תרופות סבתא

איך למנוע כאבי ברכיים ולעכב שחיקת סחוס?

מרבית האנשים בגיל העמידה או כאלו שחצו את קו החמישים הרגישו אי פעם בחייהם סוג של כאב ברכיים הנובע משחיקה של הסחוס. למעשה הבלאי הזה הוא תהליך טבעי. גם כאבים אחרי מאמץ יתר על הברך,  כאבי ברכיים בחורף,  ואוסטיאורטריטיס (הידלדלות הרקמה הסחוסית בין המפרקים) היא תופעה של הגיל המבוגר על רקע הקילומטרג' שהברכיים צברו עם השנים.

איך למנוע כאבי ברכיים ולעכב שחיקת סחוס?

עם זאת אדם שעיני בראשו יכול לבצע שורה של פעולות מניעה כנגד כאבי ברכיים כרוניות ולעכב את תהליך השחיקה. אורטופד ידוע שחיבר ספר בנושא של מניעת כאבי ברכיים מציע על שורה של פעולות שתוכלו לעשות.

תנועה למניעת כאבי ברכיים

אותו אורתופד היטיב לנסח זאת במטבע הלשון 'מואשן איז לואשן' motion is lotion – הווה אומר: תנועה עוזרת להפחית את הסיכון לאוסטראורטריטיס בברכיים כיוון שהיא משמנת ומזינה את המפרק, וכן מעודדת את הפרשת הנוזל הסינוביאלי.

שתייה לכאבי ברכיים

שתו הרבה מים. התייבשות מצמצמת את רמת הגמישות של המפרקים ומגבירה את קצב הבלאי. בממוצע כדאי לשתות שמונה כוסות מים או נוזלים. כאשר אתם מתעמלים תצטרכו לשתות יותר כדי לפצות על אובדן הנוזלים בזיעה. ושימו לב: שתיה של תה, קפה, קקאו משקאות אחרים עם קופאין – עושה פעולה מזיקה לפרקים כיון שיש להן נטיה ליבש את הגוף במקום להרוותו

מניעת כאבי ברכיים: הבחינו בין כאב טוב לכאב רע

יציאה קלה מאזור הנוחות בעת פעילות גופנית נחוצה כדי לתחזק את הגוף ולייצר שינוי אבל היזהרו מאוד מן הכאב הרע. עצרו כל פעילות גופנית כאשר אתם חשים כאב חד חריף או מוגזם.

חיזוק שרירים למניעת כאבי ברכיים

חזקו בעיקר את השריר הארבע ראשי (שריר הירך הקדמי). ובעיקר את הסיבים שלו בסמוך לברך. שריר ירך קדמי חלש- מעביר את העומס שהוא היה צריך לשאת על המפרק. לפיכך שריר חזק הוא המגן הראשי על הברכיים שלכם.

מתיחות רגליים למניעת כאבי רכיים

אל תבצעו מתיחות ללא חימום. הדרך הנכונה לבצע פעילות גופנית היא להתחמם עד לרמה של זיעה קלה – או לחילופין לשעות מספר דקות בסאונה - ורק אחר כך לבצע מתיחות. חימום לפני מתיחה נעשה כדי לשמר את טווח התנועה ולהפחית נוקשות במפרקים.

הקפידו לחמם את הברכיים

הברכיים מתפקדות כמו ברומטר למצב מזג אויר. בוודאי שמתם לב שהן מגיבות כמו סיסמוגרף למזג אויר חורפי עם לחות וקור. נסו לשמור על הברכיים שלכם חמות ככל האפשר על ידי חבישתן או על ידי שימוש בבקבוק מים חמים.

מתי לקרר את הברכיים?

אחרי פעילות גופנית. אם אתם יודעים שאתם נוטים לסבול מברכיים כואבות אחרי פעילות גופנית הקפידו להניח שקית קרח על הברכיים למשך רבע שעה כדי להפחית את רמות הדלקת ולמנוע את התפשטות תאי הדלקת לאיזורים סמוכים.

תזונה אנטי-דלקתית למניעת כאבי ברכיים

הפחיתו כמה קילוגרמים ממשקלכם כדי להקל על הנטל מהברכיים. זוהי הוראה בסיסית כיון שככל שהברכיים שלכם צריכות לשאת משקל גדול יותר – כך הן נשחקות יותר. לא פחות חשוב מכך- הקפידו על טיב המזון והימנעו ממזונות מייצרי דלקת: הימנעו ממאכלים סוכריים קמח לבן ומזון מעובד גדוש בשומן רווי כדי לצמצם את רמות הדלקת בגוף.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • התקווה רואה את הבלתי נראה, מרגישה את מה שלא ניתן למשש ,  ומשיגה את הבלתי אפשרי

    אנונימי