אוסף של סיפורי החלמה מכל העולם של אנשים מעוררי השראה שריפאו את עצמם ממחלות כרוניות הנחשבות בלתי ניתנות לריפוי- תמצאו כאן
שיטת אלכסנדר(או טכניקת אלכסנדר) על פי ויקיפדיה היא שיטה חינוכית שפותחה עי מתיאס אלכסנדר האוסטרלי במטרה לעזור לאדם לשפר את ה"שימוש בעצמו" על מנת להיטיב את תפקודו ואת מצבו הבריאותי. אורי בר זאב מומחה לטיפול בשיטה מסביר כי היא מתייחסת אל האדם כשלמות ומלמדת אותו כיצד להשתמש בעצמו בצורה היעילה ביותר בפעולות היום יום.
אלכסנדר הגיע למסקנה שה"מנגנון" האחראי על השימוש בגוף, נובע ממערכת היחסים שבין הראש-צוואר-גב. יחסים אלה מושפעים ממפרק הנמצא בין החוליה הראשונה של עמוד השידרה הנקראת "אטלס" לאונה האוקסיפיטלית של הגולגולת, ולכן הוא נקרא המפרק "האטלנטו-אוקסיפיטלי". אלכסנדר קרא לו "הפיקוד הראשוני" (באנגלית: פריימרי קונטרול). מהרגע שמשחחרים את המפרק הזה ומאפשרים לראש להוביל לפנים ולמעלה, הגב מתארך ומתרחב, והעומס על עמוד השידרה מוקל. הרווחים שבין החוליות מתרווחים, הלחץ על הדיסקים והעצבים שבינהם יורד, וכל הפונקציות המושפעות במישרין ובעקיפין על ידי עצבים אלו נעשות ביתר קלות, וחיוניות.
כשמדברים על "הפונקציות", קל לחשוב על פעילות השלד והשרירים, אבל בפועל מדובר על ספקטרום הרבה יותר רחב - נשימה, עיכול, דיבור ושירה, נגינה, ואפילו הלך רוח (מצב רוח בלשון פשוטה) המושפע מתפקוד נכון של הגוף.
כיצד נראה שיעור של שיטת אלכסנדר?
שיעור בטכניקה מתבצע בדרך כלל במהלך של כחצי שעה עד שלשת רבעי שעה. המורה מזמין את התלמיד לבצע פעולה פשוטה, נאמר לקום או לשבת על כיסא, אך מבקש ממנו לבלום את התגובה המורגלת שלו, ולתת לידיו של המורה להנחות אותו. המנגנון של בלימת התגובה המורגלת ואיפשור השימוש באמצעים חדשים, לביצוע הפעולות היומיומיות שלנו, מונח בבסיס השיטה.
השיטה עשויה לעזור למגוון בעיות הנובעות משימוש לקוי במערכת השלד והשרירים. יש לי בעיה עם הרושם המקובל שהשיטה נועדה לטפל באנשים עם בעיות בריאותיות או רפואיות, בזמן שיש לא מעט אנשים כמו שחקנים, נגנים רקדנים, פזיותרפיסטים וכיוצא בזה, שלומדים את השיטה על מנת לשפר את תיפקודם ללא תלונה מוגדרת מראש. הגיעה אלי למשל זמרת מחוננת בגלל תלונה על כאבי גב חריפים, אחרי מספר שיעורים הכאבים חלפו, אך המורה שלה לפיתוח קול "אוסרת" עליה להפסיק את שיעורי האלכסנדר בטענה שהם מחוללים פלאות לאופן שבו היא שרה.
השיטה מתמקדת בין היתר, ביחס שבין הראש לצוואר, ולא פלא שהיא משפיעה על בית הבליעה, מקום מושבם של מיתרי הקול. כיווץ הלוע על ידי זריקת הראש לאחור ולמטה "נועל" את מיתרי הקול ולא מאפשר להם לרטט בחופשיות. כשאנחנו לומדים להניח לצוואר להיות חופשי, ומאפשרים לראש להוביל לפנים ולמעלה - נפתח למיתרי הקול מרחב חדש ואינסופי - וככה זה גם נשמע.
