תרופות סבתא

טיפול טבעי בדיכאון: מהם דרכי הטיפול בטבעי בדיכאון?

מיליוני אנשים בעולם נוטלים תרופות אנטי דכאוניות כמו תרופות ממשפחת הפרוזק ולא באמת חווים שיפור משמעותי בתחושה הבסיסית של עצב קמאי, חוסר עניין בחיים ובמטלות היומיומיות, וחוסר תקווה. החדשות הטובות הן שכאשר מבינים לעומק את שורשי הדיכאון בעולם המערבי, כאשר מתבוננים עליו – ניתן לסייע לאדם או לילד שחיים בדיכאון – לצאת מהמרתף השחור הזה, ולגבור על הדיכאון באמצעות דרכי טיפול טבעיים. להלן כמה מחשבות על טיפול טבעי בדיכאון.

תסמינים של דיכאון

דיכאון היא בעיה מורכבת ומסבוכה שיש לה גם גורמים פיזיולוגיים, אמוציונליים ואפילו תרבותיים. אנשים שמאובחנים תחת הקטיגוריה של דיכאון קליני מגלים עצב מאד גדול- בלתי ניתן להכלה, בכי לעיתים תכופות, חוסר תקווה, חוסר ערך עצמי, בושה ובעולם שמתייחס אליהם עם סטיגמה של חולי נפש- הם גם חשים אשמה גדולה ולא אוהבים לדבר על העצב הגדול שלהם. למעשה הם חיים בתוך מרתף חשוך בעל קירות "עבים" שקשה להם לצאת ממנו לבד. ברמה הפיזיולוגית הם עלולים לסבול ממחסור בחומרים תזונתיים, ויטמינים כמו פירידוקסין, או בעיות הורמונליות כמו חוסר איזון של בלוטת התריס. מחשבות אובדניות מלוות לעיתים קרובות אנשים דיכאוניים וכשהם קמים בבוקר הם רוצים לחזור ולהתחפר במטה.

הסטיגמה על דיכאון בעולם המערבי

אנשים מדוכאים באופן כרוני סובלים מסטיגמה נוראית בחברה. מתייחסים אליהם לעיתים קרובות כאל חולי נפש ומייחסים להם בשוגג התנהגויות קיצוניות (כמו למשל אותו אחוז קיצוני שמגיע לכדי הרג אנשים אחרים על רקע של מחלת נפש). למותר לציין שהתייחסת כזו מצד החברה לא מסייעת לחולי דיכאון ואף מחמירה אצלם את הבעיה. הם לא יכולים לדבר עליה כיון שלרוב יקבלו התייחסות כאל לא נורמלים" ו"משהו דפוק אצלם בראש" . התוצאה? הם מתכנסים בתוך העלטה של עצמם עוד יותר ו"מעבים" את דלתות המרתף

תסמינים חיצוניים של דיכאון

  • עצב בלתי נדלה מעורב בבכי לעיתים תכופות
  • חוסר תקווה – תחושה של "אין בשבילה מה לחיות
  • הפרעות משקל- עליה או ירידה במשקל
  • הפרעות שינה : קושי להירדם או לחילופין שעות שינה מוגזמות
  • אובדן חשק מיני
  • עצבנות תמידית
  • מחשבות אובדניות
  • חוסר עניין ביומיום. הכל נראה תפל וחסר טעם

למה הטיפול הקונבנציונלי בדיכאון לא ממש עובד?

תשעיית התרופות גורפות הון על גבם של אנשים בעולם המודרני כשהיא מלעיטה אותם בתרופות כמו זולפוט פרוזק ועוד. לא תמיד מדגישים מספיק את תופעות הלוואי של פרוזק ונגזרותיו כמו למשל היווצרות כאבי ראש, עצבנות, זומביות, הפרעות שינה ובעיות בתפקוד מיני. הכי הכי חשוב? לאורך זמן תכשירים פסיכיאטריים אלו אינם אפקטיביים: צריך להעלות מינונים או להוסיף תרופות פסיכיאטריות אחרות. יש היום השערה בנוסף כי תרופות אלו עלולות להעלות סיכון להתנהגויות אובדניות.

ההתייחסות של הסביבה לדיכאון

נאמר זאת חד וחלק. בחברה שלנו אין לגיטימציה לדיכאון ולמחלות נפש אחרות. אנשים יכולים לדבר בחשבון הפייסבוק שלהם בחופשיות על הטחורים שלהם, על העצירות שממנה הם סובלים, ועל הטאטו שהם דפקו לעצם בישבן שמאל – אבל על הצללים של הנפש שלהם- על תחושות של דיכאון או חרדה הם ממעטים לדבר. והדיכאון מנצח כשהוא בצללים

למה יש סטיגמה כל כך שלילית על דיכאון?

אנשים בסביבה מאד אוהבים לתת עצות (מפגרות) לאנשים עם דיכאון קליני. הם יגידו להם משהו כמו

"גם לי היה יום רע היום : הבוס שלי התעלל בי. והמדוכא רוצה להשיב לו גם אתה רצית לזחול למטה בחזרה ולא היה לך כח להרים את עצמך ממנה?"

או למשל הסביבה תטיף למדוכא: למה שלא תאכל פסטה? תתחיל לרוץ? – תפעיל את עצמך –"הבטלה היא אם כל חטאת " – אמירות כגון אלו שאינן באמת אפקטיביות. ויותר מכך - הסטיגמה מוסיפה חטא על הפשע – המאבק בדיכאון וב"כלב השחור הזה" הופך מאבק אישי בודד. אתה חש שאתה לגמרי לבד, מבודד ולא מובן.

הגורם הפחות ידוע לדיכאון: כעס לא מבוטא אצל אנשים שחוששים לכעוס!

גורמים לדיכאון יכולים להיות אובדן של אדם אהוב, בעיות תזונתיות, מחסור בויטמינים ובמינרלים או חוסרים תזונתיים אבל ישנו היבט של גופנפש שפחות נותנים עליו את הדעת: כעס שלא מבוטא החוצה. כעס מדוכא שהיית צריך לבטא בחוצה על מישהו שמזיק לך או פולש לחיים שלך באגרסיביות - פונה פנימה והביטוי שלו הוא בבחינת "להכות את עצמך" עם דיבור פנימי ביקורתי כמו "אני לא שווה, החיים שלי לא שווים, מה הטעם?- אני שונא את עצמי" וכיוצא בהללו. אנשים שיש להם חוסר נוחות עם כעס וביטוי של כעס כלפי חו- יגלו בסופו של יום שהם הפכו מדוכאים.

למה אנשים לא מבטאים כעס (כשהוא צודק ונעשה כהלכה) ומפתחים דיכאון קליני?

מפאת הפחד שאם נבטא כעס – זה יהיה לנצח. זה ישתלט עלינו, ישנאו אותנו, אף אחד לא ירצה להיות איתנו וכו'. ובכן – אם לאנשים שאתה כועס עליהם בצדק - לא נוח עם הכעס שלך- זו בעיה שלהם! כדאי לזכור את זה ולשנן את זה לעצמנו ואף יותר מכך: כדאי לזכור שכעס הוא רגש בעל תפקיד אבולוציוני חשוב ששחרורו החוצה מהווה פורקן והתרוקנות מהכובד הזה שנקרא דיכאון עמוק. זכרו ששום דבר לא נשאר לנצח אם אתם לא כולאים אותו בכח ודוחקים אותו בפנים. גם כעס שיוצא החוצה (כמובן כמו שצריך ועל מי שמגיע לו) מתמסמס ואתם לרוב תחושו קלילות ואפילו: שמחה!. זכרו: כעס הוא דבר חיובי. לא כאלימות אלא כהגנה עצמית מפני התפתחות דיכאון

דיכאון: דרכי טיפול טבעי

לצד עבודה עם כעס ונשימות עמוקות כדרך שחרור טבעית לדיכאון ישנם כמה דברים שכדאי לתת עליהם את הדעת ככלים לטיפול טבעי בדיכאון:

אבחון נכון של מקור הדיכאון

זהו ממה נובע הדיכאון כשהוא פיזולוגי. הוא יכול לנבוע מבעיות הורמונליות של בלוטת התריס, מחסור תזונתי למשל מחסור בחומצות אמינו שיוצרים חוסר איזון ברמות הנוירורנסמיטורים במח. בדיקות בהקשר זה הן בדיקות מעבדה לאבחון בעיות של בלוטת התריס, בדיקת רמות קורטיזול (אפשר דרך הרוק) וכן בדיקה של שקיעת מתכות כבדות שגם היא עלולה לתרום לדיכאון

שינויי תזונה ואורח חיים כטיפול טבעי בדיכאון

התעמלות אירובית משחררת אנדורפינים שמעלים את מצב הרוח באופן טבעי. הקפידו לצרוך גם את הכמויות היומיות המומלצות של מינרלים כמו סידן מגנזיום וויטמינים מקבוצת בי. בהקשר זה שימו לב לצרוך:

  • חומצות שומן אומגה 3 (למשל ממקור של זרעי פשתה אגוזי מלך או שמן דגים). יש מי שסבור כי שמן דגים יותר יעיל מפרוזק או תרופות פסיכיאטריות נגד לחרדה ולדיכאון
  • חומצות אמינו כמו טריפטופן גאבא וטירוזין חומרי מוצא של נוירוטרנסמיטורים חשובים במח (בניגוד לתרופות הפסיכיאטריות שעלולות להוריד את רמת חומצות האמינו בגוף ולהזיק לייצור הנוירוטרנסמיטורים במח
  • ויטמין בי 6: מחסור בויטמין בי 6 נגרם לעיתים על רק נטילת גלולות למניעת הריון. השלימו את המחסור בויטמין בי 6 שנמצא בין השאר בבננות כטיפול טבעי נגד דיכאון!
  • הליכה יומיומית בשמש מעולה לסובלים מדיכאון. הרבה יותר טוב מפרוזק למרות הסיפורים מהלכי האימה שסיפרו לכם על קרינת השמש (לא להאמין לדברי הבלע האלו על התרופה החינמית המדהימה שנקראת אור שמש)- השמש היא אחת התרופות המדהימות יותר שהטבע נתן לנו - גם נגד סרטן, גם נגד כאבי פרקים וגם נגד חרדה ודיכאון






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • בלתי אפשרי הוא סתם ביטוי גדול של אנשים קטנים שקל להם לחיות בעולם שהם מכירים במקום לחפש את הכוח שיש להם לשנות אותו. בלתי אפשרי הוא לא עובדה, הוא דעה. הוא לא הכרזה, הוא קריאת תיגר. הבלתי אפשרי הוא בסך הכל פוטנציאל, הוא משהו זמני. הבלתי אפשרי הוא שום דבר!

    מוחמד עלי