תרופות סבתא

מה הקשר בין טיניטוס למתח נפשי חרדה ולחץ?

 על פי ארגון הבריאות העולמי, אובדן שמיעה ותופעות נלוות כמו טינטון  (צלילת אזניים) יהפכו להיות ליקוי נפוץ ביותר בעתיד הקרוב. מדוע אובדן שמיעה נמצא במגמת עלייה? לא רק בגלל חשיפה למזהמים, רעשים, ותזונה לקויה אלא גם בגלל מתח נפשי כבד, לחצי חיים שאתם לא מנהלים היטב, וחרדה.

במדינות מתועשות רבות - אכן אובדן שמיעה וצלצולים באוזניים הפכו להיות מגמה מדאיגה. ישנן מדינות במערב שבהן אחוז הלוקים באובדן שמיעה מגיע ל30 אחוזים!!! לעומת זאת, תדירות ליקויי השמיעה במדינות מפותחות מאד נמוכה ולכן ישנה סברה שאובדן שמיעה או טיניטוס קשורים ללחצים הנפשיים ולרמות המתח הגבוהים במיוחד שמאפיינים את עולם הקידמה המודרני.

יש קשר מובהק בין מתח נפשי בעבודה ובין טנטון

מחקר שנערך על ידי מכון קרולינסקה בשטוקהולם ביקש מן הנבדקים לדרג את רמת הלחץ הנפשי בחייהם שנובע בין השאר מעבודה וסגנון חיים ובנוסף הם נשאלו גם שלוש שאלות בנושא בריאות שמיעתם לרבות מצבי טינטון. המחקר הראה שקיים קשר ישיר בין גורמי לחץ בעבודה ובין אובדן שמיעה. כאשר הלחץ הנפשי הגבוה ביותר שקשור עם טינטון נבע ממתח במקום העבודה.

סובלים מטינטון? הפחיתו את רמת המתח הנפשי ככל שניתן

לכולם ידוע שלחץ נפשי גורם לבעיות בריאותיות: בעיות לב, הפרעות זכרון, והשפעה לרעה על מערכת החיסון לרבות יכולה להדוף זיהומים. עכשיו גם ברור שיש קשר מובהק בין אובדן שמיעה (מלא או חלקי) ובין מתח נפשי כרוני.

איך להירגע? כיצד הרפיה מהווה טיפול טבעי בטינטון?

אנשים רבים שסובלים מטיניטוס מבחינים כי עוצמות הטינטון שלהם עולות כאשר הם מודאגים חרדים או מותשים פיזית ונפשית. הטנטון עצמו מעלה את רמות החרדה והמתח הנפשי וכך נוצר מעגל קסמים קשה לשבירה. אחת התרופות הטבעיות האפקטיביות ביותר לטינטון היא לרכוש טכניקות של הפגת מתחים והרפיה. להלן מספר דרכים טבעיות להפיג מתח נפשי ולהוריד את עוצמת הטינטון:

נשימות בטן יוגיות

למדו לנשום מהבטן. פחד, חרדה, מתח נפשי ודאגנות כרונית מאופיינים בנשימות חזה שטחיות שרק מחריפות את הבעיה. לעומת זאת נשימות יוגיות מהבטן (נשימות אוג'אי) מייצרות אימפקט מרגיע כבר אחרי מספר דקות. זוהי למעשה הטכניקה המהירה הזולה והנגישה ביותר שעומדת לרשותכם כדי להפחית את רמות המתח הנפשי. השתמשו בה לעיתים יותר קרובות!

מדיטציה וקשיבות להפגת מתחים נפשיים

ישנם היום הרבה מחקרים בעיקר כאלו שנעשו ע"י ד"ר ג'ון קבאט צין שמראים את העוצמה של טכניקת המיינדפולנס. במילים אחרות היכולות להיות נוכחים ברגע, ולשים לב למה שקורה עכשיו דרך 5 החושים היא שיטה בדוקה להפגת מתח נפשי והיא מחליפה את הלך הרוח של 'להיות אבוד במחשבות' על העבר ועל העתיד. כדי לתרגל מדיטציה לא צריך אפילו מורה או קבוצה – ישנם היום תקליטורים שמלווים את התהליך ומאמנים את המח להתמקד בהווה וברגע הנוכחי.

למדו להציב גבולות ולומר "לא"!

טוב, זוהי הבעיה הקלאסית של כל אדם חרדתי: הקושי להיות אסרטיבי, להציב גבול ולומר "עד כאן". החרדה השלטת כאן היא ש'אם אסרב- לא יאהבו אותי, יפטרו אותי, יזיקו לי בעתיד וכו' – נשמע מוכר? ובכן זוהי הנחת עבודה שגויה שרק מוסיפה על העומס הנפשי שקיים ממילא וגם אתם יודעים הרי שברגע שאתם מסמנים גבול ברור - גם הסביבה מכבדת אתכם יותר ו'יורדת לכם מהוריד'. הרבה יותר חשוב מכך: אתם שומרים על בריאותכם הנפשית, ועל בריאות השמיעה שלכם. נכון אמנם שמאד קשה לאדם חרדתי להיות תקיף, להציב גבול ולסרב לבקשות ולדרישות שמעמיסים עליו אבל תרגלו את הנושא "כמרשם בריאות" אפילו על דברים קטנים – כדי לאמן את המח להיות בעל יכולת לסמן לסביבה קוים אדומים.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם