תרופות סבתא

איך תתמודדי עם מתח נפשי כשאת אשה בגיל המעבר?

גברים מתמודדים עם מתח נפשי הרבה יותר טוב מאשר נשים, פשוט כיון שהפיזיולוגיה והביולוגיה של נשים מבחינה הורמונלית יותר רגישה להשפעות המזיקות של קורטיזול, הורמון המתח שמייצרת בלוטת יותרת הכליה – במצבים של דחק ולחץ בחיים.

מתח נפשי: קחי את זה כמו גבר?

מבין כל ההורמונים ששוטפים את גוף האשה: אסטרוגן, פרוגסטרון, אדרנלין, אצטיל כולין, טסטוסטרון, טירוקסין, אוקסיטוזין וקורטיזול למשל – ישנה שלישיה של הורמונים שנותנים בה את האימפקט המקסימלי. שלושת ההורמונים הללו הם

  • טירוקסין (הורמון בלוטת התריס)
  • אסטרוגן (מיוצר בשחלות ובתאי השומן)
  • קורטיזול (מיוצר על ידי בלוטת יותר הכליה)

אשה נבונה שרוצה לשפר את אורך חייה ואת איכותם תדע להשתמש בשלישיית ההורמונים הללו לטובתה במקום שאלו יפעלו כנגדה.

להרדים בלילה את הורמון המתח קורטיזול

פעולה פשוטה כמו שתיית כוס מים לפני השינה לפני שאת הולכת לישון יכולה לדלל את הורמון המתח קורטיזול ולהפחית את ריכוזו בדם. התומאה תהיה שינה ארוכה עמוקה ואיכותית יותר שתתרום לבריאות האשה ואולם לא הרבה נשים עושות את הפעולה הזו מחשש ששתיית מים לפני השינה תעיר אותן בלילה ללכת לשירותים. האמת היא שהן פחות צריכות לדאוג לשלפוחית השתן שלהן ולדאוג יותר לרמות נמוכות של הורמוני מתח בדם בזמן השינה וכך לשפר את איכות השינה כדי לשמור על בריאות אופטימלית. שתי כוס מים כל לילה לפני שאת הולכת לישון!

אוקסיטוצין – ההורמון הידידותי של נשים להפחתת מתח נפשי

בשעה שקורטיזול הוא החבר של הגברים, הורמון האוקסיטוצין הוא ה'חבר של נשים' בכל הנוגע להתמודדות עם דחק, לחץ נפשי, חרדות ומתח נפשי. אוקסיטוצין מופרש באופן טבעי בהנקה, באורגזמה הנשית _ו---- כאשר נשים נפגשות עם חברותיהן הטובות לשיחות נפש (תרשמו לפניכם "סקס והעיר הגדולה" היא סדרת טלויזיה שעוסקת באוקסיטוצין – המפגשים של הבנות והחלפת החוויות בינהן. ממש לא בסקס והורמוני מין – אם כי המלה "סקס" בכותרת הסדרה היא טריק טיזרי של המפיקים למשוך קהל צופים). כאשר הגוף של האשה רווי באוקסיטוצין – היא פחות חשופה לקורטיזול ולהשפעותיו המזיקות לגוף.

פוספטידיל סרין: חומצת שומן להפחתת קורטיזול ומתח נפשי

מדיטציה ושיטות אחרות מן מהמזרח כמו יוגה מגבירות במח הפרשה של חומצת שומן בשם פוספטידיל סרין כאשר זו האחרונה מפחיתה את רמות המתח הנפשי (בגברים ונשים כאחד). דווקא אנשים שמתקשים לשבת בשקט במקום אחד, דווקא אנשים חסרי מנוחה זקוקים ליוגה יותר מכל אחד אחר ואולם אם קשה להם בשלב הראשון לשהות בתנוחות ארכות ולמדוט - הם יכולים להצטייד בנטילת פוספטידיל סרין כדי להניע את התהליך. מקורות מזון לפוספטידיל סרין (ממקור צמחי) הם שעועית לבנה וסויה שמומלצים לנשים גם בגלל סגולות בריאותיות נוספות. מחקר גרמני הראה כי נטילת פוספטידיל סרין יחד עם לציטין מסויה משפר את הפעילות הקודגניטיבית, את הקואורדינציה ואת חדות המחשבה וכן מפחית במקביל את רמות המתח הנפשי.

שוקולד מריר מפחית את רמות המתח הנפשי ואת ההורמון קורטיזול בנשים

אין הכוונה כאן לשוקולד מריר מסחרי עם מתחלבים סוכרין וחומרי שימור וטעם למיניהם אלא לקקאו הגולמי. נכון אמנם שבקקאו יש גם תאוברומין חומר ממריץ אבל הוא מכיל גם חומרים אחרים ידידותיים למשתמש שמפחיתים הורמוני מתח ולכן גם מעלים את מצב הרוח. מסיבה זו אגב שוקול מריר בפורמט הלא מתוק שלו מומלץ לחולות בפיברומיאלגיה שנוטות לסבול מחרדה וממתח נפשי שכרוך ביסורי נפש שקשה לאדם מבחוץ להבין. אין לצרוך שוקולד מריר לפני השינה כדי לא להגיע למצב של עוררות יתר.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • הפסקתי לרשום תרופות לפציינטים שלי כאשר בחנתי מחדש את התובנה שהטבע הוא המרפא היחידי האמיתי כיון שהוא עושה שימוש במנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף. תפקיד הרופא הוא לשתף פעולה עם תהליך הריפוי של הטבע ולא "להחליף" אותו. והטבע?- מרפא לאט לאט ובמתינות (ממש כמו שעצים גדלים לאט ובהדרגה)- ולא ב"מהירות הבזק" מהיום להיום -  כפי שחלק מיצרני התרופות מבטיחים.

    הנרי ביילר, רופא