תרופות סבתא

בריחת שתן: איך מתח נפשי קשור לדליפת שתן?

מכירים את המושג האנגלי PISSED OFF בשפה?  בשפה העממית כשאומרים על מישהו שהוא pissed off  מתכוונים שהוא התרגז, התעצבן או כעס, אבל פירוש המלה  piss הוא גם 'להשתין'. לא בכדי!

ברפואה הסינית מחזיקים בדעה שמשכן הכעס בגוף הוא הכבד אבל גם שלפוחית השתן. ברגע שאתם חווים כעס, התרגזות או משהו אחר שמפר את שלוותכם הנפשית, העצבים שמגרים את שלפוחית השתן עובדים ביתר, גורמים לחוסר סנכרון בין השלפוחית והשופכה והתוצאה- היא הרטבה לא רצונית.

מה הקשר בין עצבנות ומתח נפשי לבין דליפת שתן לא רצונית?

שלפוחית השתן היא איבר מאוד מורכב ומעניין בגוף האדם. היא נדרשת לעבוד בתיאום מדוייק עם הספינקטרים (השרירים הטבעתיים שמהווים את הסוגרים על השופכה). כאשר שלפוחית השתן מתכווצת כדי להתרוקן הספינקטרים צריכים להרפות, וכאשר השלפוחית מרפה (כדי להתמלא בשתן ולהכילו) הסוגרים דווקא נדרשים להתכווץ ולמנוע את הדליפה. כאשר אתם מתרגזים מופר הסנכרון הקדוש הזה בין השלפוחית והשרירים הסוגרים על השופכה. והתוצאה היא בריחת שתן בלתי נשלטת.

בריחת השתן משתלטת לי על החיים

החדשות הטובות הן שמה שקורה לכם בחוץ (כל אותם דברים חיצוניים מעצבנים כמו בוס קשה, פקקי תנועה, ילד מתבגר שמוציא אתכם מהדעת) לא חייבים באוטומט להשפיע פיזית על מערכת העצבים והפיזיולוגיה שלכם. יש לנו את החופש לשים חיץ בין הגירוי לתגובה, ובמילים אחרות להרחיב את המרחק בין אירוע שקורה בחוץ ובין הדרך שאנו מגיבים אליו. בבודהיזם לעקרון הזה קוראים "אקוונימיטי" ובעברית זוהי היכולת לפתח שוויון נפש ולא להגיב כמו עלה נידף לכל אירוע חיצוני.

איך לתרגל תגובת רגיעה, ולמנוע בריחת שתן?

חליטות צמחים מרגיעות

שתו חליטה קבועה מצמח המליסה. זהו צמח ממשפחת המנטה עם אפקט מחזק ומרגיע והוכח כחליטה זו טובה גם לבעיות אחרות כמו דכאון, עצבנות, תשישות, בחילה. למליסה יש אפילו אפקט מרגיע עד מרדים.

נשימות בטן יוגיות

עצרו מדי פעם במהלך היום כדי לתרגל נשימות יוגיות עמוקות שמובילות את החמתן עד הבטן התחתונה. אחרי כמה דקות תרגישו באפקט הסדטיבי (מרגיע) שיש לפעולה הטבעית הפשוטה הזו שאנו שוכחים לעשות באטרף של החיים.

אפקט מוצרט: מוסיקה ובריחת שתן

לא בכדי שאול המלך ביקש מוסיקה כשנחה עליו רוח רעה. למוסיקה יש אפקט מרפא עצום על הנפש והגוף. אפילו מנגינות שמאלץ בעלות משפטים מוסיקליים ארוכים יכוות לעשו את העבודה. חשפו את עצמכם למוסיקת חליל או נבל כדי להרגיע את העצבים.

עיסוי רפואי

פרגנו לעצמכם מסאג' או שיטות עיסוי אחרות מרגיעות על בסיס קבוע (אחת לשבוע) כדי ללמד את המח להרפות ממחשבות ולהתמקד בגוף. עיסוי קבוע לאורך זמן ילמד אתכם להגיע לתגובת הרגיעה יותר מהר ויחנך את המח להכיר בכך שיש חלופות נוספות לקשקשת מחשבתית בלתי פוסקת שמייצרת חרדה.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • אני מאמין גדול בכך שעלינו להשליך את כל תרופות המרשם- לים. זה יהיה מהלך שייטיב משמעותית עם האנושות אם כי הוא ירע את מצבם של הדגים.

    אוליבר וונדל הולמס, רופא