תרופות סבתא

סרטן השד: מניעה

 שכיחות סרטן השד עולה עם הזקנה בגלל הרגלי חיים לא נכונים שהצטברו. מהם ההרגלים שתורמים למחלת סרטן השד ? מהם הרגלי חיים שכדאי לאמץ מנשים במדינות מתפתחות כדי למנוע סרטן השד?

כמה מדהים הוא הטבע שהמציא את גיל הבלות / גיל המעבר אצל נשים – כדי להגן עליהן מפני סרטן השד וסרטן איברי המין הנשיים. אפשר לראות את האבולוציה כקונספירציה נגד האשה בנוסח "השתמש וזרוק" (לאחר שהאשה עשתה את שלה והעמיד וולדות אפשר להיפטר ממנה). אפשר לראות את המהלכים בטבע כפועלים לטובתנו: הפסקת ייצור אסטרוגן בשחלות וריכוזים נמוכים שלו בדם מגינים מפני סרטן השד. יחד עם זאת

הרגלים שתורמים לסרטן השד

במדינות העולם המערבי מאובחנות אלפי נשים מדי שנה עם סרטן שד מסוגים שונים. נכון אמנם שחלק ממקרי סרטן אלו הם על רקע גנטי (הימצאות של גנים מסוג בראקה 1 ובראקה 2) אבל חלק ניכר ממקרי הסרטן הם תולדה של תחזוקה לא נכונה של הגוף והרגלי חיים קלוקלים. חשבתם פעם מדוע נשים במדינות מתפתחות לא חולות בסרטן שד? מדוע שכיחות המחלה הזו כל כך גבוהה במערב?

סרטן השד ואלכוהול

ישנם דברים שניתן לגביהם לומר "הגבילי צריכה", או "צרכי במתינות". כשהדברים מגיעים לנושא של צריכת אלכוהול ע"י נשים האיסור הוא גורף וקטיגורי: חד משמעית: התנזרי מאלכוהול. הוכח במספר מחקרים כי אלכוהול מקפיץ את רמות האסטרוגן בגוף כבר אחרי 10 דקות מרגע השתיה והופך את האסטרוגן המסוכן (אסטרדיול) זמין לתאי השד כדי לעשות בהם שמות. אלכוהול גם משבש את הפעילות החיובית של חומצה פולית (מצוי בעלים ירוקים ובתפוזים) שלה יש תפקיד קריטי בהגנה מפני מוטציות בדנ"א וחלוקה לא מבוקרת של תאים. אצל נשים שצורכות אלכוהול בקביעות הסיכון לסרטן שד עולה ב300% !!! פשוט הימנעי ממנו לחלוטין במיוחד אם את נוטלת תחליפי הורמון לגיל המעבר. אגב, התברר כי תחלואה של גברים בסרטן שד נמצאת היום במערב בנסיקה גם על רקע העליה בצריכת אלכוהול.

ויטמין די וסרטן השד

חוקרי סרטן שד יודעים לומר כי ככלל אצבע ככל שעורן של נשים מקומט יותר עקב חשיפה לשמש- כך גם יורד הסיכון שלהם לחלות בסרטן שד. הסיבה לכך? ויטמין די שהגוף מקבל כתוצאה מחשיפה מבוקרת לשמש בשעות הצהריים. חד וחלק ידוע כי במדינות צפוניות עם מיעוט שמש נשים סובלות בשכיחות גבוה יותר מסרטן השד לעומת נשים במדינות דרומיות או באפריקה (נשים אפריקאיות מניקות כברירת מחדל את וולדותיהם וגם להנקה ממושכת יש אפקט של צמצום סיכון לסרטן השד).

ויטמין די מונע חלוקה לא מבוקרת בתאי השד ומקטין סיכונים להתפתחות סרטן השד

המנגנון הביולוגי שעומד מאחורי ויטמין די למניעת סרטן הוא היכולת של ויטמין זה למנוע מתאים להתחלק באופן לא מבוקר. לאחר גיל 50 המינון המומלץ הוא 400 יחידות ליום של ויטמין די (600 יחידות לאחר גיל 70). ההמלצה שלנו? – לקבל את המקור לויטמין די מן :"המאור הגדול" ולא ממשלים תזונתי. על מה שצריך לעשות זה להקפיד לבלות מדי יום 20 דקות בשמש – בשעות הנכונות ולהימנע כמובן משיזוף מוגזם. פשוט אבסורד שבארץ שלנו שטופת השמש (שעליה אמר עגנון: חמתה מרובה מצילתה) 80 אחוז מן האנשים סובלים ממחסור בויטמין די והולכים לקנות אותו בבית מרקחת – במיוחד כאשר כתוסף תזונה יעילות ויטמין די לא מוכחת על מניעת סרטן השד.

סרטן השד ופעילות גופנית

נשים במדינות מתפתחות לא מבלות מול מחשב ואינטרנט, לא עסוקות בישיבה של 8 שעות במשרד והן מצויות לעיתים בעל כורחן בפעילות אירובית מתמדת : חקלאות, הליכות ממושכות וכיו"ב. יתכן זה המפתח המסביר את רמות סרטן השד הנמוכות במדינות אלו. הוכח במספר מחקרים כי פעילות אירובית נמרצת של 5 פעמים בשבוע (כל פעם מעל 45 דקות) מקטינה בגוף את רמות האסטרוגן והשפעתו המזיקה על השד. אגב, לא צריך לסבול: לרוץ, להתיש את הגוף ולהרוס מפרקים. גם פעילות של הליכה מתונה אבל קבועה ומתמשכת- תשיג את האפקט של צמצום הסיכון לסרטן השד






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • חלק גדול מהתרופות שאתה לוקח גרועות יותר מן המחלה עצמה

    פובלילוס סירוס, סופר רומי