונות עתירי אומגה 3
  • מזונות עתירי סידן – על פי אחד המחקרים 1500 מג סידן ליום מעלה קצב חילוף חומרים
  • קקאו: מזון מחמם ועתיר מגנזיום הנחוץ לייצור סרוטונין
  • מזונות עשירים בויטמין בי 3 – ניאצין – כמו אגוזי קשיו. ניאצין מעלה את חום הגוף.

לא משנה אם תצרכו את המזונות הללו קפואים מהמקפיא – עדיין האנרגיה הפנימית שלהם מחממת ומעלה קצב חילוף חומרים ולכן כדאי להרבות באכילת החורף כדרף להפחתת משקל.

מזונות מומלצים להרזיה בחורף:

  • דייסת שיבולת שועל: דייסה חמה של שיבולת שועל משביעה סותמת נותנת תחושה של מלאות – מכילה ערכים תזונתיים טובים, יפה להורדת כולסטרול גבוה, לשחרור עצירות בחורף, וכדאי לצרוך אותה לפיכך על בסיס קבוע כחלק מתפריט של דיאטת הרזיה בחורף
  • גויאבה: לאלו מביננו שמכורים למתוק-פרי הגוייאבה הוא התשובה הולמת- עתיר בויטמין סי פי 4-6 יחסית לתפוז, מכיל ברזל וסיבים תזונתיים ולא משמין כיון שיש לו אינדקס גליקמי מאד נמוך . בנוסף ויטמין סי נחוץ לשטיפת מערכת העיכול ולשחרור פסולת תקועה שנצברת שם.
  • אגוזי מקדמיה: אל תיבהלו מכמות הקלוריות שלהם. הם נימוחים בפה וטעימים להפליא אבל מעבר לכך – הם משביעים ומונעים זלילת יתר (אם כי יש אנשים מסויימים שמתמכרים לאגוזים – כן. יש גם התמכרות כזו). הכי חשוב היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 באגוזי מקדמיה עומדת על 1:1 ויחסית לאגוזים אחרים מההיבט הזה- אלו הם האגוזים הממולצים.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • תעשיית התרופות ובתי החולים גדלים או מתכווצים ביחס הפוך לגודל הצואה שלנו. ככל שהיציאות שלנו גדולות יותר - כך יש פחות מקום בעולם לבתי חולים ולחברות התרופות

    בן פוקס, מומחה לרוקחות טבעית