תרופות סבתא

דיכאון אחרי שנת צהריים (סיאסטה): למה זה קורה?

שמי יואב קדמי,  בן 35, בדרך כלל עם מצב רוח יציב שנוטה לאופטימיות, עשיה מרובה, התעמלות אירובית, ותפקוד יומיומי רגיל. בזמן האחרון גיליתי כי אם אני נוטל שנת צהריים אפילו קצרצרה אני מתעורר עם תחושה של דיכאון. לא דיכאון חריף אבל תחושה של ניתוק מהקו המרכזי של החיים שלי- עם אפתיה ותחושת ריקנות. למה אני נעשה מדוכא אחרי שנת צהריים?

דיכאון קל אחרי שנת צהריים הינו תחושה טבעית שמשותפת להרבה אנשים

יש קשר הדוק בין שינה ובין דיכאון. אנשים מדוכאים סובלים מהפרעות שינה בין אם זה קושי להירדם, או שינה מרובה יתר על המדה. למעשה שני הקצוות הללו הם מסממני דיכאון קליני, ואולם – במקרה שאתה מתאר – לא מדובר בדיכאון במובן הרגיל של ההפרעה אלא בדיכאון זמני קל שמופיע לאחר תנומת צהריים. החדשות הטובות הן שמדובר בתופעה טבעית – נורמלית לחלוטין שמשותפת להרבה מאד אנשים – בעיקר לאנשים שמזוהים עם עשייה.

סממנים נוספים של תחושת דיכאון אחרי סיאסטה ומנוחת צהריים

יש אנשים שמתארים את התחושה הלא נעימה הזו בנפש כ"חרדה" או כהתקף חרדה ממשמש ובא. אחרים מתארים אותה כתחושת ריק קיומי, איבוד כיוון מפוקס בחיים ("האם מה שאני עושה הוא באמת באמת מה שאני רוצה לעשות בחיים?") ואיבוד קשר עם המטרות של החיים שלהם. אנשים שלא רגילים להיות במצבי רוח ירודים נוטים להיבהל מן התופעה הזמנית הזו

מדוע נעשית מדוכא אחר נמנום צהריים?

ההסבר הפיזולוגי

התשובה ככל הנראה נמצאת בשלושה מישורים. במישור הפיזיולוגי מתרחש תהליך ביוכימי שמחקה לעיתים דכדוך קל. המדענים יודעים היום כי מניעת שינה ממושכת בלילה באופן מכוון מאנשים עם דיכאון יכולה להיות תרופה טבעית כתחליף לפרוזק . ברור שזוהי אינה תרופה ארוכת טווח – אבל שעות עוררות ממושכות יותר מפחיתים דיכאון על פי מחקרים – ממש כמו ששתיית ממריצים (קפאין למשל) מורידים רמות דיכאון ומחדדים את המחשבה בטווח הקצר.

ההסבר הפסיכולוגי

זוהי כמובן פסיכולוגיה בגרוש אבל העידן המודרני כאשר מחווטים את המח שלנו בתרבות להיות כל הזמן בעשיה, לתפקד, למלא בצייתנות רשימות "טו דו ליסט" – נטילת הפסקה ממרוץ העכברים הזה מייצרת באופן טבעי רגשות של אשמה ובושה על כך ש"חדלת מלעשות" ולקחת זמן רק "להיות". רגשות מעיבים אלו עשויים להיות ביסוד הדיכאון הקל או התקף החרדה המתון שאנים מרגישים אחרי שנמנמו באמצע היום

ההסבר הרוחני העמוק יותר

נטילת סיסאטה ופסק זמן ממרוץ העכברושים שאנחנו נמצאים בתוכו מאפשר למידע מן התת מודע לצוף כלפי מעלה ולעורר רגשות ומחשבות (כמו כעסים / קשרים לא פתורים מן העבר, טראומות אפילו קלות עם בני אדם בהיסטוריה שלנו וכו' ) שאנו מנסים להדחיק כל הזמן ע"י מרוץ המוטרף. למעשה השינה הקלה בצהריים מאפשרת לך להגיע למקום אותנטי יותר עם הנפש ועם סבלותיה הכמוסים ביותר. היא מאפשרת הצפה של רגשות צער או פחד קמאי – אשר מציתים את הדיכאון הקל שאתה חווה.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם