תרופות סבתא

לחם מחיטה מלאה : האם בריא?

האם לחם מחיטה מלאה באמת בריא?- ממש לא. כולנו התחנכנו על התובנה שדגנים מלאים ובמיוחד לחם מחיטה מלאה מעודד בריאות, מונע מחלות, מעכב התפתחות סוכרת וסרטן המעי הגס בשל הסיבים התזונתיים שבו. יחד עם זאת חיטה גם אם היא בפורמט המלא שלה אינה בריאה למרבית האנשים ומייצר בין השאר שומן בטני, סוכרת חרדה ועייפות. מדוע זה קורה ומהם תחליפי התזונה המומלצים?

סיבים תזונתיים בלחם מלא הם רק חלק מהמשוואה. חלק קטן מאד. חיטה במיוחד החיטה שאנו צורכים היום מכילה גם חלבונים שאינם בריאים למערכת כמו גלוטן. גלון הוא "זבל" שנדבק לכל אורך מערכת העיכול – מן הפה ועד החלחולת ומייצר בגוף שמות. חלק מנזקי הגלוטן הם: חרדה עייפות ושומן בטני

גלוטן מייצר חרדה ודיכאון

גלוטן הוא חלבון שמתערב בהפיכת הורמון האנדרנלין לחומצת האמינו טירוזין שהינה חומר המוצא של דופמין (ההורמון שגורם לנו לתחושת שביעות רצון נינוחות ורגיעה). ברגע שגלוטן נמצא בגופנו אנו לא מייצרים מספיק דופמין והתוצאה עלולה להיות הפרעות קשב וריכוז, ורמות חרדה גבוהות עקב הצטברות של הורמוני מתח. מסיבה זו לאנשים בעלי סוג דם או – ממש אסור לאכול חיטה, כוסמין או שיפון – במיוחד לא חיטה שהיא גדושה בגלוטן כיון שהם נוטים לייצר ממילא כמויות גבוהות יחסית של הורמוני מתח (סוג דם או מיוחס לאדם הקדמון שהיה צייד ולכן ניחן ממילא בנטיה לייצר כמויות גבוהות של קורטיזול ואדרנלין!)

גלוטן מייצר עייפות כרונית ומתיש את הגוף

עייפות: העיכול של גלוטן מאד קשה על מערכת העיכול וצורך מן הגוף כמויות גבוהות של אנרגיה התוצאה היא החלשות מערכת החיסון ועייפות תמידית. למעשה אם אתם סובלים מעייפות כרונית הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות כטיפול טבעי הוא לסלק את הגלוטן מן התזונה היומית שלכם- השיפור ברמת האנרגיה יובחן כבר אחרי מספר ימים. שום גם כאן, בעלי סוג דם O חייבים ממש להימנע מגלוטן ומחיטה גם אם היא מלאה בגלל נטייתם לאגור הורמוני מתח שבסופו של יום מעייפים את הגוף ומתישים אותו גם אחרי שינה ארוכה בלילה (תשישות של האדרנל)

סובלים מחרדה? צרכו חלבונים לא פחמימות

נכון , כאשר אתם חשים חרדה, לחץ או מתח נפשי הנטיה האוטומטית היא לרוץ ולנשנש משהו פחמימתי כמו פסטה או לחם כדי להירגע- אבל בטווח הארוך הצריכה של גלוטן רק תחריף את הבעיה של החרדות. אם אתם ממש מוכרחים משהו פחממיתי כדי להירגע לכו על תחליפים ללחם כמו למשל נבט חיטה (רק לסוג דם A), אמרנט, דוחן, כוסמת אורז, פסטה מאורז וכיו"ב אבל – אחד הסודות הכי גדולים למניעת חרדה על ידי תזונה הוא לצרוך יותר חלבונים למשל שילוב של אורז עם עדשים, אורז עם מש, חומס ואורז וכן שילובים אחרים של אורז עם פחמימה. תחושת הרגיעה שנוצרת אחרי צריכת חלבון כזו היא גם בת קיימא – וזה באמת מה שהגוף שלכם מבקש.

לחם גרוע יותר מסוכרים עבור אנשים שנוטים להשמנת יתר

חשוב לדעת שהחיטה של היום אינה החיטה של פעם. מרבית החיטה בלחם שאתם אוכלים עשויה דרך הנדס גנטית ומסיבה זו לחם הוא מוצר יחסית זול. עוד משהו עמילן מרכיב 20% מהלחם שאתם אוכלים ובסופו של יום הוא גורם לשומן בטני שהוא מסוכן מאד לבריאות בגלל נטייתו לייצר סוכרת ומחלות מטבוליות אחרות

לחם וגלוטן מייצרים שומן בטני מסוכן לבריאות

עמילן נמצא גם בשעועית בחומוס או בבננה ובתפוחי אדמה אבל העמילן שבחיטה הוא עמילן מסוג מאד מסוים (עמילוז A) שמתפרק היטב על יזי אנזים העמילז בפה. התוצאה? פרץ של סוכרים שפוקד את הדם בבת אחת, מייצר כמויות גדולות מדי של אינסולין ושומן בטני. כלומר הצטברות של תאי שומן והתנפחותם באיזור המתניים

תאי שומן בטני מתפקדים כמעבדה קטנה אשר מייצרת חומרים דלקתיים בגוף ממש כמו שבלוטות משחררות הורמונים לזרם הדם. החומרים הרעילים שמייצרים תאי השומן מייצרים תנגודת לאינסולין ואז מתרחש מעגל קסמים הרסני: סוכרת מבוגרים, רמות גבוהות של אינסולין בדם ויצירת שומן בטני נוסף שאחראי להתדרדרות של בריאות הגוף. לעומת זאת עמילן שנמצר בשעועית לצורך העניין אינו מתפק במלואו על ידי האנזימים ברוק ולכן לא מפגיז את הגוף, בסוכרים. המשמעות היא שלא רק כמות הקלוריות משפיעה על השמנה אלא מה בדיוק אכלתם – וזרעי החיטה גם בפורמט של לחם מלא - בהקשר של השמנת יתר הוא האויב מספר 1 שלכם.
























אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • היעד שלנו אף פעם אינו  "מקום חדש" אלא  דרך חדשה לראות את הדברים

    הנרי מילר