תרופות סבתא

אלצהיימר ומתח נפשי

חשבתם פעם מדוע זקנה מאופיינת לעיתים קרובות באובדן זכרון? מחקר משנת 2005 שנערך בDouglas Hospital Research Center העלה ממצא מפתיע שקושר את המתח הנפשי המצטבר לאורך השנים אצל זקנים עם תופעת השכחה ואובדן הזיכרון.

מה הקשר בין אלצהיימר ומתח נפשי?

מסתבר כי רמות גבוהות של מתח מתמשך המייצרות את הורמון המתח קורטיזול לא רק מעלות לחץ דם ופוגעות בשריר הלב, אלא גם פוגעות בבריאות המנטלית. המחקר הראה כיצד רמות ממושכות וגבוהות של הורמון המתח רמות מכווצות את ההיפוקמפוס, אותו איזור במח שאחראי על זכרון ולמידה.

לומדים לנהל מתח נפשי ולשחרר את הקפיץ

ארגון האלצהיימר האמריקני קושר גם הוא מתח מצטבר עם הרג של תאים במוח וממליץ על שורה של כלים להפגת מתח כמו מדיטציה, תפילה [או היצמדות לקו רוחני כלשהו], דמיון מודרך, נשימות עמוקות מסאג [מגע הוכח כמפחית רמות קורטיזול בדם] והקשבה למוסיקה קלאסית הרמונית

אלצהיימר, מתח נפשי ואינטראקציה חברתית

שני מחקרים האחד מאוני' מישיגן והשני מאוני' דנבר קולורדו, מראים כי כי ככל שקשישים נהגו לשוחח יותר בטלפון ולבקר מכרים חברים וקרובי משפחה כך הם נטו פחות לליקויים קוגניטיביים. מה מסביר את הקשר בין מעורבות חברתית כמו השתייכות למועדון קשישים או התנדבות ובין חדות מנטלית?-

חברים טובים מונעים אלצהיימר: למה המפגש החברתי מונע אלצהיימר?

החוקרים מייחסים את התופעה הזו לשני מנגנונים ביולוגיים משלימים. ראשית, אינטראקציה חברתית וקבלת תמיכה מאנשים בסביבה הינם משככים מצויינים לחרדות ולמתחים, בשעה שמן המפורסמות היא שמתח נפשי הרסני לתאי המוח. המנגנון השני קשור לכך שעצם המעורבות עם אנשים אחרים כרוכה בהפתעות ובאירועים בלתי צפויים מה שמחייב את הקשיש לצאת מאיזור הנוחות שלו ולהפעיל איזורים מוחיים שונים כמו זכרון לטווח קצר, שפה מדויקת, ואינטליגנציה רגשית. במילים אחרות המפגש עם אחרים הינו תרגול פנטסטי למח.

מניעת אלצהיימר : לעבות את רשת הקשרים החברתית בגיל השלישי

הדרכים לעבות את רשת הקשרים החברתית בגילאי הזהב מגוונות החל מהתנדבות למען מטרה שמדברת אליך, דרך הצטרפות למועדונים או פורומים בעלי עניין משותף [ברידג' או קבוצות הליכה משותפות למשל] וכלה בהצטרפות לקורסים ולהרצאות שנועדו להרחיב את הדעת. אל תפסחו גם על האפשרות לגדל חיית מחמד פרוותית שמעניקה אהבה, חברה, ומשמעות לחיים. ארגונים כמו צער בעלי חיים מלאים במועמדים שזקוקים לבית טוב. [ אלו הם גם מקומות מצויינים להתנדבות]

שינה טובה ומנוחה: משקמים מחדש תאי מח ומונעים אלצהיימר

אם כי עולם השינה עדיין אפוף מסתורין, לחוקרים ברור הקשר האמיץ בין שינה טובה ובין פעילות תקינה של תאי המח. דא עקא, דווקא בגיל השלישי ישנה נטיה להפרעות שינה, לנדודי שינה וליקיצה מוקדמת. ד"ר איבון הריזון מאוניברסיטת לפבורו בבריטניה גילתה כי מחסור בשעות שינה יומיות פוגע בחלק הקדמי של המוח , בזכרון, בלמידה , בחשיבה חדשנית וגמישה ובפתרון בעיות מחוץ לקופסא. השינה היא הזמן שבו תאי קליפת המוח הקדמית משקמים את עצמם ועל כן הקפידו לאפשר להם מנוחה מספקת ומעמיקה. הימנעות מקופאין לפני השינה, הקפדה על שינה בחדר חשוך מספיק ומתיחות לפני עליה על יצועכם משפרות את עומקה ואיכותה של שינת הלילה.

להגן על הגולגולת: איך לשמוא על הקופסא של המח כדי למנוע אלצהיימר

קצת קשה לעכל את הנתון הזה, אבל בכל 15 שניות נחבל מישהו בראשו – בין אם מנפילה, תאונת דרכים, קטטה, מלחמה או כל תאונה אחרת. לאחר מלחמת העולם השניה התגלה כי חיילים שלקו בחבלת ראש כלשהי סבלו בשכיחות גבוהה יותר מאלצהימר בזקנתם. הנתון הזה הוליד שורה של מחקרים אחרים שהעלו ממצאים דומים. למרבה הצער שכיחות הנפילות גבוהה משמעותית לאחר גיל 65 כתוצאה מנטילת תרופות הפוגעות באיזון , כתוצאה מהיחלשות הראיה או על רקע של שינויים אורתופדיים בשלד. הגנו על הגולגולת שלכם היטב באמצעות מודעות לנושא, הסירו מכשולים בסביבת הבית [רוב התאונות מתרחשות בבית!], והקפידו לחגור חגורת בטיחות או לחבוש קסדה בסיטואציות מסוכנות.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • אני מאמין גדול בכך שעלינו להשליך את כל תרופות המרשם- לים. זה יהיה מהלך שייטיב משמעותית עם האנושות אם כי הוא ירע את מצבם של הדגים.

    אוליבר וונדל הולמס, רופא