תרופות סבתא

תזונה למניעת אלצהיימר

אחת הפרסומות היצירתיות יותר של כל הזמנים שייכת לדנונה, יצרנית היוגורט האמריקנית. באותה פרסומת נצפית קשישה בת 110 המאכילה את בנה בן ה-90  בכפיות יוגורט מתוך מוצרי החברה ומשדלת אותו לסיים את כל היוגורט – כיון שהוא 'טוב לבריאות'.

שני הקשישים האם ובנה בפרסומת נראים כמובן עליצים, בריאים ומלאי חיוניות – כדי לשדר את סגולותיו היוגורט לאריכות ימים בשיבה טובה.

איך צולחים את הזקנה בראש צלול ובריא?

התרחיש הנ"ל שנראה לנו ממבט ראשון גימיק הזוי ומופרך – עוד עשוי להתחוור כריאליסטי אם מתבוננים על הזינוק הדרמטי בשיעורי תוחלת החיים של האנושות במערב. המגמה החדשה שמשרטטת מציאות לפי ניתן היום להגיע גילאי 100 ויותר- מעוררת את סקרנותם של אנשי מקצוע מתחומי הגרונטולוגיה והגריאטריה שכן פלח האוכלוסיה הזה של סופר-זקנים עדיין לא נחקר דיו ולא ידוע עליו הרבה.

המחקר העכשיוי: איך מגיעים לזקנה עם מח צלול וזכרון איתן?

דבר אחד משותף לכל העוסקים בתחום: המאמץ להתחקות אחר אורחות חייהם של קשישים שצלחו את הגילאים הללו במח צלול, עם זיכרון שעובד היטב, חופשיים מדעיכה קוגניטיבית וממחלות זקנה טיפוסיות כמו אלצהיימר ודמנציה.

אלצהיימר : לא על הגנטיקה לבדה

החדשות הטובות הן שממצאי המחקרים כולם מראים כי מעט מאד נתון לחסדיהם של גנים טובים או אקראיות או מזל. 80% מן היכולת לצלוח גילאים מופלגים בצלילות דעת טובה קשור קשר הדוק לסגנון חיים ולתחזוקה נכונה של המח ורק 20% מן התוצאה הרצויה הזו שייכים לגנים ולהסטוריה משפחתית. היטב לנסח זאת אחד מחוקרי הגרונטולוגיה: 'קחו מכונית מרצדס והזניחו אותה. אל תחליפו לה שמנים ואל תטפלו בה במשך 30 שנה. לעומתה קחו פורד אסקורט פשוטה והקפידו לטפל בה כדבעי בתכיפות ראויה. מי לדעתכם תשרוד ותיסע כהלכה לאחר 30 שנה?!... '

לשמור על החומר האפור במח

אם כי המחקרים על נושא הזקנה המופלגת עדיין בחיתוליהם ישנם כמה ממצאים ברורים שמהם ניתן כבר להסיק מסקנות כיצד שומרים על החומר האפור בכושר. הזמן להתחיל הוא עכשיו. כך תיערכו כדי להכין את רכבכם לחורף:

מניעת אלצהיימר : תזונה ידידותית לתאי המח

עקרונות התזונה הטובה שנכונים לשמור על בריאות הלב, נכונים גם עבור המח: הימנעות משומן רווי, רמות גבוהות של כולסטרול רע, ומעודפי טריגליצרידים ישמרו על כלי דם גמישים ועל זרימה תקינה ללא חסימות ויצמצמו את הסיכון לאירוע מוחי. יחד עם זאת כדי להתוודע לשורה של סופר-מזונות ייחודיים ואולטימטיביים לשימור החומר האפור.

למנוע אלצהיימר עם אוכמניות-

ד"ר סטיבן פרת, חוקר זיקנה מכניס את האוכמניות לקטיגורית 'המזונות שישנו את חייך'. הערך המוסף של האוכמניות מונח בשיעור האנטיאוקסידנטים הגבוה שהן מכילות וביכולתן להגן על תאי המח מפני חימצון שקשור עם העליה בגיל ומפני תסמיני מחלת האלצהיימר. מחקרים אחרים הוכיחו כי חולדות זקנות שהוזנו באוכמניות לאורך זמן פיתחו כישורי למידה חזקים כשל מוחן של חולדות צעירות. הוסיפו לדיאטה היומית שלכם כוס אוכמניות קפואות או טריות.

זרעים ואגוזים למניעצ אלצהיימר

אלו מזונות שעתירים בויטמין E , ויטמין שהוכח כקשור ישירות לעיכוב תהליכי דעיכה קוגניטיבית בתאי המח. הרבו באכילת גרעיני חמניות, אגוזים, שקדים, זרעי שומשום, אגוזי קשיו ואגוזי ברזיל. רצוי לצרוך את אלו טריים מתוך קליפתם ולהימנע מקלייה או טיגון

אבוקדו למניעת אלצהיימר

פרי האבוקדו נחשב לסופר-מזון עבור מערכת העצבים בשל היותו עתיר בגלותתיון ובשל תרומתו להורדת לחץ דם. כיון שאבוקדו עתיר קלוריות יחסית לפירות אחרים – הסתפקו ברבע או חצי פרי לארוחתכם היומית.

תה חלוט מעלים טריים מונע אלצהיימר?

למרות תכולת הקופאין הגבוהה יחסית שלו, כאשר צורכים אותו בתבונה [עד פעמיים ביום] יש בכוחם של עלי התה עתירי הקטצ'ינים [אנטיאוקסידנטים פוטנטיים ביותר] לתרום לחיזוק הזכרון, זרימת דם , כושר המיקוד ומצב הרוח. כדי להשיג את תרומתו הסגולית של התה חלטו אותו מעלים טריים ככל האפשר- לא משקיות תה!

שוקולד מריר יפה למח

נסיים בחומר טוב: שוקולד מריר שמכיל לפחות 85% קקאו מכיל שפע של נוגדי חימצון טובים ובנוסף הוא מגביר את כושר הריכוז, מעלה את ריכוז האנדורפינים ומשפר את מצב הרוח. יחד עם זאת זכרו כי שוקולד מריר הוא אחד ממזונות-העל שהגזמה בצריכתם תחבל ותסב נזק במקום להועיל בגלל תכולת החומצה האוקסלית שהוא מכיל והנזק הפוטנציאלי לכליות. אכלו קקאו במדה.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • לפני גיל 30 הצעירים מחפשים את המחלה. אחרי גיל 30 המחלה מחפשת אותם

    פתגם עממי סיני