תרופות סבתא

כיצד תגבירו את הורמון האושר שלכם (סרוטונין) באופן טבעי?

על פי מספר מחקרים מצליבים, רמות האושר של אנשים בעולם המערבי הולכות וצונחות מעשור לעשור. סרוטונין, הורמון האושר, נמצא ככל הנראה במגמת ירידה - בשל חסכים תזונתיים (למשל מגנזיום). בתזונה המערבית (תת תזונה בקיבה מלאה) לא בכדי יצרני הפרוזק מנסים לטפל ברמות הסרוטונין של המדוכאים והחרדתיים עלי אדמות  ולגזור קופון על המצב. חדשות טובות! יש פתרונות טבעיים, ובמאמר זה אנסה לשפוך עליהם מעט אור: דרכים טבעיות להגברת רמות הסרוטונין, האחראי בין השאר על מצב רוחנו ורמת האושר שלנו.

למעשה, ישנן הרבה שיטות טבעיות מצוינות לחיזוק מצב הרוח, ואחרת מהן היא ע"י העלאת רמות הסרוטונין במח.

מחקרים רבים הראו כי שיטות טבעיות כמו פעילות גופנית אירובית עשויות להיות יעילות בדיוק כמו טיפול תרופתי מסורתי שגובה את מחירו בתופעות לוואי והתמכרות (לא משנה מה אומרים יצרני התרופות, הרופאים וחסידי הטיפול התרופתי). למען הסר ספק כתבה זו אינה נוגעת במקריםשל דיכאון קליני חמור, אלא במקרים קלים של דכדכת קלה, מתח נפשי וחרדה קלים בלבד. במקרים אלו יש הרבה דברים שתוכלו לעשות כדי להעלות את הורמון האושר שגורם להרגשה של נינוחות, שביעות רצון,עליצות ואושר.

הימנעו : מקפאין, מסוכרים ומאלכוהול

כל החומרים הנגישים הללו אמנםמעלים את מצב הרוח בטווח הקצר - ממריצים אותנו וכאילו משמחים, אבל - לוכדים אתכם אל מסלול של התמכרות קלה. בלעדיהם תחושו שוב ירידה במצב הרוח ותזדקקו לכמויות גדולות יותר מהם כדי להשיג את אותו אפקט של מצב רוח טוב. מוטב להימנע מהם לחלוטין, או להגביל בצורה ניכרת את צריכתם.

המטרה: סרוטונין לאורך זמן, ומה הקשר לבחירת הפחמימות: ריקות, מלאות או בכלל לא?

גם פחמימות ריקות מציעות "מסלול מהיר לאושר", משום שהן מעודדות שחרור סרוטונין. אבל - הן לא עושות כלום כדי לעורר ייצור מתמשך של סרוטונין לאורך זמן (ורק מקשות על הגוף לטווח הארוך). זוהי המטרה שאתם צריכים לשאוף אליה.

מאידך, תזונה על חלבונים בלבד כמו דיאטת אטקינס (ללא שום פחמימה) יכולה לעכב את ייצור הסרוטונין ולגרום לבעיות אחרות בכימיה של המוח!

חיונית ודרושה: פחמימה מלאה ואיכותית

טריפטופן (חומר המוצא של הורמון הסרוטונין) עובד הכי טוב כאשר הוא נצרך בשילוב כמות קטנה של פחמימות, כמו אורז חום מלא או קטניות. פחמימות מורכבות אלו חיוניות לסייע למוח לעבד כראוי את הטריפטופן שמגיעה מהחלבונים.

הקפידו על קבלת טריפטופן מהתזונה

טריפטופן,חומר המוצא של סרוטונין מצוי בשפע בתרנגולי הודו, דגים, עוף, גבינת קוטג', אגוזים, גבינה, ביצים, ומיני שעועית מכל הסוגים.

טבעונים?? בחירה נכונה. תוכלו לקבל את הטריפטופן דרך בננות, סויה, פירות ים וחומוס ! בפעם הבאה שתאכלו מזונות אלו, שימו לב אלהתרוממות הרוח שתקבלו.

אומגה 3 לויסות מצב הרוח

למרות ששמן דגים עצמו לא מייצר סרוטונין, הרי שלחומצות השומן בשמן הדגים יש תפקיד חיוני בבריאות המוח ובוויסות מצב הרוח. צמחונים? לכו על חומצות שומן אומגה 3 ממקור צמחי אשר נמצאות בשפע בזרעי צ'יה, אגוזי מלך, זרעי פשתה ושמן נר הלילה.

ספורט אירובי מעלה את הורמוני האושר

פעילות גופנית היא ממריץ טבעי של הורמונים חשובים רבים התורמים למצב הרוח, ובהם סרוטונין ודופמין. דגש מיוחד מופנה לאלו שנוטים לדכאון ולמלנכוליה: הקפידו על לפחות 40 דקות של פעילות גופנית מדי יום כדי לעודד הפרשת סרוטונין באופן טבעי.

שינה טובה תורמת למצב רוח טוב

למה להסתבך עם פרוזק ודומיו כאשר פתרון טבעי פשוט וחינמי כמו שינה עושה את העבודה הטובה ביותר בכל הנודע לדיכאון קל או חרדה? -איכות השינה חשובה הרבה יותר מהכמות שלה כדי לעודד הפרשת סרוטונין טבעית במח. הקפידו לישון מוקדם יותר ואל תסתפקו רק ב5-6 שעות שינה כפי שנוהגים וורקהוליסטים בעולם המערבי. יש מי שסבור כי רמות הדיכאון הגבוהות שהולכות ומחריפות עם הקידמה קשורות להיעדר שינה מספקת עקב עודף הגירויים שמציעה הטכנולוגיה.

תוספי תזונה וצמחי מרפא

בהקשר הזה התוסףHTP (טריפטופן) מהווה פתרון לסובלים ממחסור בסרוטונין כיון שהוא מהווה חומר המוצא של הורמון האושר. גם צמח המרפא רודיולה (ראו מאמר באתר) הוא פתרון מעולה לסובלים מחרדה ודיכאון, כיוון שהוא מעכב את תהליך פירוק הסרוטונין.

לא על הסרוטונין לבדו: שפרו את רמות הורמון האוקסיטוצין

אוקסיטוצין, "הורמון חיבוק" משתחרר כאשר אנו חשים אהבה, ידידות אמיתית, אמון ונוחות עם אנשים אחרים. ובהקשר של טיפוח אושר הוא אפילו עוצמתי יותר מסרוטונין. אם אתה זקוק להמרצה קלה במצב הרוח לכו על חלופת האוקסיטוצין: בלו יותר זמן עם חברים משמעותיים בחייכם או אנשים שאתם באמת אוהבים.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם