תרופות סבתא

מהי התזונה הממולצת להרגעת מעי רגיז?

תסמונת המעי הרגיז היא תלונת עיכול שכיחה שמשפיעה על כ20 אחוז מהאוכלוסיה הבוגרת.  אלו שינויים תזונתיים יסייעו לכם להרגיע מעי רגיז?

מהי תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת מעי רגיז מאופיינת בכאבי בטן, התכווצויות ושינויים בתפקוד מעיים כגון נפיחות, גזים, שלשול ועצירות. אצל נשים תסמונת מעי עצבני שכיחה פי שניים לעומת המצב אצל גברים ובדרך כלל התסמינים מתפתח ים בגיל התבגרות המאוחרת. תסמונת המעי העצבני מתרחשת כאשר השרירים המניעים מזון דרך מערכת העיכול נכנסים למצב של 'עוויתות' ומפנים את תכולת המעי מהר מדי (שלשול) או לאט מדי (מה שמוליד עצירות). החומרה והתדירות של תסמינים משתנים בין אנשים שונים ולפחות היום אין ממש תרופת מרשם מובהקת שמרפאת את התסמונת. החדשות הטובות הן שישנן תרופות סבתא, צמחי מרפא ושינויים בהרגלי התזונה שיכולים לרפא את הבעיה.

מהם הגורמים לתסמונת המעי הרגיז?

הגורמים למצב של עוויתות יתר במעי לא ממש ידועים, אך עשויים להיות קשורים למספר אפשרויות:
  • רגישויות למזון או אלרגיות
  • תזונה שמורכבת ממזון מעובד
  • זיהומים מטפילים או קנדידה (שמרים)
  • מתח נפשי (יש במעיים מספר תאי עצב גדול יותר מאשר בעמוד השדרה!)

תזונה לטיפול בתסמונת מעי עצבני

שינוי במשטר התזונה הוא מרכזי בטיפול טבעי לתסמונת המעי הרגיז כשהמוטיב המרכזי הוא הימנעות ממזונות מגרים שמציתים את הבעיה. קחו בחשבון את השינויים התזונתיים הבאים כדי לסייע לכם להרגיע מעי רגיז באופן טבעי

סובלי ממעי עצבני? הימנעו ממזונות בעייתיים

כל אחד מגיב בצורה שונה למאכלים מסוימים אבל יחד עם זאת חלק ממוזנות 'האשמים' בהצתת מעי עצבני כוללים:

  • ממריצים כגון משקאות המכיל קפאין, כוללים קפה, תה, קולה ומזונות אחרים עתירי קפאין כגון שוקולד
  • אלכוהול ומאכלים חריפים (פלפל שחור) גם הם מעצבנים המעי הגס
  • מזונות שמייצרים נפיחות: אלו כוללים שעועית, אפונה, עדשים, ברוקולי, כרובית, בצל, מלפפונים וירקות בעלי עלים ירוקים.
  • פרוקטוז. סוכר פירות שנמצא בדבש, פירות וכמה משקאות קלים טבעיים עשויים לתרום לתסמיני מעי רגיז. מחקר אמריקני גילה כי אלימינציה של פירות ומזונות עתירי פרוקטוז הראו שיפור בתסמינים של הסובלים מתסמונת המעי הרגיז כגון כאבי בטן, נפיחות ושלשולים.

צמצמו שומנים רעים שמעצבנים את המעי הרגיז

מזונות עשירים בשומנים "רעים" רוויים עשןיים להיות חמאה, מרגרינה, מיונז, גלידה ובשר אדום. כל אלו עשויים להיות מטרד למעי הגס, כי הם קשים לעיכול. לחלופין, מחקרים מראים הגדלת הצריכה של חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 (מצוי בשמן דגים ושמן פשתן) יכולות לסייע בהגנה על רירית המעי ולהפחית את הדלקת במעי הגס. נסו גם להשתמש בשמנים בריאים בלתי רוויים כמו שמן זית או שמן קוקוס

האם סיבים טובים לתסמונת מעי עצבני?

אם יש לך תסמונת מעי רגיז, סיבים יכולים להיות חרב פיפיות. מצד אחד, אם אתה נתקל בעצירות הרי שהגדלת כמות הסיבים בתזונה יכולה לעזור. הם גם שומרים על לחות הצואה וגם עוזרים למלא את המעי הגס ולמזער את הסיכון שלו להיכנס לפאזה של עוויתות. מצד השני סיבים יכולים לגרום לתסמינים אחרים כגון שלשול וגזים

תזונת אלימינציה לסובלי ממעי עצבני: מה נשאר כבר לאכול?

נסו להגדיל בהדרגה את כמות הסיבים בתזונה על פני כמה שבועות. אם התסמינים משתפרים – צרכו אותם בסיס קבוע. אם הסימפטומים נשארים או מחמירים (גזים, נפיחות או שלשול) צמצו את צריכת הסיבים.

מעי רגיז? בדקו רגישות לגלוטן

רבים מהסובלים מתסמונת המעי הרגיז חווים רגישויות למזון בעיקר לחיטה. הגלוטן והלקטין בחיטה מעוררים אלרגיה אצל הרבה אנשים מייצרים דלקת במעיים ואף עלולים לגרום לסרטן אם הדלקת נמשכת לאורך שנים. נסו לחפש חלופות לפחמימות כמו שיבולת שועל, קטניות, אורז ותפוחי אדמה

אכלו ארוחות קטנות לעתים קרובות יותר

אנשים רבים הסובלים מתסמונת המעי העצבני צריכים לאכול ארוחות קטנות לאורך היום. זה מקל על מערכת העיכול ועל עבודתה. כמו כן, כדאי לא לדלג על ארוחות ולאכול לפחות בתחילת הבעיה באותו זמן קבוע כדי לווסת את פעולת מעיים.

מעי רגיז? זהירות עם מוצרי חלב

תסמיני IBS ותסמינים אי סבילות ללקטוז כמעט זהים. יש לדעת כי אנשים רבים סובלים מאי סבילות ללקטוז קרי חוסר היכולת לעכל לקטוז (סוכר חלב) במוצרי חלב. הימנעו ממוצרי חלב לפחות באופן זמני כדי לראות אם אכן "פה קבור הכלב". אם התסמינים משתפרים, נסו מוצרים ללא לקטוז כגון טחינה, חלב סויה, גבינת סויה או יוגורט סויה או השתמשו באנזימים מיוחדים (לקטאסיד) כדי לעזור למערכת העיכול לפרק את הלקטוז במוצרי חלב.

טיפול טבעי חלופי להקלת סימפטומים של תסמונת המעי הרגיז

  • התעמלות יומית: פעילות הגופנית יומית מפחיתה מתח ומקלה על עצבנות המעיים
  • תרגלו טכניקות תרגול להפחתת מתח נפשי כגון מדיטציה מיינדפולנס ויוגה
  • פרוביוטיקה: אסידופילוס הוא חיידק ידידותי שמסייע בעיכול תקין ומדכא חיידקים מזיקים אשר תורמים לתסמונת המעי הרגיז.
  • מזונות עתירי אוליגוסכרידים : אוליגוסכרידים שומרים על אוכלוסיית החיידקים ה"טובים" במעיים ומטפחים בריאות מעי אופטימלית. אוליגוסכרידיים נמצאים באופן טבעי בכמויות קטנות בבננות, עגבניות, בצל, שום, אספרגוס ושעורה (אל תשתמשו בשעורה אם אתם רגישים לגלוטן).






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם