תרופות סבתא

שיטת בוטייקו לטיפול בנחירות, באסטמה ובהפרעות נשימה

נשימה היא המפתח הראשי לבריאות טובה. על התובנה הזו יחתום לכם כל אדם שסובל מבעיית ריאות. אדם שנושם עמוק ונכון יהיה לעולם בריא יותר מאדם שמתרגל לנשום נשימות שטחיות – גם אם זה האחרון מקפיד על תזונה, שינה והתעמלות נמרצת. על בסיס התובנה הזו קמו וצמחו דוקטרינות ריפוי שונות המתמקדות בנשימה ומתחילות את תהליך הריפוי מן הכלי הראשוני הזה.

בלי נשימה אין חיים, בלי נשימה איכותית אין חיים איכותיים

בהקשר זה ראוי לציין את שיטת בוּטֵייקוֹ,שיטה להבראה מקשיים בריאותיים, על ידי שינוי הדרגתי ומובנה של הנשימה, לשיפור הבריאות ואיכות החיים. אורנה אדריאנסן – מומחית לנשימה בריאה בשיטת בוּטֵייקו מסבירה כי שיטת בוּטֵייקוֹ נקראת כך על שמו של פרופסור קונסטנטין פבלוביץ בוּטֵייקוֹ, יליד 1923 אוקראינה.

אדריאנסן: "ב-1952 סיים בוטייקו במוסקבה את לימודי הרפואה, בהצטיינות. במהלך לימודיו מצא את הקשר ההדוק בין נשימה לבריאות, ופיתח את שיטתו לשיפור הבריאות על ידי שיפור הנשימה כשהוא מרפא בשיטתו אלפי אנשים. השיטה אף נכנסה לרפואה הממסדית ברוסיה.

מהו הרציונל של שיטת בוטייקו ואיך היא עובדת על הגוף?

בבסיס השיטה של בוטייקו מונחים עקרונות פיזיולוגיים מוכרים:

  • · הנשימה משפיעה על תהליכים בגוף, ובו זמנית מושפעת על ידם
  • · הנשימה היא מנגנון שהוא גם אוטומטי וגם רצוני
  • · הנשימה משפיעה על אורח החיים, ובו זמנית גם מושפעת מאורח החיים
  • · יש קשר בין מאזן הגזים בגוף: החמצן והפחמן הדו חמצני
  • · בריאות תקינה משפיעה ומושפעת ממאזן תקין של חמצן ופחמן דו חמצני בגוף.

כשמטפלים בשיטת בוטייקו מקשיבים לגוף ומתקדמים באופן מאד הדרגתי האדם בעצם מפעיל את התהליך שלו, אצלו, ומאוד בהדרגה. זה נעשה במסגרת של סדנאות למידה קטנות: חמישה שיעורים של שעה וחצי, פרושים על פני חמישה שבועות ובמסגרתן לומדים את שיגרת התרגול היומית (ומכאן ואילך ממשיכים את התרגול, פעמיים ביום, בהשכמה ולקראת השינה). בשיעורי ההמשך נלמדים אספקטים נוספים של התרגול, של השינוי הנשימתי תוך התאמות והכוונות אישיות. כל אחד לומד בעצם להכיר את נשימתו האישית, מה מאפיין אותה, מה משפיע עליה, כיצד היא משפיעה עליו, מה קורה עם הנשימה ביום ובלילה, ונושאים נוספים על גוף האדם.

שיטת בוטייקו עובדת הרבה על מודעות לנשימה. לאלו מחלות או בעיות בריאות היא יעילה?

השיטה נותנת מענה טבעי לטווח נרחב של סמפטומים בריאותיים כגון:

  • שיפור איכות השינה: חוזרים לישון ברצף, שינה טובה ומרעננת
  • שיפור חוש הריח: חוזרים להריח, אחרי שנים של חוש ריח חלקי
  • שיפור בזכרון, בריכוז, באנרגיה ובחילוף החומרים
  • ירידה בכאבים שונים: כאבי ראש, כאבי מפרקים, כאבים כרוניים שנמשכים שנים
  • ירידה בחרדות, ושיפור התפקוד היומיומי
  • הפסקת רצף של תופעות נשימתיות כמו למשל התטעשויות בסדרה, אנחות אחת אחרי השנייה, ופיהוקים שאינם פוסקים
  • הפסקת שיעול כרוני, צרידויות חוזרות, שימור הקול
  • ניתוחי פוליפים – שאחריהם חשוב להסדיר את הנשימה כדי לא להגיע לניתוח נוסף
  • הסדרת הנשימה לספורטאים
  • הסדרת הנשימה אחרי גמילה מעישון, למניעת קשיים נשימתיים שנים לאחר הגמילה.

