תרופות סבתא

אוסטאופורוזיס ויוגה

אוסטיאופורוזיס נקראת גם "המחלה השקטה" כיוון שאין סימנים מקדימים לפני הופעתם של שברים הרסניים באגן ובחוליות. כיוון שקשה לטפל באוסטאופורוזיס ולהגיע למצב הפיך  הרבה יותר נבון למנוע את הופעת המחלה על ידי חיזוק העצמות. האם תרגילי יוגה יעילים לאוסטיאופורוזיס ומונעים בריחת סידן?

התשובה לשאלה זו מורכבת. בגדול תרגילי לחץ והתנגדות כמו הרמת משקולות או עבודה מול גומייה הם הכי מתאימים למי שסובל מאוסטיאופורוזיס או מאוסטאופניה כיוון שהם דוחסים את העצם , מחזקים אותה ומגבירים את צפיפותה. תרגילי מתיחה לעומת זאת פחות מומלצים ואולם יוגה אינה רק שיטה של גמישות ומתיחות אלא גם שיטה של חיזוק שרירים ועצמות (כשמותחים שריר מחזקים את השריר הנגדי שלו).

האם יוגה מועילה או מזיקה לאוסטיאופורוזיס?

יתר על כן, תרגילי גמישות לגוף מאריכים את הגידים ומונעים שברים בעצמות במקרה של תנועה פתאומית, ובנוסף לכך, גם תרגילי שיווי משקל שאופייניים ליוגה כמו למשל תנוחת העץ, תנוחת הרקדן או תנוחת הנשר - ישמרו עליכם מפני נפילותעל רקע של איבוד שיווי משקל . למרות כל זאת ביוגה ישנן תנוחות מעולות לדחיסת עצמות וחיזוקם אבל יש תנוחות שאם אתם כבר חולים באוסטיאופורוזיס או באוסטאופניה- מומלץ מאוד להימנע מהם.

כדי שתנוחת יוגה תהיה אפקטיבית לאוסטיאופורוזיס – שהו בה דקה ורבע לפחות.

ד"ר לורן פישר מומחית ליוגה-תרפיה הוכיחה במחקר שביצעה על חולי אוסטאופניה ואוסטיאופורוזיס שיפור אפקטיבי בצפיפות העצם לאחר שביצעו תרגילי יוגה מסוימים ואולם היא מתנה את האפקטיביות והשיפור בתנאי אחד: שהמתרגלים שוהים בתנוחה הממולצת 72 שניות לפחות. כדי להגיע לרמה זו של שהייה ארוכה בתנוחה אחת שם המשחק הוא הדרגתיות וסבלנות. הימנעו בכל מקרה מלהגיע לתנוחה שנראת 'יפה כמו בספר' ותרגלו יוגה רק בגבולות היכולות הגופניות שלכם. לעולם לא עד הקצה!

יוגה: מהם התרגילים המומלצים לאוסטיאופורוזיס?

כל תנוחות העמידה יפות לדחיסת עצם וחיזוקה. תרגלו בעיקר כלב מסתכל למטה (תנוחת המשולש) שמפעילה דחיסה על עצמות שורש כף היד הזרוע והרגליים, תרגלו גם את כל תנוחות הלוחם וכן את תנוחת המשולש כמו גם תנוחת ההר שמשתמשות בכוח הגרביטציה ומגבירות את צפיפות העצם ברגלים ובאגן. יחד עם זאת אם אתם לוקים באוסטיאופורוזיס אל תתחילו לתרגל יוגה לפני שחיממתם את הגוף. היוגים הקדמיים נהגו לשקשק את הגוף לטלטל אותו ולנענע אותו כהכנה לקראת תרגילי העמידה.

אילו תנוחות יוגה אסורות על חולי אוסטיאופורוזיס?

אם אתם לוקים בדלדול עצם עליכם להיזהר מאוד מתנוחות פיתול ותנוחות שמותחות את עמוד השדרה קדימה (תנוחות לפנים: כמו ברך לראש). כל התנוחות הללו עלולות לפגוע בסופו של יום בעמוד השדרה ולגרום שם לשברים. אם אתם לוקים באוסטיאופורוזיס אל תפעילו לחץ גדול מדיי בתנוחות שיווי המשקל כמו למשל עץ או תנוחת הנשר ובצעו אותן תמיד ליד קיר או בהישענות על מושב כיסא. יש להימנע מכל התנוחות שמפעילות לחץ על חוליות הצוואר כמו למשל תנוחת המחרשה (הלאסנה), עמידת כתפיים (עמידת נר) וגם תנוחת הסירה (נבאסאנה) שבה לחוליות עמוד השדרה אין משענת.






















כל המאמרים על:



אולי יעניין אותך גם


חומר למחשבה

  • אתה מתפלל לבריאות טובה ולגוף חזק בזקנתך- אבל המזון שאתה מכניס לפה קושרים את הידיים של אלהים מלהיעתר לך

    פרסיוס משורר רומי