תרופות סבתא

ציבי בארי, מאמנת לבריאות הוליסטית

מניעה

מניעה היא המפתח להזדקנות בריאה בשיבה טובה והכוונה היא לעשות הכל כדי להמעיט את הסיכון ולעכב תחילתן של מחלות הקשורות להזדקנות.

מחלות זקנה נובעות מדלקת כרונית מתמשכת בגוף

המכנה המשותף לכל המחלות הקשורות לזקנה הוא מצב דלקתי כרוני. אי אפשר למנוע מחלות הקשורות לזקנה, אך אנחנו בהחלט יכולים לעכב את התפתחותן ולחיות באיכות חיים גבוהה הרבה מאוד שנים. את המניעה צריך להתחיל לפחות 20-30 שנה לפני שבכלל מתחילה המחלה!

מניעת מחלות דורשת עבודה בארבעה מישורים

על מנת לעכב את הופעת מחלות זקנה חייבים לשמר איזון בארבעת המישורים הללו

מניעה במישור הפיזי: תזונה נכונה

המשמעות היא לאכול מזון פשוט ולא מעובד ולהניע את הגוף בדרכים נעימות לך. מזון מעובד הוא מזון המיוצר במפעל. מזון זה שונה והונדס באופן כימי ומהווה אחד הגורמים למצב דלקתי בגוף. כאשר אנו אוכלים מזון מעובד, הגוף מזהה אותו כרעיל ומנסה להגן על עצמו בדרכים רבות. מזון מעובד דולה מאתנו את האנרגיה הטבעית של הגוף וגורם לנו שלא לרצות להתנועע. מזון מלא וטבעי מכיל את כל מה שאנחנו צריכים כדי לשרוד ולהישאר חזקים לכל חיים. מחקרים שנערכו לאחרונה הוכיחו קשר חזק בין מחלת אלצהיימר ומזון מעובד כמו מונוסודיום גלוטמט (המצוי באבקת מרק) וסוכר לבן. אז אם ניתן למנוע מחלה קשה זו- אז למה לא להתחיל עכשיו?!

פעילות גופנית ושינה : היבט נוסף של מניעה במישור הגופני

פעילות גופנית יומית נחוצה לשמירה וחיוניות של כל המערכות בגוף. פעילות גופנית מחזקת את הלב, מסייעת להשגת משקל בריא, לפיתוח גמישות, שיווי משקל וסיבולת. הנעת הגוף משפרת את איכות השינה בלילה ואפילו מוסיפה למצב רוח מרומם. הוכח ששינה טובה מסייעת לירידה במשקל. הגוף שלנו זקוק לשילוב של פעילות אירובית, אימון כוח ותרגול עמוק וממרכז כמו יוגה, טאי צ'י או פילאטיס. לפיכך אני ממליצה: התחל על ידי הוספת דגנים וקטניות שלמים לתזונה וע"י כך ירד הצורך במזון מעובד. כמו כן, הוסיפו לתפריטכם יותר פירות וירקות טריים כמה אגוזים או זרעי חמניות, דלעת או זרעי שומשום לסלטים: מזונות אלה מגבירים את תחושת השובע ואת רמת האנרגיה. אני ממליצה לעלות מדרגות במקום לעלות במעלית, לחנות את המכונית רחוק יותר ממקום היעד וללכת יותר ברגל, לרדת מן האוטובוס תחנה אחת קודם ממה שאתה צריך וללכת, לעבוד בגינה, לשחות, לאמץ רכיבה על אופניים או לשחק כדורגל. גופכם יודה לכם. נסו למלא שני בקבוקי פלסטיק ריקים במים ולהרים אותם כמשקולות תוך כדי הצפייה בטלוויזיה. הקפידו לישון כשמונה שעות בלילה.

