תרופות סבתא

מהי התזונה הנכונה לפי האיורוודה?

הרפואה האיורוודית מקפידה להנחות את המטופלים בכללים בסיסיים שבחלקם נראים קלים אך  לכל אחד מהם יש לתת את מלוא היחס ותשומת הלב. המטרה העיקרית הינה עיכול בריא ותקין. להלן מקבץ כללי תזונה על פי שיטת האויורודה.

איורוודה- תזמון הארוחה

לאכול רק כשרעבים. עלינו לגלות לעצמנו תחושת רעב מהי, ולא לבלבל בין רעב לצמא. בכל מקרה, יש לאכול רק לאחר שהארוחה הקודמת התעכלה והקיבה ריקה. הארוחה העיקרית ביום צריכה להתקיים בצהרים. בערב יש לאכול מזון קל וחם. המזון צריך להיות טעים וקל לעיכול. הגיוון בטעמים חשוב. יחד עם זאת מומלץ לא לאכול יותר מ 2-3 סוגי מאכלים שונים באותה ארוחה.

כמות המזון לפי תורת האיורוודה

יש לצרוך כמות נכונה של מזון בכל פעם. לא מעט מדיי, ולא יותר מדיי. לומדים לאתר את הנקודה בה חשים שובע ועוצרים.יש להעדיף מזון מבושל וחם. במיוחד בחורף.

שתיה בזמן האוכל?

יש להימנע משתייה בזמן הארוחה, למעט לגימות ספורות אם חשים צורך. בכל מקרה אין לשתות מים קרים בסמוך לארוחה. מומלץ לשתות כחצי שעה עד 40 דקות לאחר הארוחה

מזון נאמן למקור

מומלץ לצרוך מזון בצורתו הקרובה ביותר למקור. כמה שפחות מעובד. חפשו מזון שניתן לזהות מה מונח לפנינו וממה הוא מורכב.

תזונה לפי האיורוודה: שאלת האיך

הארוחה צריכה להתקיים בנינוחות ולא תוך כדי ריצה או בחיפזון. אכלו במודעות, נסו להתרכז במזון. אין לאכול תוך כדי קריאת עיתון / צפייה בטלוויזיה / במחשב / בפגישת עבודה. חשוב ללעוס היטב את האוכל.

הסביבה החיצונית והפנימית באיורוודה ותזונה

הימנעו מאכילה בשעת סערת רגשות, כעס. השתדלו לאכול בסביבה נעימה, ובכלים נאים.

תזונה לפי איוררודה - מי הכין את האוכל?

תמיד כדאי לאכול מזון שבושל ע"י בן משפחה, חבר, מישהו שאוהב אתכם או שאכפת לו. חששבו על כך במהלך הארוחה.

לכל טיפוס עפ"י האיורוודה מרכיבי תזונה המיטיבים עמו ומומלץ להתרכז בהם.

איזה מין טיפוס אתה על פי האיורוודה?

באיורוודה שלושה טיפוסי גוף-נפש הנקראים: ווטה, פיתה וקאפה. מרבית האנשים הינם שילוב של שניים מתוכם. נסו למצוא את עצמכם על פי דוגמאות האפיונים הבאים, (זכרו כי אין מדובר באבחון אלא במושג בסיסי על איזה טיפוס אתם...)

תזונה נכונה לטיפוס ווטה:

מבנה גוף רזה, גבוה או נמוך מהממוצע; עור נוטה ליובש; אין נטייה לעליה במשקל, אם עולה יורד בקלות; רגישות לקור, למזג אויר קר; שפתיים יבשות, סדוקות; ביצוע פעילויות שונות במהירות רבה; מצבי רוח משתנים בקלות; איכויות חשיבה יצירתית, מהירה, חסרת מנוחה; מתלהב ומתרגש בקלות; עיכול לא סדיר, משתנה בין חלש לחזק; תיאבון משתנה, לעיתים תחושת רעב בין ארוחות ולעיתים לא בזמן ארוחה; זכרון טוב , לטווח הקצר; העדפת מזון חם; תכיפות יציאת מעיים לא סדירה; נטייה לעצירויות; איכות שינה קלה מופרעת בקלות; תגובה לאתגר/סטרס: דאגה, חרדה, חוסר ביטחון; מערכת חיסונית חלשה, נטייה לחלות בקלות; דיבור מהיר, לעיתים לא ברור; נטייה למחלות מערכת העצבים, כאב, חוסר יציבות נפשית, תשישות, עייפות, איבוד שמיעה, יובש.

תזונה נכונה לטיפוס פיתה:

מבנה גוף ממוצע, גובה ממוצע; עור עדין, רגיש, נקודות חן; משקל ממוצע, יורד במשקל בקלות אם שם דעתו על כך; חום גוף גבוה, רגישות למזג אויר חם; עור לח ומעט שומני; שפתיים רכות, ורודות או גוון נחושת; ביצוע פעילויות שונות במהירות ממוצעת; איכות חשיבה חדה, אינטלקט מחודד; עיכול בד"כ חזק; תיאבון חזק, עקבי, קושי רב לדלג על ארוחה; העדפת מזון קר; תכיפות יציאת מעיים פעם או פעמיים ביום; איכות שינה עמוקה ורגועה (קשיים להירדם אם מתעוררים באמצע הלילה); דיבור מהיר, ברור, בהיר, מדויק; תגובה לאתגר/סטרס: כעס, עצבנות, חוסר סבלנות; מערכת חיסונית ממוצעת, בד"כ לא נוטה לחלות; נטייה למחלות דלקות, זיהומים, בעיות עור, בעיות לב, כיבים, טחורים, חום.

תזונה נכונה לטיפוס קאפה:

מבנה גוף גדול, רחב; עור חלק, שמנוני, בהיר; עולה בקלות במשקל ומתקשה לרדת; חום גוף נמוך, רגישות לקור; העדפת מזון חם ויבש; עיכול חלש, איטי; שפתיים מלאות, עבות, לחות , שמנוניות; ביצוע פעילויות באיטיות; לא נוטה להתרגש בקלות; זכרון טוב לטווח ארוך; איכות שינה עמוקה וכבדה;דיבור איטי, ברור ;תיאבון בינוני, ניתן לדלג על ארוחה בקלות; מצבי רוח יציבים; תגובה לאתגר/סטרס :ברור, יציב, סבלני; איכות חשיבה יציבה; יציאת מעיים סדירה; נטייה למחלות מערכת הנשימה, השמנת יתר, כולסטרול גבוה, סינוסיטיס; מערכת חיסונית חזקה, עמידות גבוהה בפני מחלות.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • להציב את כח הרצון של אדם חולה נגד מחלתו היא האמנות העליונה של הרפואה

    הנרי וורד ביצ'ר