תרופות סבתא

מה הקשר בין התקרחות ותזונה טבעונית או צמחונית?

האם עברתם לתזונה צמחונית או לתזונה טבעונית והתחלתם להשיל שיער ולהקריח? –דואגים מנשירתצ שיער מוגזמת על רקע תזונה צמחונית/ טבעונית?  הקשר בין נשירת שיער ובין טבעונות / צמחונות ידוע לקהילה הרפואית ולכן מאמר זה מקנה ידע אלו התאמות יש לבצע בתזונה הצמחונית / טבעונית כדי לשמור על שיער שופע סמיך ובריא ולמנוע נשירת שיער והתקרחות

לאחר מעבר לתזונה טבעונית, יש אנשים שחווים נשירת שיער מסיבית ומגלים חופנים של שיער על הכר או לאחר חפיפה. יש לדעת כי בתנאים כאלו של תזונה נטולת ברזל וחלבון - מצב של שיער דליל הוא נורמלי והמצב מתייצב לאחר מספר שבועות (צמחונות / טבעונות היא עדיין השיטה המוסרית והבריאה ביותר גם יחד). יחד עם זאת כדאי לוודא שהמעבר לטבעונות לא מותיר אתכם חשופים למחסור ברכיבים תזונתיים (תת תזונה למרות שהקיבה מלאה) - תופעה שכיחה בקרב מי שמאמץ תזונה טבעונית באופן פנאטי.

טבעונים, למה השיער שלכם נושר? כי יש קשר בין נשירת שיער ותזונה

נשירת שיער היא בעיה מורכבת שלעיתים קרובות כרוכה במצב רפואי או בתזונה. נשירת שיער עלולה לנבוע ממחלות עור, משימוש יתר בתכשירים לשיער (קונדישנרים / שמפואים / צבעים שמרביתם עתירי פרבנים וחומרים מקציפים רעילים כמו SLS). נשירת שיער עלולה לנבוע גם ממתח נפשי, ממתח גופני, מתת פעילות של בלוטת התריס, מלקיחת תרופות ממשפחת הפרוזק או מתת-תזונה. לטבעונים ולצמחונים בהגדרה יש סיכוי גבוה יותר לפתח חסר תזונתי שממנו תתפתח נשירת שיער לעיתים נשירת שיער קשה. על ידי הגבלת כל מוצר מן החי, אתה מגביל את הנגישות של הגוף לחלבון, ברזל, לחומצות אמינו ולויטמינים מסוימים שמקורם בבשר, ביצים ומוצרי חלב. אם אתם טבעונים, ויטמינים מקבוצת בי צריכים להיות בראש מעייניכם: בדקו אם אתם מקבלים מספיק ויטמינים מקבוצת בי דרך התזונה הטבעונית שלכם.

צמחונות טבעונות ונשירת שיער: מה הקשר בין נשירת שיער לחלבון וברזל?

חלבון מהווה את חלק הארי של השערה ולכן מחסור חמור בחלבון גורם לשיער דליל נשירת שיער ואפילו להתקרחות חלקית. נשים זקוקות ל 46 גרם חלבון ביממה, ואילו גברים צריכים 56 גרם חלבון מדי יום. לא תמיד צמחונים וטבעונים מגיעים לרמה היומית הזו עם תזונתם. החדשות הטובות? טבעונים יכולים להשלים את צרכי הגוף בחלבון מלא ע"י אכילת קטניות עם דגנים (אורז עם עדשים, פיתה עם חומוס, דגן עם שעועית מונג וכו). המחסור הקשה יותר למילוי הוא המינרל ברזל במיוחד עבור נשים שמאבדות מדי חודש דם במחזור החודשי. מספר מחקרים כבר הראו קשר הדוק בין נשירת שיער ודלדול במאגרי הברזל של הגוף. למעשה קיים קשר הדוק בין פריטין נמוך בבדיקת הדם ובין נשירת שיער

מחסור בחומצת האמינו ליזין מובילה לנשירת שיער חריפה

אם הוספת ברזל לתזונה משפרת את השיער הדליל רק באופן חלקי טלו כתוסף תזונה את חומצת האמינו L-ליזין כיון שהיא משפרת את צפיפות השיער באופן משמעותי. חלופה טובה יותר היא לקבל ליזין מהמזון: ליזין היא חומצה אמינית שנמצאת בשפע בקטניות כמו שעועית, אפונה ועדשים.

