תרופות סבתא

די-ריבוז

פיברומיאלגיה, סינדרום שמכה בכ- 3 אחוז מן האוכלוסייה וסיבותיו עדיין לא ברורות לרופאים- הורס את איכות החיים של הלוקים במחלה תוך שהם סובלים מכאבים מפושטים בגוף, כאבי שרירים, חולשה עייפות כרונית ונדודי שינה. דבר אחד כן ידוע לעולם הרפואי: לחולי פיברומיאלגיה יש מחסור במולקולת האנרגיה (ATP): כיצד נטילת d-Ribose, (סוכר עם 5 פחמנים) פותרת  את בעיית העייפות בפיברו ? כמה d-Ribose יש לקחת? ממה להיזהר?

מחקר שנערך ב- 2006 ע"י ד"ר יעקב טיטלבאום, מומחה לפיברומיאלגיה ולסינדרום העייפות הכרונית – הראה שיפור משמעותי בסימפטומים של החולים כבר בתוך 12 ימים מיום נטילת הסוכר d-Ribose. החולים בפיברומיאלגיה שנטלו d-Ribose דיווחו על ירידה בכאבי השרירים, ירידה בנוקשות השרירים בבוקר, בשינה טובה יותר, בפחות עייפות ובתחושת רווחה כללית. כיצד d-Ribose משפיע על חולי פיברומיאלגיה?

חסרה לכם אנרגיה? מרגישים מותשים? – קחו די-ריבוז !

הסוכר d-Ribose הוא חומר המוצא לשני ויטמינים חשובים B3 (ניאצין) וויטמין B2 (ריבופלבין) שקיומם בכמות מסוימת הכרחי כדי שבגוף יוצרו מולקולות האנרגיה ATP . הנחת העבודה היא שאם נגביר את כמות ה d-Ribose בגוף כך יוצר יותר ויטמין בי 2 אשר יאיץ את תהליך היווצרות הATP. בפועל? התיאוריה הזו עובדת! אחרי לקיחת די ריבוז חולי פיברומיאלגיה ואנשים הלוקים בעייפות כרונית דיווחו על שיפור ניכר בתחושת הרווחה והאנרגיה בגוף.

מהם המינונים הנכונים של d-Ribose לטיפול בפיברומיאלגיה ובעייפות כרונית?

המינון שד"ר טיטלבאום מתווה למטופלים שלו הסובלים מפיברומיאלגיה הוא 5 גרם של d-Ribose שלוש פעמים ביום במשך ארבעה שבועות. לאחר התקופה הזאת הם נוטלים 10 גרם ביום (בתדירות של 2 פעמים ביום - 5 גרם כל פעם). בכל מקרה אין לעבור מינון של 20 גרם ליום ומוטב תמיד לחלק את ה d-Ribose לחמש מנות קטנות של 4 גרם ביום מאשר לקחת את כל הכמות בבת אחת.

מהן תופעות הלוואי של די ריבוז [ d-Ribose] ?

d-Ribose יכול לייצר תופעות לוואי כאשר הוא נלקח במינונים גבוהים של מעל 10 גרם ליום. מרבית הלוקים בפיברומיאלגיה חיים עם די ריבוז בשלום- אבל ישנם אנשים שדיווחו על כאבי בטן, עצירות, מיגרנות, צרבת, דופק מואץ או סחרחורת. תופעות הלוואי המוכרות יותר הן היפוגליקמיה (צניחה ברמת הסוכר ) ושלשולים. לפיכך חולי סכרת שנוטלים תרופות להורדת גלוקוז בדם או אינסולין - צריכים להימנע מ d-Ribose.

אילו מזונות מכילים d-Ribose?

d-Ribose כשלעצמו לא נמצא במזונות אבל הוא חומר המוצא של ויטמין B2. הכמות המומלצת של ויטמין B2 היא כ1.5 מיליגרם ליום. כדי להגדיל את הוויטמין הזה בגוף עליכם לצרוך פטריות מבושלות, ברוקולי, תרד, אורז מלא, פולי סויה, שקדים ואספרגוס גם מוצרי חלב כמו גבינות יוגורט וביצים מהווים מקור טוב לוויטמין B2.

מחסור בויטמין B2 עלול להוביל לעייפות כרונית ולתסמיני פיברומיאלגיה

מחסור בויטמין בי 2 (ריבופלבין) נוצר אצל אנשים מעשנים או אנשים שצורכים בקביעות קפה , תה, קקאו , קוקה קולה ומשקאות אחרים עם קפאין. אם זה המצב- תצטרכו להשלים את החוסרים ע"י ויטמין בי 2 חיצוני או להרבות במזונות שמכילים ויטמין בי 2 כפי שתואר לעיל.

די ריבוז לחולי פיברומיאלגיה: אזהרה חשובה

כמויות מאוד גדולות של d-Ribose שנלקחות לאורך זמן עלולות לגרום להצטברות שומנים בעין מה שעלול להוביל לניוון הרשתית ובסופו של יום לעיוורון או ליקויי ראיה.
























אולי יעניין אותך גם