תרופות סבתא

ניקוטין

ניקוטין סגולות: ניקוטין הוא סם ממכר בעישון סיגריות לצד חומרים פעילים אחרים בסיגריה שגם מחוללים סרטן. ניקוטין מעורר שינויים במוח שגורמים לך לרצות אותו יותר ויותר ובנוסף חשיפה לניקוטין בסיגריות גם מעוררת מספר  השלכות בריאותיות לא רצויות כגון לחץ דם מוגבר, הזדקנות העור (קמטים), וקצב לב מוגבר.  אבל ניקוטין כשלעצמו וכשהוא נצרך לבד יעיל לשיפור מצב המוח ומועיל בטיפול במספר הפרעות הקשורות למוח. מהן כל סגולות הבריאות של ניקוטין (לא בעישון)?

ניקוטין: סגולה לשיפור פעילות מוחית

ניקוטין הוא תרכובת טבעית המצויה במשפחה של צמחים הנקראים סולניים ובינהם מזונות נפוצים כמו תפוחי אדמה, עגבניות, חצילים, פלפלים, וטבק. ניקוטין נמצא בכמויות קטנות במזונות, אבל הוא מרוכז מאוד בטבק. למה ניקוטין מסב הנאה למעשנים? כי הוא מגדיל כמות נוירוטרנסמיטורים כמו סרוטונין ודופמין שגורמים לנו להרגיש טוב. ניקוטין גם משפר זיכרון ולמידה על ידי הגדלת אצטילכולין הנוירוטרנסמיטר במוח שנמצא בחסר אצל חולי דמנציה ואלצהיימר.

ניקוטין: מרגיע או ממריץ?

גם וגם. באופן פרדוקסלי, יש בניקוטין פוטנציאל לפעול גם כממריץ וגם כמרגיע. הוא יכול לגרום לך להיות יותר ערני כשאתה עייף, ולהרגיע אותך כשאתה חרד. ברגע שזה נכנס למוח, ניקוטין פועל על קולטני אצטילכולין, ותורם לשחרור שורה ארוכה של חומרים כימיים במוח המחוללים שינוי במצב רוח.

ניקוטין לשיפור המוח אצל חולי פרקינסון

הרמז הראשון שניקוטין עשוי להיות בעל השפעות חיוביות על המוח היה הגילוי כי עישון מפחית את סיכון למחלת פרקינסון (PD), הפרעת נוירולוגית מתקדמת המשפיעה על תנועה ומהירות התנועה. מחלה זו נגרמת על ידי האובדן של תאי המוח המייצרים דופמין מוליך עצבי, האחראית על תנועה. ניקוטין עשוי להגן על תאי עצב מייצרי דופמין במוח כדי לשמור אותם מלמות

לאלו מחלות ניקוטין יעיל?

  • ניקוטין (להבדיל מעישון טבק) משפר הפרעות נוירולוגיות מעבר לתסמיני פרקינסון כמו
  • ירידה קוגניטיבית ואובדן זיכרון,
  • דיכאון
  • הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD),
  • תסמונת טורט,
  • אלצהיימר ודמנציה
  • סכיזופרניה

ניקוטין: למה אנשים עם הפרעות נפשיות נוטים לעשן יותר?

אנשים עם הפרעות כגון דיכאון, הפרעות קשב וריכוז וסכיזופרניה לעתים קרובות משתמשים ב"תרופה עצמית" של עישון סיגריות כדי לשפר את מצב רוח, מיקוד, ריכוז, וזיכרון לטווח קצר.

רשימה של מזונות שמכילים ניקוטין באופן טבעי

  • כְּרוּבִית
  • חציל
  • פלפלים
  • תפוחי אדמה
  • תה (ירוק ושחור)
  • עגבניות (במיוחד עגבניות ירוקות)

מה צריך לדעת על מזונות המכילים ניקוטין?

  • בישול ועיבוד לא נוטה להרוס ניקוטין במזון.
  • כמות הניקוטין במזונות היא יחסית קטנה (יש לאכול המון חצילים כדי לקבל את אותה כמות של ניקוטין בסיגריה אחת!)
  • מחקר שנערך לאחרונה מצא כי אכילת מזונות ממשפחת סולנום היא מגן נגד פרקינסון.

ניקוטין במזון כן- אבל בשום פנים ואופן לא לעישון

יש חיסרון ענק של עישון ומוח. עישון עלול להעלות את הסיכון לדמנציה וירידה קוגניטיבית של עד 80%. עישון יוצר רדיקלים חופשיים שיכול לגרום לניזק חמצוני לתאי מוח עדינים. גם נשים שמעשנות במהלך ההריון מייצרות עובר בסיכון גבוה יותר להפרעות קשב וריכוז. חומר שאינו ניקוטין בסיגריות בשם NNK מגביר נזק מוחי וטרשת נפוצה

חצילים וניקוטין

המזון שהוא העשיר בריכוז ניקוטין הוא חציל. חציל מכיל ריכוז ניקוטין של 100 ng / g. ירק זה הוא גם מקור טוב מאוד של סיבים תזונתיים, ויטמין B1, ויטמין B6 ואשלגן. היתרונות הבריאותיים של צריכת חצילים מקושרות ישירות לנוכחותם של נוגדי חמצון חזקים הנקראים nasunin. Nasunin מגן על הגוף מפני נזק של רדיקלים חופשיים, מסייע לגוף להיפטר מעודף ברזל ומסייע בהורדת רמות כולסטרול.

עגבניות ירוקות וניקוטין

עגבניות ירוקות גם מכילות ניקוטין תזונתי. תוכן הניקוטין של עגבניות ירוקות הוא 42.8 ng / g. עגבניות ירוקות הן גם מקור טוב תזונתי של אשלגן, זרחן, ויטמין C, חומצה פולית וסידן.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • אהב הרבה דברים. מה שנעשה באהבה - נעשה היטב

    וינסנט ואן גוך