תרופות סבתא

מהי התזונה המומלצת לריכוך הצואה?

אנשים שסובלים מפיסורה ומחפשים טיפול תזונתי  טבעי לפיסורה או עצירות-מעוניינים לאמץ תפריט שיגרום לריכוך הצואה ולהחלקתה ביתר קלות. האם יש קוי תזונה כלליים לריכוך הצואה והחלקתה ביתר קלות?

ד"ר ריקי לנגברג - Ph.D, נטורופתית ותזונאית טבעית אומרת כי בנטורופתיה (תורת הריפוי הטבעי) חשוב להתייחס להרבה פרמטרים כגון, רמת הבעיה, הגורם לבעיה, גיל, מין, הרגלים, מצב נפשי ועוד.




"ההמלצות שלי להלן בנושאי פיסורה ועצירות" אומרת לנגבר "הן כלליות בלבד, קצה קצהו של מה שניתן וצריך לעשות. אחת הבעיות המרכזיות בפיסורה מונחת ביציאות. בדרך כלל זו גם הבעיה אשר גרמה לפיסורה, עצירות או שלשול לחילופין (אופייני לתזונה המערבית) מהווים את אחת הסיבות להיווצרות פיסורה".

סיבים בתזונה לפיסורה ועצירות? כן - אבל במקביל יש להקפיד על שתיית מים

התזונה המומלצת במקרים כאלו תהיה עתירה בסיבים תזונתיים שתכונתם לגרום לנפח בצואה ולהניע ביתר קלות את המעי. אך יחד עם זאת חובה לשלב עם הסיבים הרבה נוזלים הווה אומר מים, המון מים. תפריט אפשרי צריך להיות מבוסס על שיבולת שועל בבוקר (גרנולה / דייסה על בסיס מים), בצהריים דגנים מלאים (כגון אורז מלא לסוגיו), קטניות (כגון עדשים ושעועיות למיניהן), בערב הר של ירקות עליים משולבים עם כל הירקות בכל צורה וללא הגבלה. בין הארוחות פירות.

פיסורה עצירות או טחורים: תזונה והרגלי חיים

המלצות נוספות של לנגברג בהקשר של שינוי תזונה ואורח חיים למצבי פיסורה או עצירות הם :

  • מיצי ירקות כגון מיץ סלק, גזר וסלרי שיעשו כאן עבודה טובה.
  • כף זרעי פשתן טחונים בתוך יוגורט עזים ביו.
  • שמן זית (טהור) עם מיץ לימון סחוט טרי בבוקר על קיבה ריקה,
  • תערובת של פירות יבשים טחונים: שזיפים שחורים, תאנים, שמן קיק - כפית בלילה לפני השינה.
  • פעילות ספורטיבית (מומלץ צעידה נמרצת או כל פעילות אירובית אחרת)
  • התייחסות למצב הנפשי (מתח נפשי עלול לחולל עצירות)

ענת מאירי, נטורופטית מחזקת את הדברים ומוסיפה: "עדיף לטפל במקור הבעיה הווה אומר לברר מה גרם לפיסורה ולעצירות ולזכור כי תפריט לריכוך צואה ע"י תזונה הוא סימפטומטי בלבד"

למה מלכתחילה נוצרת פיסורה?

מאירי: פיסורה נוצרת גם בגלל מאמץ נקודתי של הלחיצות בחלחולת למשל עקב עצירות או צואה קשה ואכן יש כאבים לעיתים כאבים עזים בזמן היציאות. לעיתים הבעיה נובעת ממעי רגיז, שלשולים, עצירות, גזים, חסר אנזימים, אי סבילות למזונות מסוימים ועוד. כדאי תמיד לברר את הסיבה המקורית המדויקת שחוללה מלכתחילה את הבעיה.

טיפול בפיסורה ע"י שינוי אורחות חיים ותזונה

מאירי: לריכוך מרקם הצואה מומלץ לאכול הרבה ירקות עליים ירוקים בגלל תכולת הכלורופיל הגבוהה שלהם ובשל העובדה שהם מכילים אחוזי מים גבוהים. לעיתים שווה לשקול אנזימי עיכול שעוזרים בעיכול ותורמים לתנועתיות של המעיים. מומלץ לבדוק אי סבילות למזונות כמו למשל אלרגיה לגלוטן

פיסורה או עצירות ? לעולם אין להתאפק

מאירי מוסיפה: הרמבם כבר אמר בצדק " אל יתשהה אדם לצרכיו". המשמעות היא לא להתאפק כאשר מרגישים את ה"קריאה של הטבע" להתפנות. הסיבה לכך היא בין השאר שכאשר הצואה עומדת תקועה במעי הגס - הנוזלים שאצורים בה עשויים להיספג בדפנות המעי ולחזור חזרה ואז הצואה הופכת יחבשה יותר נוקשה ופוצעת. והתוצאה עצירות חמורה יותר. (מעין מעגל רשע).

האם לצרוך פסיליום במצבים של עצירות או פיסורה?

יש לזכור כי פסיליום בעצמו עלול לגרום לצואה קשה ולכן מומלץ לקחת איתו הרבה מאד מים כדי למנוע את התקשות והתגבשות סיבי הפסיליום לגושים גדולים במעי

זרעי פשתן לפיסורה ועצירות

אפשרות נוספת היא להשרות גרגרי פשתן במים עד שאלו מתנפחים ואחר כך לשתות את המים שבהם הושרה הפשתן. הריריות שעוברת לנוזלים מן הזרעים עשויה להחליק את הצואה ביתר קלות.

מה לסלק מהתזונה במצבי עצירות או פיסורה?

את כל המזונות שמלכתחילה גרמו לצואה קשה עצורה ויבשה. הווה אומר את כל המזונות הלבנים המזוקקים, כל הג'נק פוד, את כל השומנים המוקשים ושומני הטרנס, ולעיתים גם את מוצרי החלב שעלולים לגרום לעצירות.

ומה באשר לקפה? האם קפה גורם לעצירות או מניע את המעיים?

אם כי קפה עשוי להאיץ את פעולת המעיים אצל אנשים מסוימים – הרי שהוא במקביל גם מייבש את הגוף ואצל אנשים מסוימים עלול לגרום לעצירות. בכל מקרה עם קפה – יש להיזהר עם הכמויות ולבדוק כל מקרה לגופו

המלצה תזונתית נוספת לריכוך הצואה במצבי עצירות או פיסורה

להתחיל את הבוקר עם מיץ לימון סחוט בתוך בחצי כוס מים פושרים יחד עם עם כף שמן זית כתית מעולה מכבישה קרה. משקה כזה טוב גם לניקוי הכבד. אפשר גם לשתות מיץ סלק: מיץ סלק עשוי לרכך צואה אם כי זו עלולה להיות צבועה באדום.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • מה שאני יודעת לבטח הוא שהסוד הגדול לחיים טובים ובריאים הוא שאין סוד גדול. אתה מסוגל להשיג כל מטרה בריאותית שאתה מציב לעצמך כל עוד אתה מוכן להיות ישר עם עצמך באשר לתכנון, להשקעה ולמאמץ שכרוכים בהשגתה. אין דלתות אחוריות ואין קיצורי דרך! זה רק אתה, הרגע הנוכחי, והבחירה שאתה עושה ברגע הנוכחי
     
    אופרה ווינפרי