תרופות סבתא

שרירים תפוסים אחרי אימון: מה עושים?

ספורטאים או מכורים לפעילות גופנית יודעים כי שרירים תפוסים אחרי אימון מונעים מהם להתאמן בתדירות שהם היו רוצים שכן שרירים תפוסים ונוקשים משביתים את הגוף. סביב העניין הזה התפצחה תעשיה שלמה של תוספי תזונה לספורטאים – כל אותם משקאות וטבליות שמוכרים לכם בחדר הכושר  אשר מבטיחים לכם שיקום מהיר יותר לשרירים אחרי אימון  אבל כדאי לדעת שאפשר לטפל בשרירים תפוסים אחרי אימון באמצעות תרופות ביתיות פשוטות.

חומצת חלב היא מיתוס: מדוע השריר תפוס אחרי אימון?

אם תשאלו אדם מן היישוב מדוע שרירים נתפסים אחרי אימון גופני הוא יאמר לכם את ההנחה הרווחת היום בציבור – שהשריר כואב בעטיה של החומצה הלקטית שמצטברת בתאי רקמת השריר ומתקשה להתפנות. היום, יש מדענים וקינסיולוגים שסבורים כי התיאוריה של חומצת החלב אינה אלא אגדה אורבנית, מיתוס שגוי. לטענתם חומצת החלב משטפת מהגוף תוך שעה וכי הסיבות לשרירים תפוסים אחרי אימון הן

  • שימוש יתר בשרירים, פעילות גופנית קיצונית עד כדי יצירת קרעים מיניאטוריים בשריר
  • בעיות בזרימת הדם
  • מחסור במינרלים סידן, מגנזיום ואשלגן
  • התייבשות – מצב שבו הגוף מיובש או לא רווי מספיק למשל עקב שתיית משקאות קפאיניים מיבשים
  • תרופות: שימוש בתרופות מסוימות כמו סטטינים הגורמות לכיווצים של השרירים ולכאבי שרירים

סוויטצ'ל: התכשיר הטבעי לשרירים תפוסים במקום משקאות ספורט פלצניים

סוויטצ'ל: המשקה הטבעי שמחליף את כל אותם משקאות ספורטיביים תעשייתיים נקרא בשפה העממית סוויטצ'ל והוא מורכב בעיקרו ממולסה ומחומץ תפוחים. מולסה ידועה כמוזן טבעי עשיר מאד במגנזיום – אותו מינרל שאחראי על הרפית שרירים ומניעת ספסטיות של הגוף. כאשר משלבים אותה עם חומץ תפוחים אורגני מתקבל תכשיר טבעי רב עוצמה להרפיית שרירים נוקשים ותפוסים אחר אימון. המשקה הטבעי הזה משולב ממולסה, חומץ תפוחים, זנגביל דבש ומים.

מלחי אפסום לשרירים תפוסים: זהירות

מלח אפסום המורכב ממגנזיום וסולפט עוזר מאד לספיחת נוזלים מרקמות מודלקות , להורדת נפיחות ולהורדת רמת הדלקת בגוף ואמבטיות עם ריכוז של מלחי אפסום גם מרפות שרירים תפוסים ומשרות בגוף שלווה ונינוחות. עם זאת השימוש במלחי אפסום דורש זהירות יתרה ולא מתאים לכל אחד. מי שצריך לתת על הנושא הזה את הדעת הם חולי סוכרת, חולים במחלות לב ואנשים עם לחץ דם גבוה. לאלו האחרונים מומלץ לחפש תרופות טבעיות אחרות להרפיית שרירים תפוסים אחרי אימון גופני.

שמנים אתריים לשרירים תפוסים

גם בהקשר הזה חנויות טבע מציעות שמנים יקרים כמו למשל שמן על בסיס ארניקה של וולדה המיועד להפגת שרירים תפוסים ולעיסוי שרירים אבל מדובר במוצר יקר יחסית וכדאי לדעת שישנם שמנים אתריים אחרים שאתם יכולים להכין לבד כדי להשיג את המטרה של הרפיית שרירים מכווצים. בהקשר זה שמן אתרי מעשב לימון (שמן למון גארס) נחשב יעיל לטיפול טבעי בהתכווציות שרירים אחרי פעילות גופנית כמו גם שמן אתרי מבזיליקום, אורנו וקמומיל. למתח שרירי יעילים השמנים הבאים: הליקריזום, מנטה, איזוב לוונדר וקמומיל

פלפלת: פפריקה חריפה לטיפול טבעי בשרירים תפוסים אחרי אימון

החומר הפעיל בפפריקה חריפה או בפלפלים חריפים /צ'ילי נקרא קפסאיצין ותמצאו אותו במשחות בית ברקחת המיועדות להפגת כאבים – בעיקר להפגת דלקת בשלד ובשרירים. משתמשים בתכשיר טבעי זה לכאבי גידים ודלקת מפרקים אבל הוא יעיל מאד גם לשרירים מכווצים ותפוסים אחרי אימוןץ ערבבו אפבקת פלפל אדום אחיף עם שמן זית חם או עם 4 כפות שמן קוקוס מחומם ועסו איתו את העור מעל השריר התפוס כדי לקבל הקלה משמעותית בכאבים.

השרירים תפוסים ונוקשים: האם להתעמל או לנוח?

אתם מכירים בעצמכם את הריפוי הספונטני שמביאה איתה מנוחה טובה. לעיתים הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות למען הגוף הכואב שלכם הוא : לא לעשות כלום ובמקרה של שרירים תפוסים – לחדול מהתעמלות ולנוח היטב כמה ימים. אבל היום יש לא מעט מומחים ברפואת הספורט שסבורים כי מנוחה של בטן-גב אחרי פעילות אינטנסיבית דווקא מחריפה את בעיית השרירים התפוסים וכי הדרך המהירה יותר לשיקום שרירים תפוסים ונוקשים היא דווקא להתעמל קלות מייד אחרי האימון האינטנסיבי כדי להזרים אל השרירים הכואבים דם וחמצן. בשפה המקצועית זה נקרא: שיקום אקטיבי והדגש הוא על התעמלות אירובית קלה מאד כמו הליכה איטית או שחיה נינוחה ולא על פעילות נמרצת.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם