תרופות סבתא

ויטמין A

ויטמין A לא מגיע היום לכותרות כמו שקורה עם ויטמינים אחרים כמו ויטמניני בי או ויטמין די – אבל עדיין רבים באוכלוסיה סובלים ממחסור שלו גם בלי לדעת זאת בעיקר בגלל בעיות במעבר בין צורתו הצמחית בטא-קרוטן לרטינול – החומר שהגוף זקוק לו. מהם הגורמים הנוספים למחסור בויטמין A ומה אתם עוד צריכים לדעת עליו כדי ליהנות מבריאות טובה.

מחסור בויטמין A גורם לשורה של מחלות

מחסור בויטמין A משפיע לרעה על איכות הראייה ועל מערכות נוספות בגוף ובינהן: עור, עצמות, מערכת חיסונית וריאות. תסמינים נוספים שמיוחסים בין השאר למחסור בויטמין זה הם

  • חולשה ואנמיה כרונית חרף נטילת תוספי תזונה של ברזל
  • פסוריאזיס
  • אסטמה של העור - אטופיק דרמטיטיס
  • הפרעות בבלוטת התריס
  • סוכרת
  • קרוהן ומחלות דלקתיות אחרות במעיים
  • דלקת פרקים
  • רגישות לגלוטן

הפרעות בריאות נוספות שקשורות עם מחסור בויטמין איי בצורת הרטינול שלו הן:

  • עורקשקשי או עור סדוק ויבש בעיקר באיזור העקבים
  • פצעי בגרות
  • כתמי פיגמנטציה חומים על העור
  • כיבים בפה
  • ראיית לילה ירודה
  • נטיה לזיהומים וירליים וחיידקיים תדירים: הצטננות, דלקת השלפוחית השתן, דלקת אזניים ועוד
  • יובש בעיניים, יובש בקרקפת, שיער עם קשקשים




למה הוא מחסור של ויטמין A כל כך נפוץ במערב

ייש לעשות אבחנה ולומר כי למרות שהמערב עשיר בתזונה רק רטינול הוא הצורה שהגוף יכול לעשו בה שימוש ורטינול נמצא רק במקורות מזון שמקורם מן החי כגון חלב, גבינה, חלמון ביצה, דגים ובשר. לעומת זאת בטא קרוטן נמצא במזונות מן הצומח ובמיוחד בפירות וירקות כתומים וצהובים או ירקות. לכאורה אם אנחנו אוכלים פירות וירקות המכילים בטא קרוטן כמו למשל משמשים גזר פאפיה מנגו וירקות כתומים אחרים כמו דלעת לא צריך להיות מחסור בויטמין איי- הבעיה היא שלפעמים חלים ליקויים בהמרה של בטא קרוטן לרטינול וכאן מתחילות להיווצר בעיות בריאות. מחקרים אחרונים מראים כי לאחר צריכת רמות גבוהות של בטא קרוטן (41,000 יחב"ל ליום) לא בהכרח חלה עלייה משמעותית ברמות של רטינול (ויטמין איי בצוטה שהגוף צריך) בדם.

ויטמין איי חסר אצל שמנים שפוצחים בדיאטות הרזיה

צריכת שומן נמוכה ודיאטות דלות שומן שכיחות מאד אצל אנשים שמנים שרוצים לרזות ואז נוצר מצב של רמות ויטמין איי נמוכות בדם שכן ויטמין איי מסיס בשומן ויכול להיספג לגוף רק בנוכחות שומנים – אם אתם שמנים ופוצחים בדיאטת הרזיה הקפידו להוסיף שמן המפ, שמן זית או שמן פשתה לסלטים או לירקות הכתומים לטובת הספיגה של בטא קרוטן מן המזון. גם מחסור באבץ עלול לגרום לויטמין איי נמוך בדם כיון שהוא משתתף בהמרת בטא קרוטן לרטינול. אבץ מצוי בשפע בזרעי דלעת




מה הקשר בין מחסור בויטמין איי ובין דלקת פרקים ?

ויטמין A מסייע לטיפול טבעי בבעיות מעיים בעיקר במעי דולף הרירית הפנימית של המעי (אפיתל) צפיפותה ואיכותה קריטיים לבריאות טובה ולהגנה מפני חדירת חומרים מזיקים (טפילים, רעלים תרופות אלרגנים וכו) ממערכת העיכול לזרם הדם. מעי דוף הוא מעי שבו הרירית הפנימית הזו נפגמת ומאפשרת לחומרים המזיקים לעבור לתוך הדם דבר מסוכן שיש לו השלכות בריאות הרות גורל. למשל מעי דולף גורם לשורה של מחלות אוטואימוניות כמו דלקת פרקים שגרונית או קרוהן. ויטמין איי מהווה גורם חשוב קריטי לשמירה על רירית מעי בריאה הדוקה וצפופה שמונעת חדירת חומרים מזיקים למערכות חשובות בגוף.

מחסור בויטמין קשור לאנמיה כרונית A

נוכחות מספקת של ויטמין איי קריטית לחילוף החומרים של ברזל.לפיכך כל אדם שסובל מרמות ברזל נמוכות בדם (אופייני בעיקר נשים שסובלות ממחזור כבדים או נשים בהריון) צריך לשקול אכילת מזונות עשירים בויטמין איי או נטילת תוסף – במיוחד אם הואט נוטל ברזל והרמות בדם של ברזל לא עולות.


מקורות מזון לויטמין איי ובטא קרוטן

כאמור קרוטנואידים נמצאים בשפע בירקות בעלי עלים ירוקים, פירות כתומים וצהובים וירקות. שימו לב: בטא קרוטן נספג טוב יותר כאשר האוכל מבושל ובנוכחותו יש גם מעט שמן. יש להוסיף כפית שמן זית כתית מעולה על ירקות וסלטים. הצריכה היומית המומלצת עומדת על 600 מיקרוגרם או 2300 יחידות בינלאומיות של ויטמין איי.

איך תדעו אם חסר לכם ויטמין איי?

הטווח הנורמלי לרטינול בדם עומד על 28-86 מיקרוגרם / לדציליטר אבל בדיקת דם לויטמין A לא באמת נותנת מידע כיון שמחסור בבדיקות הדם יופיע רק כאשר המצב כבר קיצוני וחמור (מאוחר מדי). שימו לב לכך והקפידו על תזונה עשירה בקרטנואידים, אבץ ומעט שמן זית כדי להמיר את הבטא קרוטן לרטינול






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • שנאתי, ממש תיעבתי כל רגע של אימון אבל אמרתי לעצמי "אל תעזוב. סבול עכשיו וחיה את שארית ימיך כאלוף..."

    מוחמד עלי