תרופות סבתא

מוצרי חלב ואוסטאופורוזיס

תעמולת היצרנים של מוצרי החלב כי הוא יפה לסובלים מבריחת סידן מונעת מאינטרסים כספיים שלא בהכרח מטיבים עם בריאות העצמות. האם מוצרי חלב מפחיתים אוסטאופורוזיס או מגבירים את בריחת הסידן?

הידעת?

  1. דווקא בארצות בהן כמות הסידן נמוכה לא נפוצה המחלה (לדוגמא בהונג קונג, סינגפור ואפריקה בהן לא נצרך חלב) ואילו במערב שם המודעות לצריכת חלב גבוהה נפוצה המחלה (ארה"ב, שבדיה, פינלנד ואנגליה). בחברות מסוימות שחיות באורח חיים שונה מהמערב לא נפוצה המחלה.
  2. העלייה המשמעותית ביותר בשעורי אוסטאופורוזיס צפויה במזרח הרחוק ככל שאוכלוסיות במדינות אלה עוברות לתזונה מערבית!
  3. בנשים צמחוניות שהן לא צורכות מוצרי חלב המחלה פחות נפוצה מאשר אצל נשים לא צמחוניות.

"פרדוקס הסידן"

(ארגון הבריאות העולמי (WHO)): בארצות שבהן צריכת הסידן גבוהה גדול שיעור שברי עצם הירך ובארצות שבהן היא נמוכה נמוך שיעור זה. הצוות כתב שהסיבה לפרדוקס זה היא חלבון מן החי. מכאן, שיש להפחית בצריכת בשר וכן מוצרי חלב.

הסברים נוספים:

-מחסור תזונתי במגנזיום לעומת סידן.

במוצרי חלב היחס הוא 1:12. היות וקיימת תחרות על ספיגה בין סידן לבין המגנזיום- אנו עלולים ללקות במחסור במגנזיום! בנוסף, צריכת מוצרי חלב מועשרים בויטמין D גורמת לספיגה לקויה של מגנזיום.

- יחס סידן:זרחן בגוף צריך להיות 1:1. רמות גבוהות של זרחן במוצרי חלב יוצר מאזן סידן שלילי!

-חומצות אמינו מסויימות הקיימות בחלבון מי גבינה המעכבות ספיגת סידן.

מה אתם מעדיפים: לב או עצמות?

השומן הרווי המעלה סיכון למחלות לב וכלי דם, ולפיכך רבים מעדיפים מוצרי חלב עניים בשומן. אלא שאז תרומת החלבון עולה באופן יחסי כך שאנו מסכנים את העצמות! עשיר בשומן ורע ללב, או עני בו (לפיכך עשיר בחלבון) ופוגע בעצמות?

מה בין ירקות ופירות לצפיפות העצם




במחקר ממספר מרכזים באנגליה מצאו שצפיפות העצם הייתה גבוהה יותר בקרב נשים שצרכו כמויות גדולות של פירות בילדותן לעומת נשים שצרכו כמויות קטנות או בינוניות. מסקנת המחקר היא שיש קשר חיובי בין בריאות העצם ובין צריכת ירקות ופירות.

מהכורסא אל חדר הכושר

קיים מתאים חיובי בין צפיפות עצם לבין פעילות גופנית שבה מופעל לחץ על עצמות השלד. פעילות מאומצת ומבוקרת של העצמות עשויה לעודד בניית עצם גם בגוף מזדקן.

הפעילויות המומלצות: פעילות המצריכה הפעלת כוח: מכשירים, משקולות,טניס, משחקי כדור, התעמלות, טיפוס על מדרגות, עבודות גינה (כגון כיסוח דשא). מצאו פעילות בעלת מגוון תנועות המפעילות קבוצות שרירים רבות, תוך שימת דגש על תנועות מהירות.


מבולבלים? אם כך, פשוט סעו לסטודיו הקרוב. כיום, כמעט בכל מכוני הכושר מופעלים שיעורים מחזקי עצם למניעת אוסטיאופורוזיס!

הליכה לאוסטאופורוזיס: מומלץ??

הליכה תביא תועלת מועטה יחסית, ורק לאנשים שלא היו פעילים כלל בעבר. רצוי פעילות עם יותר התנגדות לעצמות.

עבור נשים שאובחנה אצלן מחלת האוסטיאופורוזיס- התייעצו ראשית ברופא לפני תחילת פעילות גופנית.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • הנשימה היא החיים. אם אתה נושם היטב תחיה חיים ארוכים עלי אדמות

    פתגם הודי עתיק