תרופות סבתא

שמן זית: האם הוא באמת בריא לגוף?

האם שמן זית באמת בריא ללב לכבד ונגד כולסטרול גבוה?

שמן זית מתואר על כל במה ותחת כל עץ רענן כ"מזון בריאות" – מזון על שיתקן מחלות לב, מחלות כבד ויוריד רמות של כולסטרול גבוה בדם. האם הקביעות הללו באמת נכונות? – לא בטוח. קבוצה שלמה של חוקרים סבורה היום כי המיתוס של 'שמן זית כמזון בריאות' מופרך לחלוטין וקובעת שכדאי להימנע ממנו. למי להאמין?

אמרו לכם שהתזונה הים תיכונית (עם שמן זית) טובה לבריאות?

אז אמרו. אם תשאלו את ד"ר מיקל קלפר, רופא מקליפורניה ומהוואי שידוע בתשוקה שלו לקידום בריאות בעולם – הוא יאמר לכם חד משמעית להתרחק משמן זית. לדבריו אנשים סביב אגן הים התיכון שמרבים בתזונה המבוססת על שמן זית נשארים בריאים למרות הצריכה המוגברת של שמן זית ולא בגללו! קלפר טוען באופן חד משמעי כי אנשים עם מחלות לב או נטיה למחלות לב ולחץ דם גבוה חייבים להתרחק משמן זית כיון שבדומה לשמנים אחרים גם שמן זית מתקשה על דפנות העורקים ותורם לטרשת עורקים שבסופה ייתכנו מחלות הרסניות כמו אוטם שרירי הלב או שבץ מוחי (חסימה של זרימת דם לאיברים חיוניים).

בריאים למרות צריכת שמן הזית ולא בגללו

מחקרים אחרים תומכים בקביעה הזו וטוענים כי בכרתים למשל- אוכלוסיה שניזונה מתזונה ים תיכונית מאריכים חיים לא בגלל שמן הזית אלא בגלל צריכה מוגברת של פירות וירקות המכילים אטיאוקסידנטים. וכן בגלל אורח חיים מאד מסוים שכולל הליכה של כ15 ק"מ מדי יום ועבודת אדמה מאומצת שתורמת לבריאות הטובה. מחקרים אחרים הראו כי שמן זית אכן יכול לתרום להורדת כולסטרול אבל רק בשלבים הראשונים. מאוחר יותר עם הזמן צריכת שמן הזית מעלה דווקא את שיעורי הכולסטרול ולכן החוקרים שעומדים מאחוריהם ממליצים לשקול שוב את הנושא של הכנסת שמן זית לתפריט וללא ללכת כעיוורים אחרי פרסומים פופוליסטיים בעיתונות.




שמן זית בתזונה: מניין נובעת הטעות?

המתנגדים לשמן זית כמזון בריאות טוענים שהמיתוס החיובי על שמן זית נובע משגיאה, טעות אופטית שקשורה במחקרים המהללים את שמן הזית וקושרים לו כתרים כמזון בריאות. ללא ספק שמן זית בריא יותר משמנים הרסניים אחרים: שמן תירס, מרגרינה, שומני טרנס וגם יותר משמן קנולה – אבל, עדיין לא מדובר ב"מזון בריאות". מסתבר שאנשים שעברו לשמן זית אחרי שצרכו כמויות גדולות של שומני טרנס רב רוויים אכן חוו באופן יחסי ירידה בשיעורי הכולסטרול ושיפור בתפקודי כבד – ומכאן כבר נקשרו לשמן הזית כתרים המשבחים אותו כמזון בריאות – אבל באופן אבסולוטי – כך לפי דר קלפר: שמן זית כשלעצמו אינו מזון בריא.

שמן זית והרזיה: כמה קלוריות יש בשמן זית?

הנה עוד סיבה להתנזר משמן זית אם אתם סובלים ממחלת לב מכבד שומני, משומן בטני או מעודף משקל. שמן זית הוא מזון עתיר קלוריות. זהו אחד המזונות המטעים ביותר עלי אדמות. לכאורה צריכת כפית אחת של שמן זית נראית "כמו כלום". כמה כבר אשמין אם אכניס כפית של שמן זית לגוף? – אז רשמו לפניכם: בכפית אחת של שמן זית (15 גרם בערך) רובצים 120 קלוריות (שתי פרוסות לחם בממוצע, שני תפוזים, שני תפוחים גדולים). האם שווה לכם להכניס את הקלוריות הללו לגוף רק בשביל הפוליפנולים שבזית? – לא בטוח. את האנטיאוקסידנטים תוכלו לקבל ממקורות מזון לא פחות טובים ולא משמינים כמו למשל אוכמניות, דובדבנים, תה ירוק או פולי קקאו גולמי נא (ללא סוכר). אז בפעם הבאה שאתם יוצקים שמן זית בנדיבות וללא אבחנה על הסלט - זכרו: גם השמנת יתר היא מתוכן בדוק למחלות כרוניות נאחסיות כמו מחלת לב, סוכרת , לחץ דם גבוה או כולסטרול גבוה.

שמן זית בתזונה : לאכול או לוותר? מהי המסקנה?

על יתרונות הבריאות שמן הזית כבר בוודאי קראתם : שמן זית כתית מעולה מכיל אנטיאוקסידנטים, פוליפנולים, ויטמין אי ויטמין קיי וסקוואלן (אנטיאוקסידנט מעולה לעור שמונע קמטים והזדקנות עור בטרם עת) שמנטרלים רדיקלים חופשיים. בשל תכונתו לסלק רדיקלים חופשיים ממערכות הגוף ולמנוע עקה חימצונית שמן זית נחשב גם לאנטי סרטני – אבל לאור תכונות אחרות שלו (עתיר קלוריות, והיותו עתיר שומן) – יש הסבורים שמוטב להימנע ממנו. הסברה שלנו מאמצת את דרך האמצע : כן להשתמש בשמן זית איכותי אורגני (השמנים הבלתי אורגנים מאד מרוססים בשל זבוב הים התיכון) אבל מתוך מקום של שיקול דעת. כמו תמיד המסקנה היא איזון ומתינות. קל מאד להיסחף עם שמן זית בעיקר בסלטים – אבל כשאתם יוצקים אותו על הסלט ומספרים לעצמכם שאתם מחדירים בריאות לגוף זכרו ששמן זית בכמויות נדיבות אתם מסתכנים בהשמנת יתר, בשומנים בדם ובמחלת כבד וכן בהפרעות עיכול כמו גזים ובעיות ספיגה (מתרחשות כאשר צורכים שומנים מוגזמים גם שומנים לכאורה בריאים).

שמן זית? – לא לבשל איתו!

לבישול מוטב שלא להשתמש בשמן זית בשל נטייתו להישרף יחסית מהר. ההמלצה היא לצרוך במקומו שמן קוקוס שהינו בעל נקודת רתיחה יותר גבוהה. מכל מקום אם אתם משתמשים בשמן זית בצורתו הגולמית ללא בישול הקפידו על שמן זית כתית מעולה, אחסנו אותו במקום קר ולכו על בקבוקים שחורים וקטנים כדי למנוע פתיחה מרובה של הפקק והתחמצנות. למרות כל מה שאמרנו לעיל על שמן זית השמנים הגרועים ביותר לבישול הם שמן תירס, שמן חמניות, שמן קנולה ושמנים צמחיים אחרים כמו שמן סויה.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • "שאיפה עזה לריפוי, היא מחצית הדרך לבריאות טובה"

    סנקה