שיטת בוּטֵייקוֹ לטיפול בנחירות ובעצירות נשימה בשינה

נחירות והפסקות נשימה בשינה הן בעייה נשימתית, בדיוק כפי שהן נקראות. כאשר דוחים את הטיפול בנחירות – מגיע השלב הבא: הפסקות נשימה בשינה, וזו כבר סכנת חיים, שחייבים לטפל בה. עם שתי הבעיות האלה יש גם התדרדרות בבריאות: שינה מקוטעת ובלתי מרעננת, עייפות בהשכמה, ירידה בריכוז, ירידה בזיכרון, הירדמות בנהיגה, ועוד. הסדרת הנשימה בשיטת בוּטֵייקוֹ היא פתרון טבעי לנחירות, שמטפלת בסיבה לבעיה כיון שהיא מסדירה את הנשימה גם ביום וגם בלילה. נוחרים שמטפלים בעצמם בשיטת בוטייקו מגלים כי עוצמת הנחירות יורדת בהדרגה ובמקביל לכך סמפטומים שונים נרגעים ונעלמים, והמשתתפים ובני הבית משפרים את איכות השינה ואיכות החיים. אתן אף דוגמא מהחיים: הגיע אלי לסדנה גבר בן 65, שנחירותיו הפריעו לבני הבית. לפני 35 שנים הוא שבר את האף, מאז אפו היה סתום, הנשימה דרכו לא היתה חופשית אבל תוך שלושה ימים מתחילת הלמידה והתרגול של נשימות בוטייקו התקבל שיפור ניכר.

שיטת בוּטֵייקוֹ לטיפול טבעי באסטמה

לפי פרופסור בוּטֵייקוֹ אסטמה היא מנגנון תגובה גנטי, שמתבטא כאשר נושמים באופן שאינו בריא ואינו מתאים לגוף. אנשים שבמיוחד רגישים לכך – מפתחים קוצר נשימה עד כדי התקפי אסטמה מסכני-חיים במצבים שונים ביום יום. עם הסדרת הנשימה בשיטת בוּטֵייקוֹ פוחתים אירועי-החירום הנשימתיים, עוצמתם יורדת, והסובלים מאסטמה לומדים מה לעשות כדי שאירועי החירום לא יתפתחו. כך אנו רואים שבהדרגה מתמתן משמעותית השימוש בתרופות נגד קצרת וחל ושיפור משמעותי בתפקוד החולה. בנוסף לאסטמה יש אנשים שסובלים מאף שבור, מאף סתום או מנזלת כרונית שלא פוסקת גם ביום וגם בלילה. לעיתים הם נזקקים אפילו לניתוח (שהשפעתו המטיבה פגה תוך זמן מה). גם אצל אנשים שסובלים ממצוקות פיזיות אלו ניתן לשפר את הנשימה באופן משמעותי בשיטת בוטייקו.

האם שיטת בוּטֵייקוֹ מתאימה לילדים?

בהחלט. גם אצל ילדים קיימת בעייה של נחירה, שנמצאה מחקרית כקשורה לבעיות קשב וריכוז. קבוצת ילדים נוספת שאצלם חשוב להסדיר את הנשימה הם ילדים בטיפול אורתודנטי. יש בשיטת בוטייקו דרך מותאמת לעבודה עם ילדים, מגילאי בית-ספר ואילך. התרגול היומי מבוצע בהנחייה ובהשתתפות מבוגר (הורה, בני משפחה, וכד').

  • שיטת בוטייקו יעילה לסובלים מאף סתום ומנזלת כרונית

  • רבים סובלים מהבעיות האלה – ביום ובלילה, לעיתים עד כדי ניתוח, שהשפעתו המטיבה פגה תוך זמן מה. ניתן גם לשפר את הנשימה אצל אנשים שהאף שלהם נסתם אחרי ניתוח, או אחרי כמה ניתוחים, ולעיתים גם שנים רבות אחרי שבר באף.

למה שיטת בוּטֵייקוֹ קסמה לך מלכתחילה?

כמורה לחינוך גופני עם שנות ניסיון רבות – ידעתי שגוף האדם מגיב לכל מה שאנחנו עושים איתו. נחשפתי באופן אישי לנחירות ולנזק שהן גורמות, הן לבריאות והן לזוגיות, וחיפשתי פתרון.הגעתי לסדנה של בוטייקו כדי למגר את הנחירות של אחרים שהיו בבית ולא שיערתי שגם אצלי היו סימפטומים בריאותיים שנבעו משיבוש נשימתי. לאחר שלמדתי ותרגלי את השיטה שיפרתי את בריאותי לאין ערוך: השינה שלי השתפרה, כאבי ראש, כאבי מפרקים, וגירויים בעור מהם סבלתי - פסקו, וחדלו גם סדרות אינסופיות של פיהוקים. גיליתי בעצם ששיטת בוּטֵייקוֹ היא מפתח לבריאות טובה. אהבתי גם את העובדה שמדובר בשיטה טבעית שעובדת עם הגוף ומתוכו, הדרגתית, רכה, מתחשבת, הרמונית, והוליסטית במלא מובן המלה. הובלת תהליכי שיפור בריאותיים בעוצמת הנשימה – מרתקת, שוב ושוב אני מעריכה את הכלי אליו הגעתי, ומודה על כך.

התוויות נגד לטיפול בשיטת בוטייקו: מתי לא מטפלים בשיטת בוּטֵייקוֹ? למי השיטה לא מתאימה?

השיטה אינה מתאימה לנשים בהיריון ולנשים מיניקות; לאנשים שמטופלים בכמות גדולה של תרופות מרשם; למי שנמצא בטיפולים רפואיים אגרסיביים. ליצירת קשר עם אורנה אדריאנסן, מומחית לנשימה בריאה בשיטת בוּטֵייקוֹ: 052-5925318






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • אחד הסימנים הוודאיים שאתה מתקרב להתמוטטות עצבים היא כאשר אתה מאמין שהעבודה שלך "מאד מאד חשובה"

    ברטרנד ראסל, פילוסוף בריטי