תרופות סבתא

אכילה רגשית : טיפול בבולמוסי אכילה כפייתית בלתי נשלטים בדרך טבעית?

שמי יעל, בת 46 סובלת כבר מספר שנים מאכילה רגשית והפרעות אכילה שמתבטאים בבולמוסים, בעיקר בולמוס אכילה בלילה. למרות שאני יודעת שאני מתנהגת בתוקפנות כלפי גופי - אני לא יכולה לעצור את הבליסה וההתנפלות על המקרר. זה כאילו משתלט עלי. אני מגיעה למקומות שאני כבר נגעלת מהאוכל - ובכל זאת ממשיכה בזלילה! דיאטות לא עוזרות לי. איך אני פותרת את הבעיה הזו בכלים טבעיים?

תשובת אילה אורי, מומחית להפרעות אכילה:

אכילה רגשית יכולה להיות תוקפנות עצמית במקום תוקפנות כלפי הזולת

האכילה הרגשית והבולמוסים אכן יכולים להיות ביטוי של תוקפנות כלפי הגוף, אני מבינה מהתיאור שלך שזו הרגשתך, וייתכן שאם לא היית יכולה להתנהג בתוקפנות כלפי גופך באמצעות האוכל, היה מתרחש משהו אחר שהמחיר שלו נחווה כעת כגבוה מדי עבורך (למשל ביטוי תוקפנות כלפי אחרים).

אם הבולמוסים לא היו אפשריים- מה היית מרגישה?

תחילת השינוי לכיוון של שחרור מאכילה כפייתית היא לשאול את עצמך - אילו הבולמוסים לא היו אפשריים, מה הייתי מרגישה? הרעיון המרכזי בטקטיקה הזו הוא קודם כל לזהות את הרגש שמפעיל אותך ולהכיר בו -בלי לנסות להתעלם ממנו. זה כשלעצמו כבר מפחית את העוצמה של הרגש וההשפעה שלו עלייך.


להפוך את האכילה הכפייתית למורה שמעניק ידע על עצמי

ייתכן שלא תצליחי בהתחלה לעצור את הבולמוסים לפני שהם מתרחשים, לכן זיהוי הרגש יכול להיות גם בהתבוננות לאחור, אחרי הבולמוס, מבלי לכעוס על עצמך ולשפוט את עצמך, אלא להפוך את הבולמוס למקור ללמידה על עצמך.

כשמזהים את הרגש שמתניע בולמוס – אפשר להפסיק אכילהרגשית כפייתית

בהדרגה, ככל שתיטיבי לזהות את הרגשות שמניעים את הבולומוסי אכילה, תוכלי גם לעצור, או להאט את האכילה מתוך תגובה לרגש שעולה (או יותר נכון מתוך רצון לא מודע להתעלם מהרגש או להדחיק אותו), ובהמשך תוכלי גם לבחור תגובה אחרת. זהו תהליך, שהרבה פעמים יעיל יותר לעשות אותו בליווי מטפל/ת מתאימ/ה.המייל של איילה אורי הוא ayala@harevadim.co.il

תשובת מערכת האתר תרופות סבתא טבעיות שעובדות

אכילה כפייתית היא נסיון לטשטש כאב רגשי ולרפד את המקומות הרכים בנפשמפני הסביבה

המושג אכילה כפייתית או אכילת יתר ממקום רגשי אכן נובעת לרוב מתוך רצון לסמם את עצמנו כדי לא להרגיש רגש כואב. מסיבה זו אנו אוכלים המון בחגים כאשר אנו מוקפים בבני משפחה שנוטים לחטט בחיינו ( נוסח "אז מתי את/ה כבר מתחתנ/ת?") או בני משפחה וקרובים שמרשים לעצמם לבקר אותנו באופן סמוי דרך הערות סתמיות כביכול.החדירה הזו אל הגבולות שלנו או יותר נכון – חוסר הכבוד לגבולות שלנו, מייצרים אצל חלקנו דחף לטשטש את הרגש המכאיב – והדרך הזמינה הזולה והנגישה לנו היא לעשות את הסימום העצמי הזה דרך אכילת יתר, שכן מזון רב וכבד תמיד נוטה לגרום לנו להפוך "זומביים" – רדומים למחצה.