טבעונות צמחונות ונשירת שיער: הגיוון הוא ערובה נגד הבורות

חוזקו של השיער וסמיכותו משקפים את הבריאות הכללית. תזונה לקויה (או בריאות לקויה) עלולה לגרום לשיער דהוי יבש ודליל. כיון שטבעונים לא צורכים מוצרי חלב, בשר, דגים, הם עלולים ללקות בחוסרים תזונתיים שלעיתים יכולים להשפיע על הבריאות באופן חמור (למשל מחסור בויטמין בי 12 יכול לגרום לנזק עצבי בלתי הפיך) הרי שהנשק שלהם מונח בגיוון המזון- קרי להקפיד ככל שניתן על צבעים מגוונים בירקות, שילובים חדשים ומזונות חדשים שעדיין לא נוסו. אלו יכולים להיות אצות (כלורלה, ספירולינה, קלפ), פטריות, מזון מן המזרח כמו מיסו ועוד.

ויטמין בי 12 לטבעונים כתוסף נגד נשירת שיער

טבעונים מתקשים לקבל מספיק ויטמינים מקבוצת בי – בעיקר את הויטמין בי 12 שנמצא בבשר ומוצרים מן החי. כתחליף ניתן לקבל B-12 ממוצרי סויה מותססים, כמו טמפה, אבל אם אין לכם נגישות למזון כזה טלו כ2 מיקרוגרם של ויטמין בי 12 מדי יום כתוסף תזונה.

תזונה טבעונית, מחסור באבץ והתקרחות

האבץ תורם לגדילת השיער שלכם, ומה לעשות, לעולם מוצרים מן החי מכילים יותר אבץ ממוצרי מזון צמחיים. יתר על כן ירקות יכולים לעכב את היכולת של הגוף לספוג אבץ, מה שמקשה עוד יותר על טבעונים לקבל אבץ דרך תזונתם היומית. מה עושים? לכו על דגנים מונבטים, זרעי דלעת בשפע, ואגוזים המהווים מקור צמחי מעולה לאבץ. זכרו שאנשים בוגרים זקוקים -40 מיליגרם של אבץ ביום אבל תזונה טבעונית מאוזנת ומגוונת תקרב אתכם למטרה הזו.

בשורה התחתונה? שיער ומרקם העור של טבעונים יהיה בריא וזוהר בטווח הארוך

ראיתם פעם איך נראים אנשים שצורך מזון נא (רו פוד) על בסיס הדוקטרינה של שלטון? - כמעט תמיד עור הפנים שלהם זוהר, קורן ממש והשיער שלהם בוהק ומשדר בריאות. ללא ספק תזונה טבעונית היא אורח החיים הנכון יותר בטווח הארוך גם באשר למרקם העור והשיער. אם המעבר הראשוני גורם לכם לנשירת שיער אפילו מסיבית- אל תיבהלו. עשו התאמות קלות ברכיבים התזונתיים כפי שתואר לעיל (מספיק חלבון, ברזל, אבץ, בי 12) ותראו את התוצאות החיוביות של התזונה הזו בהמשך על הבריאות כולה.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • הליכה נמרצת של 8 ק"מ ביום תעשה לאדם מדוכא וחרד את כל מה שטובי הפסיכיאטרים והתרופות- לא יעשו

    פול וויט, רופא וקרדיולוג אמריקני