מניעת מחלות במישור המנטלי

חשוב מאוד לשמור על חדות המחשבה והזיכרון על ידי רכישת מיומנויות מנטליות חדשות. חיבור חברתי ונפשי משחקים תפקיד גדול בשמירה על חדות המחשבה וקשר עם הזולת. יש נתונים ברורים שככל שמאתגרים את המוח נוצרים קשרים חדשים בין תאיו ואנו נשארים יותר תוססים וחיים. וההמלצות? - ללמוד שפה חדשה, לפתור תשבצים, להשתמש במחשב וללמוד כל הזמן משהו חדש מאתגר.

מניעת מחלות דרך עבודה על המישור הרגשי

מומלץ מאד ללמוד להשתמש בטכניקות ניהול מתחים וללמוד לשחרר רגשות שליליים. כדאי לדעת: מצב דלקתי בגוף נגרמם גם על ידי רגשות שליליים, המאוחסנים בגוף. מתח נפשי שלילי יכול להוות איום משמעותי על הבריאות שלנו. מחקרים רבים הוכיחו את הקשר ההדוק בין לחץ נפשי או מתח נפשי לבין היווצרות והתפתחות מחלות. כאשר אנו בלחץ נפשי הגוף מגיב במגוון דרכים שעלולות להשפיע עליו לרעה. בנוסף לכך, מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי מחשבות ורגשות יוצרים תגובות כימיות בתאי גופינו. אם אנחנו חושבים מחשבות שליליות- הגוף מייצר תגובות אשר מובילות להתפתחות אפשרית של מחלות. אנו למעשה יכולים להשפיע על בריאותנו רק על ידי חשיבה מחשבות חיוביות. כמו כן, כאשר אנו לא מאפשרים לעצמנו לחוש את הרגשות שלנו ודוחקים אותן או מדכאים אותן- הגוף עדיין "זוכר" ויגיב על ידי שליחת כאב ואי נוחות. המלצות שלי בהקשר הזה הן: כאשר מתמודדים עם לחץ רגשי ח נפשי, כדאי לחשוב על כל המשאבים שיש לנו על מנת להתמודד עם המצב. דבר זה יקטין את רמת המתח הנפשי גם לעצור לחשוב ולהגיב באופן מודע ולא באופן אוטומטי. ניתן ללמוד לשנות את המחשבות באופן פעיל. תרגול זה ישתנה הגישה לחיים באופן דרמטי.

מניעת מחלות דרך עבודה במישור הרוחני

מחקרים רבים נערכו על הקשר בין עבודה רוחניות ובריאות. עם תחושה של חיי רוח אנחנו יכולים להפחית את האשליה שאנו נפרדים ומבודדים ולהגדיל את תחושה גדולה יותר של אחדות וחיבור עם שאר בני אדם ועם היקום. רוחניות קשורה לבריאות נפשית טובה יותר. רוחניות עשויה לחזק כלים המאפשרים להתמודד טוב יותר עם האתגרים שהחיים מביאים עלינו. בהקשר זה ההמלצות שלי הן להפוך את הטבע לחלק יומיומי מהחיים שלך (אפילו במשך 10 דקות ביום): זה יכו להיות להקפיד ללכת לפארק, לחורשה, לחוף הים ולאפשר לעצמך להתחבר. לפני שמתחילים את היום, קחו חמש נשימות איטיות ועמוקות ואפשרו לעצמכם להיות נוכחים לגמרי בתוך הגוף. הדבר דורש תרגול ומשמעת עצמית בתחילת הדרך אבל זהו תרגול מאוד אפקטיבי.

על ציבי בארי: מטפלת גוף נפש עם תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית ובטיפול באמנות. בוגרת מכון ללימודי המשך לטיפול גוף-נפש-רוח ולימודי תזונה אינטגרטיבית בארה''ב. מתמחה בטיפול ההיבט הרגשי של כאבים ומחלות כרוניות, בעיות פוריות וגיל המעבר. משלבת טיפול רגשי עם יעוץ לבריאות ותזונה. טיפול באמנות, התמקדות, דמיון מודרך, EFT, NLP ,נשימה מודעת וריברסינג.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • לא ניתן לחזור על אותה טעות פעמיים משום שבפעם השניה-  זו לא כבר לא טעות אלא בחירה !

    אנונימי