תרופות סבתא

כולין

כולין: מהו כולין? כולין הוא מיקרונוטריינט חיוני לבריאות המח ולתפקוד קוגנטיבי אופטימלי  כיון שהוא חומר המוצא של הנוירוטרנסמיטר אצטילכולין, אותו חומר בסינפסות שאחראי על תפקוד של המערכת הפארה סימפטטית.

כולין ואצטיל כולין

כולין הוא חומר חיוני הנדרש על ידי הגוף כדי לייצר קרומי תאים בריאים. הוא גם עוזר לטיפול של הכבד בשומנים מהכבד והכי חשוב הוא חומר המוצא של אצטילכולין, אחד החומרים הכימיים במוח החיוני המעורבים בזיכרון. בני אדם שאוכלים תזונה דלה בכולין נוטים לפתח כבד שומני ונזקים אחרים לכבד וכן לפתח ירידה בזיכרון

כולין: אחרי גיל 55 כולם מתחילים להראות ירידה בתפקוד הקוגנטיבי

כדי להבין מדוע עליכם להבין את חשיבותה של המולקולה אצטיל כולין והשפעותיה על הגוף ובפרט על המח. עליכם להפני כי רק אחוז אחד מחולי אלצהיימר חולים על בסיס גנטי תורשתי. רובם חולים על בסיס של תזונה לקויה, חוסר בכולין ובאנטי אוקסידנטים, אכילת סוכרים בהגזמה, וחוסר פעילות גופנית.

אצטילכולין- תפקידים בגוף

אצטילכולין מסייע במניעת אובדן זיכרון לטווח קצר במוח.

אצטילכולין הוא חומר חשוב שמעביר אותות עצביים מעצב אחד למשנהו

אצטילכולין גורם לשחרור של נתרן בגוף המאפשר התכווצות שרירים.

אצטילכולין מאפשר לתפקוד נאות של מערכת הלב וכלי הדם, מערכת הנשימה מערכת עיכול, ומערכת שתן

אצטילכולין וזיכרון לטווח קצר

אצטילכולין עוזר לזיכרון לטווח קצר. והנה הבעיה: אחרי גיל 55 ריכוז אצטילכולין בגוף ובמח יורדים כי יש ספיגה פחות טובה של כולין למח. כתוצאה מכך רואים שכחה ומעידות פה ושם בזיכרון לטווח קצר. ירידה בacetycholine היא זו שגורמת למחלת אלצהיימר, אותה רואים בעיקר באוכלוסיית הקשישים. במחלת אלצהיימר, רמות האצטילכולין קטנות עד 90 אחוזים מהרמות הנורמליות. יתר על כן, תאי העצב שמגיבים לאצטילכולין נוטים בהדרגה למות, וכתוצאה מכך חלה ההפרעה בעיבוד המחשבות וההתנהגות של חולי אלצהיימר.

מקורות מזון לכולין

  • בוטנים
  • סויה
  • דגים
  • ירקות עלים ירוקים
  • ירקות ממשפחת המצליבים כמו כררוב כרובית כרוב ניצנים וברוקולי
  • נבט חיטה
  • ביצים- חלמון ביצה אחד נותן כ 120 גרם כולין
  • קטניות מונבטות
  • זרעי דלעת
  • זרעי חמנית- כל כוס נותנת כ 70 מ"ג כולין
  • אספרגוס

השפעות מחסור בכולין על הפרעה דו-קוטבית

מאניה דיפרסיה מגיבה היטב לכולין. חולי ביפולר שמקבלים כולין ביטארטאט מראים הפחתה בסימפטומים של המאניה ושל הדיכאון. בנוסף מחסור חמור בכולין גורם לעליה ברמות ההומוציסטאין- חומר מסוכן לבריאות הגוף.

מינון יומי נחוץ של כולין?

אדם מבוגר זקוק ל400-500 מ"ג של כולין מדי יום ביומו. נשים מניקות ונשים בהריון זקוקות לכ 500 מ"ג לפחות

האם לקחת כמוסת כולין עם או בלי אוכל?

האם טוב יותר כדי לקחת כולין על קיבה ריקה או עם אוכל? באיזו שעה של היום הכולין כתוסף יעיל ביותר?- הכי טוב לקחתו בתחילת היום שכן הוא יכול להפריע לשינה אם נלקח בערב. כולין עובד טוב כאשר נלקח עם הארוחה.

תופעות לוואי של כולין ורעילות אפשרית

תופעת לוואי שכיחה של בליעת כולין היא עליה בטמפרטורת גוף והזעה. גם בחילות וחוסר תיאבון יכולים לנבוע ממינונים גבוהים מאוד. החומר מחדד את המח והופך אנשים ערניים יותר.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • אושר הוא בריאות טובה וזכרון קצר

    אלברט שווייצר