ניקולס טינברגן חתן פרס נובל לחקר התנהגות בעלי חיים סיפר שהשיטה סייע לו לגבור על דיכאון. שיטת אלכסנדר, כמו גם שיטות רבות אחרות, מתייחסת למכלול גוף-נפש כחטיבה אחת. כל תנועה שלנו נולדת בכוונה לבצע אותה, כוונה שמונחית על ידי המוח ומושפעת מפעילות כימית-חשמלית שקורית בו. היכולת שלנו, להתערב בקשת הגרוי-תגובה, לבלום את התגובה השגוייה - המורגלת שנרכשה במשך שנים של שימוש לקוי, גורמת לבן האדם להזדקף לא רק גופנית, אלא גם נפשית. שיטת אלכסנדר שמה דגש על מכלול הכיוונים המתפתחים בגוף, דבר שנקרא בלשון המקצועית "ניגודייות" ("אופוזישן" בלעז). בניגודיות זו לומד התלמיד להשתמש בגבו כמקור כוח (זה הסבר פשטני אך ליותר מכך נדרשות זוג ידים על גוף התלמיד). מין הסתם ניתן להיזכר בביטויים כמו "יש לו גב ביטחוני" או "גב כלכלי" או "קיבל רוח גבית" כדי להבין את חשיבות התמיכה שהגב יכול העניק לאדם שזקוק לה.
מניסיוני, אכן השיטה עוזרת בנושאים האלה וההסבר לכך פשוט מאוד. גם הריאות וגם המעיים והקיבה, נמצאים בחללים שבגופנו. מרבית האנשים בעולמנו המתקרא תרבותי, תעשייתי, פועלים כשהם מכווצים ומתוחים, וכתוצאה מכך לא מאפשרים פעולה תקינה של האיברים הפנימיים.
לדוגמא צינור השקייה שבגינה: כאשר הוא מקופל ושבור - זרם המים שבתוכו, חלש או נעצר לגמרי. כך גם המעיים או קנה הנשימה. טיפלתי בקשישה שבמשך שנים נהגה למשוך את עצמה לעמידה בשירותים תוך שהיא נעזרת בידית שעל הקיר, למדה לקום בכוחות עצמה
פיזיותרפיה מטפלת בסימפטומים, שיטת אלכסנדר מטפלת במקור הבעיה. פיזיותרפיה היא טיפול, שיטת אלכסנדר היא שיטה חינוכית (שיש בה גם אלמנטים של טיפול).
השיטה מתאימה לטיפול בילדים במגבלות התפיסה והיכולת שלהם לקלוט ולהפנים את מה שהמורה מנסה להנחיל להם. בזמן שעם מבוגרים ואפילו ילדים בגילאי שש ומעלה, ניתן לסמוך גם על תקשורת והבנה מילולית, העבודה עם ילדים בגיל רך יותר מסתמכת יותר על מגע עדין תוך כדי שהם מבצעים פעולות שמושכות אותם - כמו משחק. יש להיזהר מפיתוח ציפיות יתר - זהו תהליך ארוך ועדין.
מרחב גדול למדי: שלד, שרירים, נשימה ועיכול. לפעמים הקשר לא בולט במבט ראשון כמו למשל גברת מבוגרת יחסית (87) שתוך כדי השיעורים הבחנתי שהיא נועלת את הלסתות ושאלתי אותה אם לא כואבות לה האוזניים? היא התפלאה שאני יודע ואמרה לי שהיא לא התלוננה על זה "כי זה לא קשור" לשיטת אלכסנדר, אחרי מספר שיעורים שהתמקדו באיזור ספציפי זה - כאבי האוזניים שהיו נחלתה במשך שנים - נעלמו.
בשיטה זו האדם לומד להיות מודע לאופן שבו הוא מגיב לסביבה ולעצמו. הוא לומד להניח לדברים שהוא מעוניין בהם שיקרו לקרות ללא לחץ ומאמץ הגוזל אנרגיה מיותרת.
השיטה איננה מחליפה ייעוץ וטיפול רפואי במקרים בהם נדרש שכזה. השיטה איננה מרפאת מחלות או נזקים שקרו לגוף כתוצאה מטראומה שהוא עבר. היא כן מלמדת כיצד ניתן לתפקד במסגרת אותן מגבלות בפחות כאבים ומאמץ. אורי בר זאב: נייד 0524780707