תרופות סבתא

איך לצאת מהתמכרות בכח המחשבה?

התמכרות ארוכת שנים לחומרים קשים כמו אלכוהול או ניקוטין או מתוקים  וכן להרגלים קלוקלים (התמכרות להימורים, לשופינג, לפייסבוק, לטלויזיה, לאינטרנט וכו) – היא חריטה עמוקה "בחריצים של המח". קשה לשנות הרגלים של התמכרות ולרוב אנשים מכורים זקוקים לעזרה מבחוץ. כיצד לשנות הרגלים של התמכרות בכח המחשבה?

כמה מילים על מה שעומדת מתחת לאישיות מתמכרת

המפתח ליציאה מהתמכרות לחומרים או להתנהגויות הוא הפנמת התובנה שהתמכרות (לא משנה למה) אינה יושבת על החומר הממכר ואינה קשורה ממש אליו ישירות אל כל התמכרות היא בעצם נסיון להשיג הקלה ושחרור ממשהו פנימי מכאיב. במילים אחרות ההתמכרות היא לפני הכל מנטלית-פסיכולוגית. רק אחר כך מגיעה התלות הפיזית בחומר או בהתנהגות

כדי להשתחרר מהתמכרות יש לטפל בשני האספקטים: הפיזי והמנטלי

גם אם תצליחו להשתחרר מהתלות הפיזית, לעבור את הייסורים של תסמיני הגמילה – כמעט תמיד תחזרו לדפוס התמכרותי אחר כל עוד לא טיפלתם בכאב המנטלי-פסיכולוגי שהוביל אתכם לחפש הקלה. מסיבה זו אנשים מכורים לסמים לסיגריות או לאלכוהול שבים על ההרגל ההרסני גם אחרי שהם השתחררו מהתלות הפיזית. כיון שהתמכרות לא עוסקת בחומר עצמו אלא ברגשות שהיא מנסה לכסות או יותר מדויק במתח הנפשי שהם מייצרים הרי שהדרך מספר אחת להתגבר על התמכרות היא לטפל במתח הנפשי הזה, להורי אותו ולנסות לברר לעצמכם ביושר לב ובכנות: ממה אני בורח? מה אני מנסה לכסות? איזה כאב פנימי אני מנסה לטשטש ולקבל ממנו הקלה? ממה אני מנסה להימנע? מה אני לא רוצה להרגיש?

הגמילה הפסיכולוגית מהתמכרות מתחילה בלהיות ישרים עם עצמכם

להיות ישר עם עצמך עד כאב, להיות אמיתי לא משנה כמה האמת כואבת הוא מפתח נוסף להיפטר מהרגלים רעים ומהתמכרות. במילים אחרות לא ליפול למלכודת של להכחיש את ההתמכרות ("אני לא מכור... אני בשליטה") אלא להודות לעצמך בכנות שאיבדת שליטה ושאתה נתון לחסדי החומר שאליו אתה מכור (סמים, מריחואנה, ניקוטין, שוקולד או קפה)

לצאת מהתמכרות מתחיל במוטיבציה

שאל את עצמך האם אתה באמת רוצה לשנות את זה. כלפי חוץ בוודאי שאנשים מכורים יגידו לכם שהם רוצים להשתחרר מההתמכרות. בפועל ההתמכרות משרתת אותם ולא תמיד קיים רצון אותנטי להרפות ממנה. ההשתחררות העצמית מדפוס ממכר או מחומר ממכר מתחילה במוטיבציה פנימית להיות אדם חופשי


יציאה מהתמכרות: לנתק קשר עם אנשים מקומות וחומרים שלא משרתים את המטרה

השלב הבא הוא להיות מתנתק סדרתי ולחתוך ללא חשש קשרים עם מקומות אנשים או חומרים שלא מקדמים אותך למטרה של גמילה. היפטרו מאנשים מעשנים בסביבה אם אתם מכורים לניקוטין, ואל תכניסו למשל פחמימות ריקות ומתוקים אם אתם מנסים להתגבר על התמכרות למתוק. אתם חייבים לעשות בכל כדי להימנע מאינטארקציה עם מה שמזכיר לכם את החומר הממכר או דפוס ההתנהגות הממכר וזה אומר לשנות את החיים ולהבנות אותם בצורה אחרת. וכן, גם לחתוך קשרים עם אנשים שלא עוזרים לך להיות מי שאתה רוצה להיות ולהחליף אותם בסביבה תומכת.

לזרוק את האשמה וההלקאה העצמית כמפתח ליציאה מהתמכרות

קרה שנפלתם חזרה לחומר הממכר? הזכירו לעצמכם את היסוד שעליו יושבת ההתנהגות הזו: רצון להשיג הקלה מכאב פנימי, רצון להשיג שמח וקצת שקט וכי ההנעה הזו לחיים טובים ושלווים יותר אינה שלילית. הכי חשוב השליכו החוצה את האשמה ואת קולות ההלקאה העצמית כיון שאלו רק מזינים את ההתמכרות (אשמה מייצרת מתח פנימי גבוה) ומקשים על היציאה מהמלכודת

לפני הנפילה הבאה של ההתמכרות: גלגלו את הטייפ קדימה

ברגע שאתם מרגישים את אותה תשוקה בוערת לחומר הממכר שמפתה אתכם – נסו גלגל את הטייפ של תסריט החיים קדימה – יומים שלושה או שבוע מיום שצרכתם את החומר הממכר ונסו לראות בעיני רוחכם את האכזבה, תחשות הכשלון, את תסמיני הגמילה הקשים ששוב תצטרכו לעבור – כשעושים את הפעולה הפשוטה הזו פתאום עוצמת התשוקה להתמכרות, והחומר הממכר כבר נראה הרבה הרבה פחות מפתה

מדיטציה כמפתח ליציאה מהתמכרות

בדרך כלל אנשים מכורים לא אוהבים את עצמם. חלק מהשינוי הו ללמוד להיות עדינים כלפי עצמכם: לעבור לתזונה בריאה, תרגול גופני, להקיף את עצמכם באנשים חיוביים, לדרוג לעצמכם לשינה טובה ולעשות פעולות נוספות של אהבה עצמית (קנו לעצמכם מסאג') – הגוף מקבל מסר של אהבה והעצמה והוא ממילא כבר פחות יתאווה לקלקל. אפשר לבנות גם מעגל קסמים בדרך החיובית – מעגל הפוך למלכודת של ההתמכרות. מדיטציה – למשל מדיטצית מיינדפולנס –היא כלי נהדר נוסף שמאפשר התבוננות שקטה על החיים ועל עצמכם מתוך העמדה של המתבונן ללא שיפוט ומתוך קבלה מלאה של "מה שיש".






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • "בריאות היא הרכוש הטוב ביותר שלך, שביעות רצון הוא האוצר הגדול ביותר שלך, בטחון עצמי הוא החבר הכי טוב שלך"

    לאו צו