תרופות סבתא

מהם מקורות המזון הטובים ביותר לפרוביוטיקה טבעית?

כחלק מתפיסת עולם טבעית יותר ישנם אנשים שרוצים לשמר את בריאותם דרך תזונה ואורח חיים בלבד.

כחלק מתפיסת עולם טבעית יותר ישנם אנשים שרוצים לשמר את בריאותם דרך תזונה ואורח חיים בלבד. לדידים נטילת תוסף תזונה, גם אם הוא תוסף טבעי שאינו כרוך במרשם רופא כמוהו כ"הכנסת צלם להיכל הקודש". כאשר מגיעים לפרוביוטיקה, הם יחפשו גם כאן את החיידקים הידידותיים מתוך המזון ולא מתוך קופסא. אלו ירקות, פירות ומזונות אחרים מהווים תחליף לפרוביוטיקה מקופסא?

מהו כדור פרוביוטי?

שרון אייל נטורופית ומטפל בג'ין שין דו מסבירה כי פרוביוטיקה היא אוכלוסיית חיידיקים "טובים" שחיה במעיים ויש לה תפקיד חשוב בעיכול ובספיגה של המזון.במצב אידיאלי אותם חיידיקים טובים נמצאים באיזון עם חיידיקים "רעים" שגורמים למחלות ופוגעים בתפקוד מערכת העיכול.

למה האיזון בין החיידקים הרעים והטובים נפגע?

האיזון בין החיידיקם ה"טובים" ל"רעים" עלול להפגע בכול מצב של מחלה, נטילת תרופות (בעיקר אנטיביוטיקה שתפקידה לפגוע באוכלוסיית החיידקים גורמי המחלות אך פוגעת גם בחיידקים ה"טובים"),תזונה לקויה, הגיינה לקוייה וסטרס.הסימפטומים של חוסר האיזון שונים מאדם לאדם ויכולים לכלול תופעות שונות של מערכת העיכול(גזים, כאבי בטן, נפיחות בטנית, עצירות או שלשול), עייפות רבה אחרי האוכל, חסרים תזונתיים ,חולשה של מערכת החיסון ואף הפרעות קשב וריכוז.

איך מחזירים את האיזון למעי?

על מנת להחזיר את האיזון ולחזק את אוכלוסיית החיידקים ה"טובים" יש צורך לקבל אותם דרך התזונה או בתוסף . מזונות המכילים כמות קטנה של חיידקים הם ירקות כבושים, יוגורט ומעדני חלב מועשרים בפרוביוטיקה. קיימים תוספים שונים בשוק ומומלץ לבחור את אלה המכילים כמות מירבית של חיידקים וזנים שונים בתוספת פרה ביוטיקה( סיבים תזונתים המהווים מצע אידיאלי לגדילה והתרבות של חיידקים "טובים").

תזונה שמכילה פרוביוטיקה טבעית:

מזונות מותססים על בסיס חלב

השימושביוגורטכמקור לחיידקים ידידותיים הוא נפוץ מאוד אךקיימות מספרנקודות אשר יש לשקול לפני השימוש: -כדי שהיוגורט יהיה יעיל טיפולית החיידקים צריכים להיות במספר ובאיכות גבוהים.ישנם מינייוגורט אשר אכן עומדים בסטנדרטים אלה אך לא כולם. לנו כצרכניםאין דרך לשפוט בסופרמרקט אם מה שאנחנו קונים עומד בתקן הנדרש. -מחקר שנעשה בשנה האחרונה באוסטריה ופורסם בכתב העת הרשמי של האגודה התזונתית הבריטית הראהשצריכת יוגורט העלתה את רמת החומציות בדם ואת המדדים הדלקתיים. הוא כנראה יותר טוב ממוצר חלב שאינו מותסס אך יש לזכור: הואעדיין מוצר מן החי.

מזון מותסס צמחי בתפריט מהווה מקור לפרוביוטיקה

אומבושי

האומבושי הוא שזיף יפני המיובש ומותסס במלח ביחד עם עלי שיסו המקנים לו את הצבע האדום. ה Ume הוא פרי שאינו מבשיל כמו שצריך על העץ והוא אפילו רעיל אם הוא נאכל טרי, אך לאחר ייבושו והתססתו יש לו אפקט תרפויטי דרמטי ורב עוצמה. באומבושי יש חומצות אורגניות שונות המאיצות ומשפרות את התנועה הפריסטלטית של המעיים ועוזרות לכבד לפנות כימיקלים מלאכותיים מהגוף. יש לאומבושי אפקטאנטי אוקסינדטיחזק הנלחם ביעילות ברדיקלים חופשיים. לאומבושי יש יכולות אנטיספטיות מוכחות. מחקרים ברחבי העולם הצליחו להראותשהאומבושי הרג חיידקי דיזנטריה, שחפת וסטפילוקוקוס. -האומבושי יעיל מאוד כטיפול משלים ללקיחת אנטיביוטיקה.


מיסו

משמעות המילהמיסוביפנית היא "מקור הטעם". מיסו הוא ממרח עשיר העשוי מפולי סויה מותססים. מיסו הוא מזון חי המכיל הרבה מאוד חיידקים ידידותיים ואנזימים חיים. טעמו מלוח ומתוק, והוא דל בקלוריות ושומן. המיסו מכיל שפע נוטריינטים הכוללים פחמימות, חומצות שומן חיוניות, חלבון זמין ושפע של ויטמינים ומינרלים. כף מיסו מכילה את אותה כמות סידן כמו זו המצויה בכוס חלב.

רוטב סויה - שויו ותמרי

שויוהוא רוטב הסויה המסורתי שמתקבל לאחר תהליך של התססת פולי סויה ביחד עם גרעיני חיטה לאורך 18 חודשים לפחות.תמריהוא הנוזל שמתקבל בתהליך ההכנה של המיסו והוא אינו מכיל חיטה. השויו והתמרי מכילים חיידקים ידידותיים ואנזימים חיים והם עוזרים לעיכול של דגנים וקטניות, מזרזים הפרשה של נוזלי עיכול, משפרים ספיגת ברזל ומינרלים נוספים מהמזון, מנטרלים מנטרלים עודף חומציות או בסיסיות ומחזקים את כושר הכיווץ של הלב. בנוסף הם בעלי יכולות אנטי אוקסידנטיות ואנטי סרטניות. השויו והתמרי הם תבלין נפלאאך גם בעלי תכולת נתרן גבוהה, לכן יש לצרוך אותם בכמות של עד כפית ליום

טמפה

מקורו שלהטמפהבאינדונזיה. זהו מזון העשוי מפולי סויה שעברו התססה ביחד עם פטריה הנקראת "ריזופוס". בשל ההתססה זהו אחד ממוצרי המזון הצמחיים היחידים שמכילים B12, אם כי לא בכמות גדולה.הטמפה הוא בעל טעם עשיר ומקור מצוין לחלבון עבור צמחוניים. הטמפהעשיר בחלבון קל לעיכול בזכות תהליך ההתססה המפרק את החלבון, מינרלים (סידן, ברזל, אבץ ועוד) וויטמינים מקבוצה B .

ירקות כבושים

להתחיל את הארוחה עם סלטים קטנים ומוחמצים היא לא רק המצאה של מסעדות. כאשר הסלטים הם תוצרת בית ואינם עוברים פסטור, הם אכן תוספת בריאה המשפרת כל ארוחה.
























אולי יעניין אותך גם