מהם התסמינים של אכילה רגשית כפייתית?

אנשים שנוטים לאכלנות כפייתית או אכילה רגשית מראיםאחד או יותר מן התסמינים הבאים:

  • אכילה לא מודעת: הם מרגישים שהאכילה לא בשליטה ולא מודעת
  • זלילת כמויות אוכל: הם אוכלים כמויות שבעיני הסביבה נראות כמויות גדולות מאד של מזון
  • אכילה מהירה וזללנית: הם אוכלים במהירות מופרזת בזמן התקפי הזלילה (בולמוסים)
  • האבסה עצמית: הם לא מפסיקים לאכול גם כשהבטן שלהם מתפקעת
  • אי אכילה בציבור: הם אוהבים לאכול לבד בגלל המבוכה והבושה שההתנהגות הכפייתית מסיבה להם
  • אחריבולמוס: לאחר בולמוס אכילה רגשית הם יחושו תחושות בושה, דיכאון,גועל, ואשמה.
  • גניבת אוכל: לעיתים הם מתנפלים על אוכל של אחרים (למשל שותפים לדירה) ואחר כך רצים לרכוש אותו בחזרה לשותף מפאת הבושה

טיפול באכילה כפייתית: מהם סיכוני הבריאות של אנשים עם אכלנות כפייתית?

אנשים עם הפרעות אכילה, בעיקר אנשים שנוטים להתקפי זלילה (בולמוסים) מרגישים לעיתים קרובות דיכאון ותחושת חוסר אונים נוכח הכשלון החוזר שלהם לשלוט בהרגלי האכילה הנורמלית. כאשר הם גם שמנים ונוטים להפרעת אכילה כזו הם עלולים לפתח בעיות רפואיות כמו:

  • סוכרת
  • לחץ דם גבוה
  • כולסטרול גבוה
  • מחלות של כיס המרה ואבנים בכיס המרה
  • מחלות לב
  • סוגים מסומים של סרטן
  • חוסרים תזונתיים של מינרלים וויטמינים (כי הם לרוב נוטים לזלול ג'אנק פוד)

האם יש צמחי מרפא מומלצים לטיפול באכילה כפייתית?

  • צמח מרפא ששווה לשקול אצל אכלנים כפייתיים הוא מליסה לימונית. זהו צמח מרפא נפלא שנוגד חרדה ודיכאון קל ועל כן עשוי למנוע מלכתחילה את הדחף לבלוס (או להקל על ההרגשה הרעה שמתלווה אחרי הבליסה הבלתי נשלטת).
  • סטלריה (כוכבית מצויה): צמח מרפא לאכילה רגשית ולבולמוסים

  • צמח המרפא כוכבית מצויה (סטלריה) ניתן לרוב למחלות עור כמו אקזמה – אבל גם ביכולותיו לשרוף במהירות שומנים ולהמריץ את הבלוטות. לפיכך יש מי שמתווה אותו גם לאכלני יתר – שסובלים מהשמנה הנלווית לאכלנות כפייתית.

שמן ברגמוט כטיפול באכילה כפייתית

כפי שתואר לעיל לאכילה כפייתית יש יסוד רגשי לא פתור כמו חרדה כעס או קושי להציב גבולות לסביבה. כיוון שאכלנים כפייתיית מסיטים את הכעס העצור הזה כלפי כעצמם ומתנפלים על גופם באכילה כפייתית תוקפנית, כדאי להם להתוודע אל שמנים ארומטרפיים שעשויים לסייע בשחרור רגשות מודחקים-עצורים. הרחה של טיפות שמן ברגמוט ידועה כפטנט טבעי לתיעול רגשות מודחקים כמו כעס תסכול וחרדה וניתובם למקומות מועילים במקום לתוקפנות עצמי ולכן שווה לכם לנסות להריח מספר טיפות של שמן ברגמוט (נמצא בתה ארל גריי) – אם אתם מכירים את עצמכם כנוטים לאכילה רגשית כפייתית.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • אני מחזיקה ברעיון שעלי להיות אותנטית. הפנים שלי צריכות להיראות בדיוק כמו שאני מרגישה !

    דיאן קיטון, שחקנית, מתנגדת לניתוחים פלסטיים ומוחה נגדם